• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    Dr Nail skrev 2020-05-21 15:07:59 följande:
    Jag samlar information och det kommer mer hela tiden, men redan nu ser det rätt obra ut.

Istället för att ge akut sjuka intensivvård låter man dem ligga hemma och kvävas. Istället för syrgas får de morfin - ett sannerligen effektivt sätt att få dem sluta andas för gott.

Även BBC har redan uppmärksammat detta.

www.bbc.co.uk/news/amp/world-europe-52704836

I England, i Danmark, i Tyskland får alla åka till sjukhus.
    Det där har vi ju diskuterat massor. Det är inte alltid det bästa för gamla människor som inte har länge kvar att leva att köras till ett sjukhus och att man sätter in alla hårda åtgärder, som dessa människor ändå inte kan överleva. 

Det som händer nu, händer även utan Corona. Man kör inte rädda liv till varje pris, när det gäller en gammal människa som ändå inte har länge kvar. Då avväger man vad som är mest skonsamt. Om det bara är att plåga personen för att hen ska leva några veckor längre, så är det ju i regel inte värd det. För personen själv! De brukar inte vilja komma till sjukhus - det är min erfarenhet. 

Artikeln handlar mest om ETT fall. Vi vet inte vad som hänt då. Det händer hela tiden att barn till gamla människor som dött, tycker att någon kunde ha gjort mer. Det tyckte jag också när min pappa dog. Han dog också ensam. Före Corona. Nej, det har inget att göra med att man skulle välja bort gamla. 
  • Anonym (sant)
    Jag samlar information och det kommer mer hela tiden, men redan nu ser det rätt obra ut.

Istället för att ge akut sjuka intensivvård låter man dem ligga hemma och kvävas. Istället för syrgas får de morfin - ett sannerligen effektivt sätt att få dem sluta andas för gott.

Ja, och detta är väl oftast skälet till att folk vill att media utmlands publicerar saker utanför Sverige om sverige, eftersom det inte går att få saker att ske inom landet. Låter hemskt, men det verkar just nu fungera så.

Nu ska det ju bli syrgas på äldreboenden, men frågan är NÄR det sker.
  • Anonym (sant)
    klyban skrev 2020-05-21 15:18:30 följande:

Sist du skrev jag du skulle lära dig vad palliativ vård är, men visade sig att det hände inget med.
    Inte heller var det uteslutet med syrgas, bara att man såg en större nytta med den.
    Rätt konstigt det försvann för dig.

Det handlar ju om att det också rent praktiskt ska finnas en plan för det , och för att det ska ske behöver regeringen komma med riktlinjer till regionerna.

Nu verkar det ju vara på gång att äldre bör kunna få syrgas på plats, men det praktiska är säkert långt ifrån klart.
  • Anonym (Kinapuff)

Verkar som det inte spelat nån roll för de länder som stängt ner. Folk smittas ändå. Just äldrevården har många länder misslyckats med. Där dör folk som flugor. Kanada och Storbritannien t ex.

• AndreaBD
    Anonym (sant) skrev 2020-05-21 16:10:48 följande:
    Det handlar ju om att det också rent praktiskt ska finnas en plan för det , och för att det ska ske behöver regeringen komma med riktlinjer till regionerna.

Nu verkar det ju vara på gång att äldre bör kunna få syrgas på plats, men det praktiska är säkert långt ifrån klart.
    Det är väl inte först nu som man har syrgas, eller åtminstone möjlighet att skaffa det snabbt på äldreboenden! Det kan ju även behövas annars. 
  • AndreaBD
    Anonym (sant) skrev 2020-05-21 16:08:07 följande:
    Ja, och detta är väl oftast skälet till att folk vill att media utmlands publicerar saker utanför Sverige om sverige, eftersom det inte går att få saker att ske inom landet. Låter hemskt, men det verkar just nu fungera så.

Nu ska det ju bli syrgas på äldreboenden, men frågan är NÄR det sker.
    Media utomlands??? Titta mer exakt. Stockholm, står det. 

Och det märks att en svensk har skrivit detta, det finns svengelska med, om än inte mycket. 

• KillBill

Nej, alla äldre med civil-19 i England får inte åka till sjukhus. I England har tiotusentals äldre på äldreboenden eller hemma dött i covid-19.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (sant)
    AndreaBD skrev 2020-05-21 17:57:13 följande:
    Media utomlands??? Titta mer exakt. Stockholm, står det. 

Och det märks att en svensk har skrivit detta, det finns svengelska med, om än inte mycket. 
    Ja, fast bbc har väl ändå rötter utomlands.

Maddy Savage är inte svensk. 
  • AndreaBD
    Anonym (sant) skrev 2020-05-21 18:07:13 följande:
    Ja, fast bbc har väl ändå rötter utomlands.

Maddy Savage är inte svensk. 
    Kanske är jag bara en petig engelsklärare då som reagerar på att folk säger hur som helst, men t.ex. det här är inte korrekt:

"We don't have many older people. It's a lot of younger people born in the 90s, 80s, 70s."

Det borde vara "there are....."  istället för "it is". Ett fel som nästan bara svenskar gör. Och det finns minst en gång till i texten. Och det här är inte korrekt heller:

" some staff may have gone to work at the start of the crisis despite showing symptoms of Covid-19."

Man kan inte använda "despite" inför verb, bara inför substantiv. Här hade man istället kunnat använda "in spite of"

https://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/despite

M
    en kanske är hon då inte bra på sitt eget språk. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin