• MsSuzyLee

BF augusti 2020 - stannar på FL

Hej!

Det verkar vara många som gått över till FB i den andra tråden för BF augusti 2020, så här tänkte jag att vi som inte har FB kan samlas :)

Hur känner ni er? Jag är extremt trött och tappade idag lusten att dricka kaffe. Trodde aldrig det skulle hända, haha! Är idag i vecka 5+6.

Välkomna! :)

• Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL
  • MsSuzyLee
    Sarabanan skrev 2020-09-27 16:07:13 följande:

Hej tjejor! Har ni provat att amma när bebis ligger i babynestet i sängen? Det underlättar för att jag ska få ihop tillräckligt med sömn. Det kan vara lite klurigt ibland men det är så värt det när det väl funkar. Jag märker inte ens att jag ammar på natten nu.

Jag försökte en gång att amma med henne i babynestet men gav upp nästan direkt. Kanske borde ge det ett nytt försök? :)
  • MsSuzyLee
    Jooosen skrev 2020-09-28 10:41:29 följande:

Roligt att höra från er! En fråga: hur mycket skriker era bebisar? Vår känns generellt ganska missnöjd. På kvällarna är det ofta väldigt mycket skrik. Vi går o vaggar henne ibland flera timmar... det enda som kan hjälpa. Kanske magont. Och somna kan hon endast göra på mig eller i bärsjal. Inte fråga om att lägga ifrån sig henne, då vaknar hon typ direkt! Amningen gör fortf ont. Ja undrar om hon gapar för lite när hon tar tutten! Hur går er amning? Hur länge tror ni att ni kommer att amma?

Våran skriker vissa kvällar och vissa morgonar när hon ätit. Det brukar vara för att hon har stopp i tarmarna, och efter nån halvtimme-timme kommer det ut en massa luft eller bajs. Det brukar hjälpa att amma, tycker jag. Det är som att magen kommer igång av det. Har försökt med napp men hon är helt ointresserad av den. Massage är också bra! Cirklar medsols på magen :) det brukar få fart på tarmarna och hon blir lite lugn av det.

Hon somnar absolut lättast bredvid eller på mig efter att hon ammat. Om vi väntar i 20 minuter efter att hon somnat sover hon så djupt att vi kan lägga ner henne i sin säng utan att hon vaknar.

Amningen gör ont på mig om hon antingen tagit för litet grepp, eller om hon ammat för länge, typ en timme, på ett bröst. Aj!

Har tänkt amma i 6 månader och sen börja med smakportioner. Du då?
  • Blandbubbel
    Sarabanan skrev 2020-09-27 16:07:13 följande:

Hej tjejor! Har ni provat att amma när bebis ligger i babynestet i sängen? Det underlättar för att jag ska få ihop tillräckligt med sömn. Det kan vara lite klurigt ibland men det är så värt det när det väl funkar. Jag märker inte ens att jag ammar på natten nu.

Har provat en gång, men då låg han bara bredvid mig i sängen. Fick inte till det riktigt och det gjorde ont efteråt.. brr. Vill prova igen, hur gör du? :)
  • liloma
    Blandbubbel skrev 2020-09-27 08:38:23 följande:
    Hej!

Japp, här är det känslor som svallar över för minsta lilla! Mest kärlek och lycka, men har blivit ett par kvällar som jag suttit och gråtit av frustration och trötthet när han har velat ha bröstet och närhet precis hela dagen och dagen innan.. och bara kan sova på mig.. sen är det som att trycka på en knapp dagen efter och han sover fint och nöjer sig med amningen och går att lägga ner när han sover. Otroligt mycket som händer och har hänt med bebis under denna tiden, nu är han snart 2 månader gammal och är en riktigt glad liten kille!

Har varit i princip själv med honom fram till nu, pappan har haft mycket med företaget.

Det har funkat okej, förutom tröttheten då, och att man inte kan få avlastning när bebis bara vill vara i famnen.

Sen fick han rotavirus-vaccin i måndags, han blev lite gnällig dagen efter och bajsade grönt en gång, sen inga fler biverkningar.

Har era hunnit få vaccinet än och hur blev det för er bebis? :D
    Ja, ibland är det verkligen bara mamma som gäller. Mysigt vissa stunder att känna sig så behövd, men ibland är det behövligt med en liten paus. Senaste dagarna har det varit lite lugnare, men lite skrikigt på kvällen. 

Han fick vaccinet igår, så vi får se om det märks nåt, inte märkt av nåt än direkt, mer än lite ont i magen vilket han brukar ha. Det är mycket luft i den där lilla magen! 

Han har börjat le litegrann, men väntar fortfarande på att det där ordentliga leendet (som han kan göra i sömnen!) ska spricka upp och att det liksom släpper :)  Han blev 6 veckor i tisdags, hade gått upp nästan 1kg på 2 veckor (!) och har börjar redan växa ur storlek 56, fort går det! 
  • liloma
    Jooosen skrev 2020-09-28 10:41:29 följande:

Roligt att höra från er! En fråga: hur mycket skriker era bebisar? Vår känns generellt ganska missnöjd. På kvällarna är det ofta väldigt mycket skrik. Vi går o vaggar henne ibland flera timmar... det enda som kan hjälpa. Kanske magont. Och somna kan hon endast göra på mig eller i bärsjal. Inte fråga om att lägga ifrån sig henne, då vaknar hon typ direkt! Amningen gör fortf ont. Ja undrar om hon gapar för lite när hon tar tutten! Hur går er amning? Hur länge tror ni att ni kommer att amma?

Vår skriker också mer på kvällarna, brukar ha sin peak mellan 23-01, när det vissa kvällar varit riktigt skrikigt och inget hjälper. Men tycker det har blivit lite lugnare nu, det går liksom lättare att dämpa skriken. Kanske också att man börjar förstå lite mer vad han vill, men absolut inte alla gånger! 

Vår har också en del magont, han pruttar väldigt mycket :P men det är ju bra att luften kommer ut iallafall, haha. Men det märks att det gör ont och han spänner sig och blir helt röd. 

Tycker amningen är lite jobbig, mest att hitta bekväma positioner, speciellt under natten. Har fått så ont i axlarna, nacken och ryggen :/ Upplever också att han ibland tar för litet grepp, försöker då få honom att ta om och ta större grepp. har du haft kontakt med amningsmottagningen? Jag tänkte ringa dit och fråga om lite tips, BVC tyckte också det. Man ska ju ändå amma ett tag och även om han får i sig så känns det bra att det blir bekvämt för oss båda.... 
  • Jooosen
    liloma skrev 2020-10-02 10:47:26 följande:

Vår skriker också mer på kvällarna, brukar ha sin peak mellan 23-01, när det vissa kvällar varit riktigt skrikigt och inget hjälper. Men tycker det har blivit lite lugnare nu, det går liksom lättare att dämpa skriken. Kanske också att man börjar förstå lite mer vad han vill, men absolut inte alla gånger! 

Vår har också en del magont, han pruttar väldigt mycket :P men det är ju bra att luften kommer ut iallafall, haha. Men det märks att det gör ont och han spänner sig och blir helt röd. 

Tycker amningen är lite jobbig, mest att hitta bekväma positioner, speciellt under natten. Har fått så ont i axlarna, nacken och ryggen :/ Upplever också att han ibland tar för litet grepp, försöker då få honom att ta om och ta större grepp. har du haft kontakt med amningsmottagningen? Jag tänkte ringa dit och fråga om lite tips, BVC tyckte också det. Man ska ju ändå amma ett tag och även om han får i sig så känns det bra att det blir bekvämt för oss båda.... 

Jobbigt! Men som du säger så har det nog börjat bli liiite bättre här med! Lite mer glada stunder nu. Exakt samma här. Mkt pruttar o hon kan oxå spänna sig o bli illröd haha... men bra att dom kan prutta! Använder du några magdroppar? Mitt visade sig vara svamp på bröstvårtorna. Därför det gjort så vansinnigt ont o haft som skållade röda bomber haha. Har fått medicin nu o känner redan skillnad! Men va fsktidkt ändå till en amningsmottagning i veckan! Det var jättebra! Fick lära mig lite tips o så. Tycker verkligen du ska be om hjälp där. Som du säger ska man ju göra detta ett tag fram över!

Jag har precis som du. Man koncentrerar sig så mkt på att lillen ska få bra grepp oSv så man glömmer hur man själv sitter. Man spänner sig nog massa o har kass position... har du lärt dig liggamma något?
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Lili158
    Blandbubbel skrev 2020-10-03 10:10:14 följande:

Hur mycket hjälps ni åt med barnet, du och din partner?

Jag är mammaledig men min man kommer hem vid 15-17 om dagarna. Och hemma helger. Han tar v när han kommer hem jag åker och tränar eller bara är utan bebis i famnen. Nätterna delar vi. Mannen tar läggning vid 21 sen matning 00/01 jag tar 03/04 Sen vid 06 när han går upp till jobbet byter han blöja och sen matar och söver jag.

Helger tar han 00 och 03 matningen. Dagarna på helgen myser Vi och umgås mest.
  • MsSuzyLee
    Blandbubbel skrev 2020-10-03 10:10:14 följande:

Hur mycket hjälps ni åt med barnet, du och din partner?

Jag är hemma och partner jobbar. Han tar henne när han kommer hem från jobbet (förutom när jag ammar) och på helgerna delar vi, förutom på amningen ;D
  • liloma
    Jooosen skrev 2020-10-03 08:07:35 följande:
    Jobbigt! Men som du säger så har det nog börjat bli liiite bättre här med! Lite mer glada stunder nu. Exakt samma här. Mkt pruttar o hon kan oxå spänna sig o bli illröd haha... men bra att dom kan prutta! Använder du några magdroppar? Mitt visade sig vara svamp på bröstvårtorna. Därför det gjort så vansinnigt ont o haft som skållade röda bomber haha. Har fått medicin nu o känner redan skillnad! Men va fsktidkt ändå till en amningsmottagning i veckan! Det var jättebra! Fick lära mig lite tips o så. Tycker verkligen du ska be om hjälp där. Som du säger ska man ju göra detta ett tag fram över!

Jag har precis som du. Man koncentrerar sig så mkt på att lillen ska få bra grepp oSv så man glömmer hur man själv sitter. Man spänner sig nog massa o har kass position... har du lärt dig liggamma något?
    Nej, har inte testat några magdroppar! Men tycker det har varit lite bättre nu senaste dagarna, mindre pruttar :P 
    Vad skönt att det blev bättre med medicin! Jag har ringt amningsmottagningen men de ringer inte upp, ringde igen nu... 
    Ibland blir han så frustrerad när han ammar och har ammat klart, eller man vet liksom inte om han är riktigt klar, han släpper bröstet men så blir han frustrerad och vill snutta lite mer (fast äter inte) och så kan det hålla på flera varv. Hur går det för dig nu med amningen? Upplever du att det blivit tider när hon ammar eller blir det lite när som helst? Tycker det är svårt att hitta rutiner, ibland ger jag honom bröstet när han är lite skrikig men vet inte om det egentligen är bröstet han vill ha. Inte lätt att tyda de små liven! 

Har testat liggamma men får inte riktigt till det så att det blir bekvämt. Har ganska små bröst, det känns som att det gör det lite svårare. Har du testat?
Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL