Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Var det inte nyligen så att det fanns antikroppar hos ca 7% av stockholmarna och typ 3% av typ göteborgarna..? Nu minns jag inte exakt men i den skalan. Är det en partiell immunitet? Partiell är den väl ja men ganska liten och i mina ögon obetydlig om man tänker på att en hög immunitet hos folket skulle sakta ner smittospridningen...? Är det inte typ 60-70% immunitet man bör sikta på för att det ska ge ett okej skydd för alla? Nån som har dessa fakta på handen?
Det där har vi ju diskuterat massor. Det är inte alltid det bästa för gamla människor som inte har länge kvar att leva att köras till ett sjukhus och att man sätter in alla hårda åtgärder, som dessa människor ändå inte kan överleva.
Det som händer nu, händer även utan Corona. Man kör inte rädda liv till varje pris, när det gäller en gammal människa som ändå inte har länge kvar. Då avväger man vad som är mest skonsamt. Om det bara är att plåga personen för att hen ska leva några veckor längre, så är det ju i regel inte värd det. För personen själv! De brukar inte vilja komma till sjukhus - det är min erfarenhet.
Artikeln handlar mest om ETT fall. Vi vet inte vad som hänt då. Det händer hela tiden att barn till gamla människor som dött, tycker att någon kunde ha gjort mer. Det tyckte jag också när min pappa dog. Han dog också ensam. Före Corona. Nej, det har inget att göra med att man skulle välja bort gamla.
Kanske är jag bara en petig engelsklärare då som reagerar på att folk säger hur som helst, men t.ex. det här är inte korrekt:
"We don't have many older people. It's a lot of younger people born in the 90s, 80s, 70s."
Det borde vara "there are....." istället för "it is". Ett fel som nästan bara svenskar gör. Och det finns minst en gång till i texten. Och det här är inte korrekt heller:
" some staff may have gone to work at the start of the crisis despite showing symptoms of Covid-19."
Man kan inte använda "despite" inför verb, bara inför substantiv. Här hade man istället kunnat använda "in spite of"
sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/despite
Men kanske är hon då inte bra på sitt eget språk.
Låter som lite av en överanalys, ja. Allt det här låter som rätt okej, modern engelska i mina öron? Ok jag kanske skulle säga "there are LOTS of ppl", men vem bryr sig, folk pratar på olika sätt även de som har det som sitt modersmål...
"Despite" likaså.
Ingen lär veta hur stor andel av stockholmarna som varit smittade - men tydligen är andelen tillräckligt stor för att smittspridningen ska avta.