• MsSuzyLee

BF augusti 2020 - stannar på FL

Hej!

Det verkar vara många som gått över till FB i den andra tråden för BF augusti 2020, så här tänkte jag att vi som inte har FB kan samlas :)

Hur känner ni er? Jag är extremt trött och tappade idag lusten att dricka kaffe. Trodde aldrig det skulle hända, haha! Är idag i vecka 5+6.

Välkomna! :)

• Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL
  • MsSuzyLee
    Jooosen skrev 2020-09-20 10:26:42 följande:

Ja amningen har verkligen knäckt mig med. Men gör det ont för dig nu? Mitt gör lite ont fortfarande i bröstvårtorna men har typ gått över. Hur märkte du att ni behövde ge extra mjölk? Så svårt sånt där o veta! Ja hej då sömn!! Hur ofta ammar du nattetid? Ja ammar hela tiden känns d som haha. Plus att lillan (som fortf inte har ett namn haha) baaaara vill sova PÅ mig. Så ja sitter typ o sover varje natt!

Det slutade göra ont typ idag! :D har varit som knivar första minuten, vill bara skrika. Men idag är det mkt bättre!

Vi började med ersättning på bb och har försökt sluta sen vi fick komma hem. Vi ger fortfarande en ersättning om dagen om det behövs, när hon inte blir mätt av att amma. Det brukar sluta med att hon gråter och spottar ut bröstet. Då tolkar jag det som att mjölken är slut.. :?(

Brukar bli två nattamningar. Sen är hon vaken från 4-6 tiden och ammar/halvsover fram till lunch. Verkligen, livet handlar bara om amning nu, hahaha.

Ja, samma här, hon sover liggandes bredvid mig (ammar liggandes). Hon vaknar direkt man lägger henne i sin egen säng.
  • liloma
    Jooosen skrev 2020-09-20 10:29:24 följande:

Det är lite bättre hos oss nu. Hon är inte riktigt lika ledsen som tur är. Kanske hade hon extra mycket problem med tarmar i början... ja lyckas man sova på dagen när dom små sover så är det ju guld! Ja försöker göra det varje dag. Väldigt lätt med tjafs ja. Har fått bita mig i läppen många gånger senaste! Ja tiden går så fort!! Vår är 3 veckor idag. Tycker hon redan ändrat utseende typ 100 gånger haha!!

Skönt att det är lite bättre! Lite lugnare här med men det är lite olika dag till dag. Men nu har jag börjat sova med honom bredvid mig, nöjdare bebis och mamma. Även om man ju blir lite nojig men är typ omöjligt att lägga ner honom ens i babynestet.

Ja visst gör det, idag blev han den veckor, tittar så mycket nu och små leenden har kommit så det släpper nog snart på riktigt! Har ni bestämt namn? :)
  • Blandbubbel

Hej! Nu är det snart 7v sedan min förlossning och jag har inte blött på ca 4v. Bara haft lite gulare flytningar som luktar liiite. Idag började det kännas strävt i slidan, precis som det gör på mig precis innan mens, så jag gick och kollade och jo där var blod.. hm. Det var färskt, eller ja, precis så som det brukar se ut i början av mensen.

Kan det vara mensen som är tillbaka redan!? Eller är det blödning från förlossningen som kommit tillbaka?

• MsSuzyLee
    Blandbubbel skrev 2020-09-26 11:05:33 följande:

Hej! Nu är det snart 7v sedan min förlossning och jag har inte blött på ca 4v. Bara haft lite gulare flytningar som luktar liiite. Idag började det kännas strävt i slidan, precis som det gör på mig precis innan mens, så jag gick och kollade och jo där var blod.. hm. Det var färskt, eller ja, precis så som det brukar se ut i början av mensen.

Kan det vara mensen som är tillbaka redan!? Eller är det blödning från förlossningen som kommit tillbaka?

Har du hört med förlossningen eller din barnmorska? Ammar du? Om inte kan väl mensen komma tillbaka ganska fort?
  • MsSuzyLee

Hej alla :D

Hur har ni det? Själv börjar jag känna att jag äntligen har fått lite koll på saker och ting. Efter snart 4 veckor... :D

Imorgon börjar partnern jobba, så det känns lite läskigt. Men det kommer nog gå bra, hoppas jag :)

Amningen känns äntligen inte som en katastrof! Hon blir mätt och nöjd för det mesta, vilket är en otrolig lättnad.

Har haft lite problem med magen efter hon ätit. Tror det är tarmarna som inte riktigt kommit igång. Testade sempers magdroppar en dag men då blev det kaos. Hon skrek i flera timmar :( det är så hemskt när man inte kan göra något för att hjälpa.

Men just nu ligger hon här bredvid mig och sover, nöjd :) bästa känslan :D

• Blandbubbel
    MsSuzyLee skrev 2020-09-27 07:05:30 följande:

Har du hört med förlossningen eller din barnmorska? Ammar du? Om inte kan väl mensen komma tillbaka ganska fort?

Nä inte än, nu är det sådär brunt som det är i slutet av mensen när det inte är helt färskt längre :/ får ta och ringa förlossningen imorgon om man kan göra det? Eller är det bm som gäller? Dom är så svåra att få tag på, man kommer aldrig fram direkt dit, kommer säkert få telefontid på tisdag, suck.

Jag helammar och har gjort sedan förlossningen.
  • Blandbubbel
    liloma skrev 2020-09-13 15:58:43 följande:

Hej, hur mår ni alla i bebisbubblan? :) 

Fler som känner sig väldigt känsliga? Typ kan börja gråta helt plötsligt, bli irriterad, eller bara bli väldigt känslosam.

Konstant sömnbrist, alla känslor som kommer med det nya lilla livet och mammarollen, att aldrig riktigt kunna bestämma över sin tid, att amma amma amma.....Visst njuter jag för det allra allra mesta och gör vad som helst för den lille, men vissa stunder känns det tufft....!

Hej!

Japp, här är det känslor som svallar över för minsta lilla! Mest kärlek och lycka, men har blivit ett par kvällar som jag suttit och gråtit av frustration och trötthet när han har velat ha bröstet och närhet precis hela dagen och dagen innan.. och bara kan sova på mig.. sen är det som att trycka på en knapp dagen efter och han sover fint och nöjer sig med amningen och går att lägga ner när han sover. Otroligt mycket som händer och har hänt med bebis under denna tiden, nu är han snart 2 månader gammal och är en riktigt glad liten kille!

Har varit i princip själv med honom fram till nu, pappan har haft mycket med företaget.

Det har funkat okej, förutom tröttheten då, och att man inte kan få avlastning när bebis bara vill vara i famnen.

Sen fick han rotavirus-vaccin i måndags, han blev lite gnällig dagen efter och bajsade grönt en gång, sen inga fler biverkningar.

Har era hunnit få vaccinet än och hur blev det för er bebis? :D
  • MsSuzyLee
    Blandbubbel skrev 2020-09-27 08:24:42 följande:

Nä inte än, nu är det sådär brunt som det är i slutet av mensen när det inte är helt färskt längre :/ får ta och ringa förlossningen imorgon om man kan göra det? Eller är det bm som gäller? Dom är så svåra att få tag på, man kommer aldrig fram direkt dit, kommer säkert få telefontid på tisdag, suck.

Jag helammar och har gjort sedan förlossningen.

Blandbubbel skrev 2020-09-27 08:38:23 följande:

Hej!

Japp, här är det känslor som svallar över för minsta lilla! Mest kärlek och lycka, men har blivit ett par kvällar som jag suttit och gråtit av frustration och trötthet när han har velat ha bröstet och närhet precis hela dagen och dagen innan.. och bara kan sova på mig.. sen är det som att trycka på en knapp dagen efter och han sover fint och nöjer sig med amningen och går att lägga ner när han sover. Otroligt mycket som händer och har hänt med bebis under denna tiden, nu är han snart 2 månader gammal och är en riktigt glad liten kille!

Har varit i princip själv med honom fram till nu, pappan har haft mycket med företaget.

Det har funkat okej, förutom tröttheten då, och att man inte kan få avlastning när bebis bara vill vara i famnen.

Sen fick han rotavirus-vaccin i måndags, han blev lite gnällig dagen efter och bajsade grönt en gång, sen inga fler biverkningar.

Har era hunnit få vaccinet än och hur blev det för er bebis? :D

Till mig sa dom att jag kunde ringa förlossningen om jag hade frågor, men det är kanske olika? Men vad skönt att det slutade ganska fort ändå.

Jag har känt likadant, när man aldrig fått en paus eller fått vila. Då har jag gett upp och så har vi gett henne ersättning bara för att hon ska somna och för att jag ska få sova. Och så vissa dagar går allt hur bra som helst :D

Har inte vaccinerat ännu.
  • Sarabanan

Hej tjejor! Har ni provat att amma när bebis ligger i babynestet i sängen? Det underlättar för att jag ska få ihop tillräckligt med sömn. Det kan vara lite klurigt ibland men det är så värt det när det väl funkar. Jag märker inte ens att jag ammar på natten nu.

• Jooosen

Roligt att höra från er! En fråga: hur mycket skriker era bebisar? Vår känns generellt ganska missnöjd. På kvällarna är det ofta väldigt mycket skrik. Vi går o vaggar henne ibland flera timmar... det enda som kan hjälpa. Kanske magont. Och somna kan hon endast göra på mig eller i bärsjal. Inte fråga om att lägga ifrån sig henne, då vaknar hon typ direkt! Amningen gör fortf ont. Ja undrar om hon gapar för lite när hon tar tutten! Hur går er amning? Hur länge tror ni att ni kommer att amma?

Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL