• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (Inte ett fan)
    Anonym (Så klart) skrev 2020-05-21 23:23:59 följande:
    Nej man vet ju inte hur många som smittats men då man försökt dorka i hur många som utvecklat antikroppar i ex. Stockhol och svaret blir kring 7%. Om smittospridningen avtar pga immunitet, och endast 7% är immuna, kan den verkligen avta pga immunitet då...? Eller är uppskattningen fel? Eller finns det annan logik i att de som smittats men inte fått antikroppar på något sätt ändå hindrat smittan att spridas? Eller har de sjukaste dött.? Isolerar folk sig mer? Vad kan vara det riktiga svaret.......?

Finns ett ytterligare alternativ, som jag aldrig hade gissat på.
    Enligt en undersökning är Stockholmare bäst i hela landet på social distansering.

• Dr Nail
    Anonym (sant) skrev 2020-05-21 16:08:07 följande:

Ja, och detta är väl oftast skälet till att folk vill att media utmlands publicerar saker utanför Sverige om sverige, eftersom det inte går att få saker att ske inom landet. Låter hemskt, men det verkar just nu fungera så.

Nu ska det ju bli syrgas på äldreboenden, men frågan är NÄR det sker.

Ja, nu ser jag också att de bättre sent än aldrig börjat prata om syrgas på äldreboenden. Argumentet hittills har varit att det krävs specialkompetens men f-n....de fixar ju t.o.m. sondmatning! Nog fixar de ge oxygen, kan inte vara nån raketforskning..

Hur som, ett steg i rätt riktning.
  • Dr Nail

Tydligen har vi inte ens brist på syrgas (och eg., vad fan är det för bananrepublik som har brist på syrgas?)

Så vad händer.

• klyban
    Dr Nail skrev 2020-05-22 00:24:14 följande:
    Tydligen har vi inte ens brist på syrgas (och eg., vad fan är det för bananrepublik som har brist på syrgas?)

Så vad händer.
    Ja, det är du som inte förstår enkla saker här, det är vad som händer för dig.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (sant)
    klyban skrev 2020-05-21 22:39:54 följande:
    Och vad är det du vill ha lyft här, som du inte vill berätta?
    Men herregud.

Orkar du inte ens kolla när du får svaret du bad om levererat så tror jag du bör sluta be om svar.
  • Anonym (sant)

Så vad händer.

Förr fanns syreuttag på äldreboenden, eller sjukhem hette det väl då, nu antar jag att man isåfall får frakta dit syre. Men det gör man redan nu vid långvarig lungsjukdom som när någon har KOL, kan tänka mig det blir en längre process än det borde bli dock.
  • Anonym (sant)
    FDFMGA skrev 2020-05-21 22:29:32 följande:
    Ibland tycks det vara mycket smittsamt, ibland inte. Personligen har jag som spekulerande hobbyimmunolog undrat varför alla verkar ta för givet att alla är mottagliga för smittan 

Här en intressant artikel från DN om immunitet och covid-19

https://www.dn.se/nyheter/sverige/professor-antagligen-ar-immuniteten-langvarig/
    Har inget konto där, men ska skaffa när jag är mindre trött.
  • Iarwain
    Anonym (sant) skrev 2020-05-21 22:13:16 följande:
    Jag sa april, inte början av april. 

Oavsett kan vi väl vara överrens om att det inte stämde för den 21 april heller. 

Ännu värre att prognosen inte stämde så sent, framförallt för de äldres skull.
    Vi kan vara överens om att du svarade felaktigt på min fråga.
    Vi kan vara överens om att den 21 april har man, mig veterligen, inte siffror angående reell smittspridning än.
    Vi kan vara överens om att prognosen du refererar till inte säger vad du påstod tidigare.

Så jag gissar att vi inte är överrens.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • AndreaBD

Så vad händer.

Antagligen ren byråkrati och oflexibilitet. Det är inte okej förstås. Det är ganska illa.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin