Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Av diagrammet nedan som är sammanställt av Google framgår hur aktiviteten har förändrats under pandemin och det är tydligt att aktiviteten i Stockholm är väsentligt lägre än normalt.
Kan man (du) få fram liknande diagram för andra länder?
Tänker likadant. Enligt denna artikel så är Covid-19 ca 3 ggr farligare än en vanlig säsongsinfluensa och det är inte hållbart att med en total lockdown av stora delar av världen om detta skulle inträffa igen. Däremot måste de flesta länder (inkl. Sverige) bli mycket bättre på att skydda våra äldre och andra som är känsliga förinfektioner.
Det man verkar kunna konstatera är att just skolstängningar inte nödvändigtvis varit det viktigaste. I så fall har vi ändå i Sverige (stora delar av oss) gjort relativt stora förändringar. Hur många har varit på bio, konsert, Liseberg, bröllop, fotbollsmatch, teater... senaste månaderna? Hur många är det som faktiskt håller längre avstånd i affärerna, undviker folksamlingar, går omvägar på trottoarer, står på 2 meters håll när man pratar med grannar och bekanta etc? Ganska många där jag bor i alla fall som har ändrat sitt beteende. Därtill tror jag att folk i allmänhet tvättar händerna mer frekvent, undviker att hosta/nysa på folk, och stannar hemma i högre utsträckning vid förkylningssymtom.
Jämfört med länder där man får lov att gå till affären, apoteket, arbetet, osv, men som haft skolstängning som extra åtgärd är inte vår "lockdown" dramatiskt skild från deras.
Många olika länder stängde ner ungefär samtidigt, med varierat resultat i smittade och döda. Till stor del handlar det nog trots allt om otur (och i vårt fall om undermålig äldrevård).
Något jag vänder mig emot när man jämför antal döda per 100 000 i olika länder är att smittan oftast varit relativt lokal. Tag ett land med 100 döda, och 1 miljon invånare. Det ser mycket sämre ut än ett land med 100 döda och 1 miljard invånare. Trots att det kan röra sig om att smittan spritts så att det finns 10000 sjuka i varje land (1% dödlighet).
Man har ju gjort några undersökningar i andra länder där man ganska säkert har fått med alla smittade. T.ex. den tyska studien från området Heinsberg, där man har testat varenda individ i hela området. Senare också med antikroppstest. Där kom man fram till ungefär 0,4 %