• Anonym (Spegeln)

Är MIN man otrogen?

Fick ett mess nu ikväll av någon okänd som hävdar att min man, sedan 9år tillbaka, varit/är otrogen mot mig med en kollega.. Berättaren skriver att hen varit tillsammans med min mans påstådda älskarinna/flickvän syster, och att detta förhållande/otrohet varat i 3-4 år.

Hjälp, vafan är detta är min första tanke.

Men ju mer jag läste, ju mer så är det smådetaljer som stämmer in.

Vad gör jag OM min man är otrogen? Hur konfronterar jag honom? Kommer jag förlåta honom? Vad händer med barnen? Känns som om hjärtat ska hoppa ur kroppen och jag mår illa, vill spy.

Min man slutar jobbet om ca en kvar, ska jag ta det direkt? Vänta tills imorrn?

Hjälp mig tänka klart!

• Svar på tråden Är MIN man otrogen?
  • Anonym (man)
    Anonym (...) skrev 2020-03-10 18:48:19 följande:
    Nej inte alls. Jag håller med om att man måste vara stark, modig och villig att försöka. Jag svarade Molly, som också poängterade detta. Hon har samtidigt igenom tråden varit för att TS skall bryta upp och gå vidare utan mannen.

Jag själv tänker att TS, om hon vill, kan finna styrkan att hantera detta svek, och trots det kunna leva ihop med mannen utan att må dåligt av det.
    Japp och jag håller med Molly att det förmodligen är bäst att bryta.

Att stanna kvar behöver inte alltid vara synonymt med styrka, många stannar av svaghet, för att det inte är starka nog att bryta sig fria, för att det är rädda, för att de inte förmår att stå upp för sig själva, för barnens skull, etc, etc....

Det handlar dessutom inte enbart om vilken styrka TS besitter det handlar lika mycket om hur TS man beter sig och om det är värt att ge honom en andra chans. Bara för att du besitter styrka betyder det inte att du måste slösa bort den på någon som inte är värd det, du kan lika väl spara den till någon som förtjänar den bättre.
  • Anonym (Finns med dig som medmänniska)

Men kan ni bara lägga av att diskutera vad som ni tycker är rätt och fel. Alla får väl säga vad var och en tycker. Jag lovar er att ts sållar bort vad hon tycker är rätt och fel, ivf upp till henne att avgöra. Kom istället med stöttande råd, tips, svar på frågor och uppmuntrande kommentarer som vuxna personer gör i vanliga livet.

• molly50
    Anonym (...) skrev 2020-03-10 18:48:19 följande:
    Nej inte alls. Jag håller med om att man måste vara stark, modig och villig att försöka. Jag svarade Molly, som också poängterade detta. Hon har samtidigt igenom tråden varit för att TS skall bryta upp och gå vidare utan mannen.

Jag själv tänker att TS, om hon vill, kan finna styrkan att hantera detta svek, och trots det kunna leva ihop med mannen utan att må dåligt av det.
    Jag tycker det är upp till TS att fatta sitt beslut.
    Jag har även påpekat detta för TS att hon bör vänta med att fatta några beslut tills hon kommit ur den värsta chocken.
    Annars kanske hon fattar ett beslut hon kommer att ångra.
    Känner hon då att hon inte klarar att stanna kvar så är det ju fel att uppmuntra henne att göra det ändå.
    Men i slutänden är det TS beslut. Men jag förstår att det inte är lätt.
  • jrockyracoon
    Anonym (Eget val) skrev 2020-03-10 18:12:23 följande:

Det är just dessa generaliseringar,
    ibland fruktansvärt grova generaliseringar,
    som gör att jag tycker det är påkallat att nyansera vissa saker.

Bara för att man själv (tror sig) aldrig kunna gå vidare efter något sådant så har man ingen rätt att döma ut TS eller någon annans möjligheter att gå vidare.

Jag har aldrig påstått att någon otrohet, stor eller liten, skulle vara lätt att förlåta.
    Därför påpekar jag också att:
    En del mycket erfarna psykologer eller terapeuter säger att man måste inte förlåta allt. Man kan finna andra verktyg och sätt att på ett mycket framgångsrikt sätt gå vidare.

Jag har själv varit utsatt för otrohet, som ligger långt tillbaka i tiden, som jag aldrig har vare sig önskat eller kunnat förlåta. Men jag har ändå skaffat mig själv förmågan att gå vidare, utan att vara bitter och utan att låta det påverka mig och mitt liv.

Dessutom tycker jag det är viktigt påtala för TS och andra att TS själv givetvis alltid vet bättre, och har större rätt att själv få bestämma över sitt öde, än en samling skribenter i en tråd på nätet. Jag själv inberäknad bland dessa skribenter.

Du har en poäng med att det är TS som ska välja, och att hon har rätt att välja precis vad hon vill. Du har också rätt i att det finns par som har hankat sig vidare efter en omfattande och länge pågående otrohet.

Men det finns faktiskt goda skäl till att antaga att en så omfattande otrohet är så svår att reparera att det för de flesta är omöjligt. Jag tror inte orsaken till detta handlar om huruvida man är stark nog att gå vidare eller ej, utan snarare att de upprepade sveken, lögnerna och den förlorade tilliten gör att känslorna för den andra försvinner. Det går sällan att reparera något som är slaget i tusen bitar. Inte ens om man vill och är stark och modig.
  • Kråkungen
    Anonym (Eget val) skrev 2020-03-10 18:40:04 följande:
    Och därför anser du dig ha rätt sträva efter att beröva TS möjligheten att gå vidare?
    Jag kan för mitt liv inte förstå varför du anser dig veta mer om TS och TS förhållande än TS själv.
    Jag klarar inte förstå hur du tänker när du inbillar dig att du har facit för alla människor och att du alltid vet bäst.

Ingenstans har jag försökt förminska, rationalisera eller förneka. Återigen, var får du alla dina villfarelser ifrån?
    Måste bara inflika till ts och till Eget val att jag tycker att dina (Eget val alltså) inlägg överlag är väldigt bra, och ger en liten motvikt till alla dem som tvärsäkert hävdar att det ALDRIG går att rädda någonting och att ts MÅSTE lämna. Jag har velat skriva detta så många ggr i den här tråden, men låtit bli, eftersom jag vet vilka oändliga sidospårsdiskussioner det leder till. Men nu när det faktiskt finns några till som säger detta vill jag stämma in: vad du än väljer att göra, ts, så är det DITT val. Men det ÄR faktiskt fullt möjligt att din man älskar, och alltid har älskat dig, och att det inte funnits NÅGON form av illvilja eller teater med i bilden. Jag säger inte att det ÄR så - bara att det är fullt MÖJLIGT. Det är DU och HAN som kan reda ut detta; ingen av oss här inne kan avgöra det.

Eget val: Tyvärr är det inte lönt att du går i diskussion med Anonym (man); tro mig - jag har försökt... Han är sorgligt nog så förblindad av bitterhet att han verkligen inte KAN se något annat perspektiv än sitt eget :( Elakt att skriva så om nån annan så här, men ville bara bespara dig en massa tid och energi: du kommer inte att lyckas få honom att förstå vad du skriver; än mindre få honom att se att det kan finnas olika perspektiv.

Anonym (man): Jag skriver inte detta av elakhet, utan för att jag vill försöka stoppa ytterligare 100 inlägg där nån stackare försöker resonera med dig. Jag fattar att du har extremt jobbiga erfarenheter på det här området, och jag fattar att du är bitter. Det är bara sorgligt att det tar sig det uttryck det gör. Och du, lägg ned den här löjliga idén du har om att alla som inte tycker som du är en och samma person. Jag är Kråkungen, och jag skriver alltid under mitt eget nick. Jag är dessutom kvinna. Eget val är med största sannolikhet också en enskild individ, och det är troligtvis (...) också. Och Man med egen erfarenhet är ytterligare en.

Slutligen, (man): du vet hur du kan nå mig om du vill svara mig.
  • Kråkungen
    Anonym (Finns med dig som medmänniska) skrev 2020-03-10 20:15:24 följande:

Men kan ni bara lägga av att diskutera vad som ni tycker är rätt och fel. Alla får väl säga vad var och en tycker. Jag lovar er att ts sållar bort vad hon tycker är rätt och fel, ivf upp till henne att avgöra. Kom istället med stöttande råd, tips, svar på frågor och uppmuntrande kommentarer som vuxna personer gör i vanliga livet.

Superbra inlägg Hjärta
  • Anonym (Eget val)
    Kråkungen skrev 2020-03-11 08:53:36 följande:
    Måste bara inflika till ts och till Eget val att jag tycker att dina (Eget val alltså) inlägg överlag är väldigt bra, och ger en liten motvikt till alla dem som tvärsäkert hävdar att det ALDRIG går att rädda någonting och att ts MÅSTE lämna. Jag har velat skriva detta så många ggr i den här tråden, men låtit bli, eftersom jag vet vilka oändliga sidospårsdiskussioner det leder till. Men nu när det faktiskt finns några till som säger detta vill jag stämma in: vad du än väljer att göra, ts, så är det DITT val. Men det ÄR faktiskt fullt möjligt att din man älskar, och alltid har älskat dig, och att det inte funnits NÅGON form av illvilja eller teater med i bilden. Jag säger inte att det ÄR så - bara att det är fullt MÖJLIGT. Det är DU och HAN som kan reda ut detta; ingen av oss här inne kan avgöra det.

Eget val: Tyvärr är det inte lönt att du går i diskussion med Anonym (man); tro mig - jag har försökt... Han är sorgligt nog så förblindad av bitterhet att han verkligen inte KAN se något annat perspektiv än sitt eget :( Elakt att skriva så om nån annan så här, men ville bara bespara dig en massa tid och energi: du kommer inte att lyckas få honom att förstå vad du skriver; än mindre få honom att se att det kan finnas olika perspektiv.

Anonym (man): Jag skriver inte detta av elakhet, utan för att jag vill försöka stoppa ytterligare 100 inlägg där nån stackare försöker resonera med dig. Jag fattar att du har extremt jobbiga erfarenheter på det här området, och jag fattar att du är bitter. Det är bara sorgligt att det tar sig det uttryck det gör. Och du, lägg ned den här löjliga idén du har om att alla som inte tycker som du är en och samma person. Jag är Kråkungen, och jag skriver alltid under mitt eget nick. Jag är dessutom kvinna. Eget val är med största sannolikhet också en enskild individ, och det är troligtvis (...) också. Och Man med egen erfarenhet är ytterligare en.

Tack Kråkungen för ditt kloka inlägg, det uppskattas.
    Hoppas att också (man) har möjlighet förstå och åtminstone vill försöka se något positivt i det du skriver.
    Kram till dig Solig
  • Anonym (man)
    Kråkungen skrev 2020-03-11 08:53:36 följande:

Tja, om du så gärna vill diskutera vidare så är det väl inte så bra att anmäla mina inlägg... bli ju svårt att diskutera om man är portad Flört
  • Anonym (man)
    Anonym (Eget val) skrev 2020-03-11 12:47:24 följande:
    Tack Kråkungen för ditt kloka inlägg, det uppskattas.
    Hoppas att också (man) har möjlighet förstå och åtminstone vill försöka se något positivt i det du skriver.
    Kram till dig Solig
    Ledsen att göra dig besviken men jag kommer nog aldrig se något positivt i svek och lögner eller löjliga försök att rättfärdiga det...
  • Anonym (Eget val)
    Anonym (man) skrev 2020-03-12 13:45:11 följande:
    Ledsen att göra dig besviken men jag kommer nog aldrig se något positivt i svek och lögner eller löjliga försök att rättfärdiga det...
    Återigen misslyckas du, kanske förblindad av bitterhet och taskig människosyn, eller?

Jag skrev:
    Försök gärna läsa igen, läs gärna sakta flera gånger om du har svårt att förstå innebörden.
    Jag hoppades att du skulle ha förmåga se något positivt i allt det som Kråkungen skrev. Men där misslyckades du.
    Men OBS: vare sig jag eller Kråkungen skrev något om det hemska dravel som du svarade med!

Svar på tråden Är MIN man otrogen?