• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-05-19 17:26:18 följande:
    Och du kan inte ens säga VAD man borde göra istället...... 

Med tanke på att experterna är överens i grunderna och att Sverige och de flesta andra länder har i princip samma strategier, så undrar jag verkligen....
    Ehm jo, vi borde byta till en strategi som fungerar, finns gott om bra exempel att välja på. Att du sen inte klarar av att förstå att andra kan lyckas bättre än vi eller att vi öht kan ha fel är en annan sak. Om man tror att Sveriges taktik är det enda som existerar och alla andra bara är korkade så är det klart att man inte kommer förstå VAD man borde göra istället, för då finns ju bara ett val.

Att påstå att experterna är överens med oss är ren lögn, det enda de är överens om är biologin bakom viruset, INTE hur den ska hanteras. Och med tanke på våra resultat så behöver man inte undra.
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-05-19 17:29:51 följande:
    Nu ljuger du rakt ut. Det har varit en stor sväng i åsikt där. Numera tycker de att vi gör rätt. 
    Nej det har de inte, det är snarare du som tolkar precis allt som att vi har rätt och andra håller med oss. Bara för att länder öppnar upp så tror du att det betyder att de håller med oss, jag tror inte det spelar någon större roll vad någon säger, du lyckas ändå hitta sätt att vända det till att de håller med oss.

Problemet är alltså in vad folk säger, problemet är din totala oförmåga till objektivitet.
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2020-05-19 17:29:51 följande:
    Nu ljuger du rakt ut. Det har varit en stor sväng i åsikt där. Numera tycker de att vi gör rätt. 
    https://www.bbc.com/news/world-europe-52704836
    https://www.france24.com/en/20200517-sweden-s-covid-19-strategy-has-caused-an-amplification-of-the-epidemic
    https://www.usnews.com/news/world/articles/2020-05-19/sweden-tops-europe-covid-19-deaths-per-capita-over-last-seven-days
    Nja, verkar inte som om resten av världen tycker Sverige gör rätt ...
  • Anonym (man)

Om man ska sammanfatta frälsningsarmens argument så verkar det vara något i stil med...

1) Andras åtgärder är verkningslösa, att de har mycket bättre resultat än oss är bara slump

2) När man experimenterar så ska man skita i att utvärdera, man ska bara köra på och hoppas på att man har rätt i slutändan hur många som dör på kuppen är irrelevant

3) När det går dåligt ska man aldrig jämföra, däremot ska man gärna med lupp leta efter allt som kan tänkas ge oss medhåll då är det ok att jämföra

4) Att länder som fått kontroll på sin smitta börjar öppna upp bertyder självklart att de kopierar oss. För alla vet ju att alla vill ha lika måmga döda och smittade som Sverige

5) Det är ett nytt virus och inget vet nåt med säkerhet, men att Sverige har rätt vet vi med all säkerhet.

6) Om man drar på sig stora skygglappr, öronkåpor och polariserade glasögon så man bara ser vad man vill se, och eftersom man bara ser vad man vill se så är ju alla överens med Sverige och det betyder att vi har rätt.

7) Det är viktigt att prata om hur viktig ekonomin är, för det har ju ingen annan fattat. Men sätta det i relation till hur man ska rädda så många liv som möjligt utan att påverka ekonomin är irrelevant och kan skippas.

8) Det är fel att hoppa in i virtuella tidsmaskiner och förutspå ett gigantiskt misslyckande, men det är rätt att hoppa in i vituella tidsmaskiner och förutspå en lysande framtid för vår taktik och hur alla andra kommer få det minst lika illa som vi.

• AndreaBD
    Anonym (sant) skrev 2020-05-19 17:41:09 följande:
    Fast det är väl inte riktigt sant.

De bara använder en annan moell, vilka vissa tolkat som de tycker att vi gjort rätt.

De använder modellen ta kontroll över smittspridningen, öppna långsamt, smittspåra och karantän, medan vi kör mer en halvöppen modell som är helt frivillig, testar bara en tredjedel av vad vi har kapacitet till samt sätter ingen i karantän om de inte själva känner för det.
    Jag säger inte att de gör likadant som i Sverige. Varje land har sin egen situation, det skiljer sig ju. Men de allra flesta säger - om man frågar dem (och det gör journalister) vad de tycker om Sveriges strategi - visst, så kan man göra. Framför allt kanske i Sverige, som ju inte är så tätt befolkad. Det sa t.ex. experterna från Robert Koch Institutet, trots att de kör en helt annan strategi i Tyskland. I början sa de att Sverige gjorde fel, men de ändrade sig.

Och likadant är det med flera brittiska och amerikanska experter.
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-19 17:45:22 följande:
    Ehm jo, vi borde byta till en strategi som fungerar, finns gott om bra exempel att välja på. Att du sen inte klarar av att förstå att andra kan lyckas bättre än vi eller att vi öht kan ha fel är en annan sak. Om man tror att Sveriges taktik är det enda som existerar och alla andra bara är korkade så är det klart att man inte kommer förstå VAD man borde göra istället, för då finns ju bara ett val.

Att påstå att experterna är överens med oss är ren lögn, det enda de är överens om är biologin bakom viruset, INTE hur den ska hanteras. Och med tanke på våra resultat så behöver man inte undra.
    Så du har INGEN alternativ metod! För att det inte finns. Det är nämligen ingen större skillnad mellan olika länder. I nu-läget skulle det ju inte ge något alls att gå i karantän, men kanske förstod du även detta och därför föreslår du inte det.

Samma som du inte kan nämna experter som är emot. Jag har frågat dig fyra eller fem gånger! Och jo, det är just hur det ska hanteras, som jag pratar om förstås, där de är överens. Sedan ska man förstås inte likadant i alla länder, det skiljer sig förstås.

Jag har, flera gånger, gett länkar. Det var säkert fem stycken. Och jag har räknat upp fler. Och alla var såna som verkligen är experter på just detta. 
  • Anonym (sant)
    AndreaBD skrev 2020-05-19 18:48:10 följande:
    Jag säger inte att de gör likadant som i Sverige. Varje land har sin egen situation, det skiljer sig ju. Men de allra flesta säger - om man frågar dem (och det gör journalister) vad de tycker om Sveriges strategi - visst, så kan man göra. Framför allt kanske i Sverige, som ju inte är så tätt befolkad. Det sa t.ex. experterna från Robert Koch Institutet, trots att de kör en helt annan strategi i Tyskland. I början sa de att Sverige gjorde fel, men de ändrade sig.

Och likadant är det med flera brittiska och amerikanska experter.
    Tolkar det snarare som politisk finkänslighet, och inte att de verkligen tycker att vi gör rätt.
  • AndreaBD
    Första länken: 

Handlar inte om strategin, utan om sjukvården och äldrevården. Jag är själv kritisk mot dessa. 

Andra länken:

Den enda "experten" här är en av dem 22 svenska läkare (och de flesta är inte några experter heller) som skrev det där brevet. Vi pratade ju om utländska experter. 

Tredje länken: 

Vad är det ens som är kritisk där? Det här? 

"Sweden's strategy, mostly based on voluntary measures regarding social distancing and basic hygiene, has been criticised by some as a dangerous experiment with peoples lives but also been put forward as a future model by the WHO."

Var är kritiken??? Det är ju fakta. Och ingen expert heller. 
  • AndreaBD
    Anonym (sant) skrev 2020-05-19 19:03:22 följande:
    Tolkar det snarare som politisk finkänslighet, och inte att de verkligen tycker att vi gör rätt.
    Tyskar är inte finkänsliga. Några politiker kanske, men inte experterna från Robert Koch institutet. Och samma personer var ju ganska negativa när de fortfarande trodde att Sverige låter viruset härja fritt. Då var de inte finkänsliga.

Och brittiske Ferguson var inte heller finkänslig, han försökte hitta fel på Sveriges strategi, där det bara gick. På ett väldigt drygt sätt. Han är en av dem få som är emot. Men han fick ju avgå för att han själv inte höll karantänen. Och jag tror jag har också hört någon amerikansk expert som var emot. Men de flesta både i Storbritannien och USA är numera positiva. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin