• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Pope Joan II
    AndreaBD skrev 2020-05-21 18:42:48 följande:
    Kanske är jag bara en petig engelsklärare då som reagerar på att folk säger hur som helst, men t.ex. det här är inte korrekt:

"We don't have many older people. It's a lot of younger people born in the 90s, 80s, 70s."

Det borde vara "there are....."  istället för "it is". Ett fel som nästan bara svenskar gör. Och det finns minst en gång till i texten. Och det här är inte korrekt heller:

" some staff may have gone to work at the start of the crisis despite showing symptoms of Covid-19."

Man kan inte använda "despite" inför verb, bara inför substantiv. Här hade man istället kunnat använda "in spite of"

https://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/despite

M
    en kanske är hon då inte bra på sitt eget språk. 
    Du måste ha missat att det står "a lot", singular alltså. "It is" eller "there is" men inte absolut inte "there are". 
  • Iarwain
    Anonym (sant) skrev 2020-05-21 13:54:09 följande:

April har jag sagt, inte början av april.

Sedan kan du ju själv titta på pressträffarna, om du inte ens har tittat på dem förstår jag inte hur du kan veta var du står i frågan faktiskt.
    Min fråga gällde början av april och den svarade du såhär på:
    Iarwain skrev 2020-05-20 19:21:52 följande:
    Så vad var beräknat för början april?
     och den svarade du såhär på:
    Anonym (sant) skrev 2020-05-20 20:12:38 följande:
    30%

Och de gissade att vi i mitten av maj skulle ha 50% smittade.
    Så då har du alltså inget stöd för ditt påstående.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • klyban
    Iarwain skrev 2020-05-21 18:50:54 följande:

och den svarade du såhär på:

Så då har du alltså inget stöd för ditt påstående.

Det är också min slutsats, vi kommer aldrig till punkten det påvisas med nått.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (sant)
    AndreaBD skrev 2020-05-21 18:42:48 följande:
    Kanske är jag bara en petig engelsklärare då som reagerar på att folk säger hur som helst, men t.ex. det här är inte korrekt:

"We don't have many older people. It's a lot of younger people born in the 90s, 80s, 70s."

Det borde vara "there are....."  istället för "it is". Ett fel som nästan bara svenskar gör. Och det finns minst en gång till i texten. Och det här är inte korrekt heller:

" some staff may have gone to work at the start of the crisis despite showing symptoms of Covid-19."

Man kan inte använda "despite" inför verb, bara inför substantiv. Här hade man istället kunnat använda "in spite of"

https://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/despite

M
    en kanske är hon då inte bra på sitt eget språk. 
    Hon är i alla fall inte svensk.
    klyban skrev 2020-05-21 13:58:04 följande:
    Du har fallerat påvisa det efterfrågade, återkom när det sker.

">

• AndreaBD
    Pope Joan II skrev 2020-05-21 18:50:50 följande:
    Du måste ha missat att det står "a lot", singular alltså. "It is" eller "there is" men inte absolut inte "there are". 
    So du skulle säga "there is a lot of people"? Det är fel. "There are a lot of people" är den enda korrekta varianten.

Det betyder "många människor"  - det vet du förstås, men jag försöker förklara att det är plural, både på svenska och på engelska. "A lot" kan också betyda "en tomt", DÅ är det faktiskt singular. Men när det betyder "många" så är det plural. 
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-05-21 18:45:25 följande:

Britton tillbaka till skrivbordet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rAw99A/matteprofessorn-kan-betyda-att-dodligheten-ar-hogre

Ytterligare en gång.

Enligt Brittons första prognos skulle 90 procent av alla som kommer att smittas vara smittade vid majs utgång.

Matematiska modeller i all ära, men de har sina svagheter - eller som it-folket brukar säga: Skit in, skit ut.

Då tror jag att det är bättre att förlita sig på Tegnell och hans uppfattning att vi redan nått en partiell immunitet på gruppnivå i Stockholm i och med att han grundar detta på den faktiska smittspridningen.
  • Anonym (sant)
    Iarwain skrev 2020-05-21 18:50:54 följande:
    Iarwain skrev 2020-05-20 19:21:52 följande:
    Så vad var beräknat för början april?
     och den svarade du såhär på:Så då har du alltså inget stöd för ditt påstående.
    Jag sa april, inte början av april. 

Oavsett kan vi väl vara överrens om att det inte stämde för den 21 april heller. 

Ännu värre att prognosen inte stämde så sent, framförallt för de äldres skull.
  • Anonym (sant)
    FDFMGA skrev 2020-05-21 22:01:26 följande:
    Ytterligare en gång.

Enligt Brittons första prognos skulle 90 procent av alla som kommer att smittas vara smittade vid majs utgång.

Matematiska modeller i all ära, men de har sina svagheter - eller som it-folket brukar säga: Skit in, skit ut.

Då tror jag att det är bättre att förlita sig på Tegnell och hans uppfattning att vi redan nått en partiell immunitet på gruppnivå i Stockholm i och med att han grundar detta på den faktiska smittspridningen.
    Och jag tror det också är fel, men är det inte fel så kan det tyda på att covid19 är mindre smittsamt än befarat och mer dödligt.

Både positivt och negativt med andra ord.
  • Anonym (Så klart)
    FDFMGA skrev 2020-05-21 22:01:26 följande:

Ytterligare en gång.

Var det inte nyligen så att det fanns antikroppar hos ca 7% av stockholmarna och typ 3% av typ göteborgarna..? Nu minns jag inte exakt men i den skalan. Är det en partiell immunitet? Partiell är den väl ja men ganska liten och i mina ögon obetydlig om man tänker på att en hög immunitet hos folket skulle sakta ner smittospridningen...? Är det inte typ 60-70% immunitet man bör sikta på för att det ska ge ett okej skydd för alla? Nån som har dessa fakta på handen?
  • FDFMGA
    Anonym (sant) skrev 2020-05-21 22:14:46 följande:
    Och jag tror det också är fel, men är det inte fel så kan det tyda på att covid19 är mindre smittsamt än befarat och mer dödligt.

Både positivt och negativt med andra ord.
    Ibland tycks det vara mycket smittsamt, ibland inte. Personligen har jag som spekulerande hobbyimmunolog undrat varför alla verkar ta för givet att alla är mottagliga för smittan 

Här en intressant artikel från DN om immunitet och covid-19

https://www.dn.se/nyheter/sverige/professor-antagligen-ar-immuniteten-langvarig/
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin