• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2020-05-24 20:53:46 följande:

Tyskland har hade innan Corona ca 30 intensivvårdsplatser per hundra tusen innevånare medan Sverige hade drygt 5. Detta kan spela in. En annan sak som man måste beakta är att det verkar som att antalet dödsfall i Covid-19 är underrapporterat i Tyskland (det verkar som att underrapporteringen tom är större än i Storbritannien).

Jo, jag har följt utvecklingen, jag vet. Men poängen är att det inte verkar finnas så mycket som man kan göra när folk väl hamnar på intensiven och inte kan andas och kanske måste sövas ner och läggas i respirator. I det läget dör många. Både i Tyskland och i Sverige. Men det verkar vara så  i Tyskland att många inte blir så svårt sjuka. Och det är det det som förvånar mig, och som är svårt att förklara. 

Underrapporterat? Jag har svårt att tänka mig det, eftersom det är så himla noga, de har ju optimerat det på alla sätt, enligt vad jag hört (jag kollar lite på tyska nyheter och nyhetsprogram)
  • KillBill
    AndreaBD skrev 2020-05-24 21:39:05 följande:

Jo, jag har följt utvecklingen, jag vet. Men poängen är att det inte verkar finnas så mycket som man kan göra när folk väl hamnar på intensiven och inte kan andas och kanske måste sövas ner och läggas i respirator. I det läget dör många. Både i Tyskland och i Sverige. Men det verkar vara så  i Tyskland att många inte blir så svårt sjuka. Och det är det det som förvånar mig, och som är svårt att förklara. 

Underrapporterat? Jag har svårt att tänka mig det, eftersom det är så himla noga, de har ju optimerat det på alla sätt, enligt vad jag hört (jag kollar lite på tyska nyheter och nyhetsprogram)

Enligt en artikel i NY Times så finns det i Tyskland en oförklarlig differens mellan historisk dödsfalls-statistik, antal döda i mars och april 2020 och dödsfall i Covid-19 och enligt tidningen då kan det bero på underrapportering. Kanske handlar det om att äldre som dött i hemmet och som inte varit testade inte klassats som dödsfall i Covid-19?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • klyban
    KillBill skrev 2020-05-24 22:31:32 följande:
    Enligt en artikel i NY Times så finns det i Tyskland en oförklarlig differens mellan historisk dödsfalls-statistik, antal döda i mars och april 2020 och dödsfall i Covid-19 och enligt tidningen då kan det bero på underrapportering. Kanske handlar det om att äldre som dött i hemmet och som inte varit testade inte klassats som dödsfall i Covid-19?

Som jag förstår, så räknar vi alla.
    Eller finns det flaggningar även här?

För de sjuka siffrorna i Italien som man inte räknat med, upp till 19000.(Och en del andra nationer)
    Det är lite skrämmande.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2020-05-24 22:31:32 följande:

Har kollat runt lite.... grejen är ju, om Tyskland skulle ha underrapporterat dödsfall, så skulle de ju ha en viss överdödlighet som inte återspeglas i de officiella convid-19- dödstalen. Men så är inte fallet. Det är nästan färre människor som har dött i Tyskland, än att det skulle vara fler. 

Kolla t.ex. här.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/#excess-mortality

• KillBill
    AndreaBD skrev 2020-05-24 22:57:42 följande:

Har kollat runt lite.... grejen är ju, om Tyskland skulle ha underrapporterat dödsfall, så skulle de ju ha en viss överdödlighet som inte återspeglas i de officiella convid-19- dödstalen. Men så är inte fallet. Det är nästan färre människor som har dött i Tyskland, än att det skulle vara fler. 

Kolla t.ex. här.

Jag ser inte det du ser. Jag plockade bort åldersklasser och tittaade bara på den totala dödligheten i Tyskland mot tidigare år och det är en stor skillnad. Vad jag kan se så har Tyskland rapporterat knappt 8 300 dödsfall i Covid-19 men jämför man den tyska dödsfallsstatistiken mot tidigare år så  är avvikelsen mycket större än så.

Per vecka

Ackumulerat

• KillBill
    AndreaBD skrev 2020-05-24 22:57:42 följande:

Kolla t.ex. här.

Glöm mitt inlägg  Jag trodde att statistiken som du länkade tilkl bara avsåg Tyskland. Nu lägger jag mig och skäms.
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2020-05-24 23:35:39 följande:
    Glöm mitt inlägg  Jag trodde att statistiken som du länkade tilkl bara avsåg Tyskland. Nu lägger jag mig och skäms.
    Inte så lätt att hitta. Jag menade den nedre delen, dem olika länderna. Även om inte hela Tyskland finns med där utan bara en delstat. Men jag har sett det på hela Tyskland också, och det är samma sak där. Dvs. kurvan går under det "vanliga", istället för att gå upp.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin