• MsSuzyLee

BF augusti 2020 - stannar på FL

Hej!

Det verkar vara många som gått över till FB i den andra tråden för BF augusti 2020, så här tänkte jag att vi som inte har FB kan samlas :)

Hur känner ni er? Jag är extremt trött och tappade idag lusten att dricka kaffe. Trodde aldrig det skulle hända, haha! Är idag i vecka 5+6.

Välkomna! :)

• Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL
  • liloma
    Jooosen skrev 2020-12-22 16:02:52 följande:
    Ja men samma här! Nu är det mer gnäll. Tkr man börjar bli bättre på att förstå oxå vad dom behöver! När det är gnälligt är det oftast dags för sovstund. Skönt att du ändå KAN lägga honom i egen! Vi har börjat kunna göra det på dagtid ibland i nestet. Får sagta men säkert framåt haha... oj stor kille! Vår tjej är oxå stor nu. Cirka 7 kilo o går på storlek 68 snart. Galet. Blir han tröttare av ersättning upplever du? Vi helammar o har försökt med min mjölk från flaska ibland. Men hon har svårt o fatta hur hon ska suga från flaskan. Tränar du något? Jag har börjat träna lite o det är så skönt. Lite egentid oxå äntligen haha ...
    Ja, sovstund eller hungrig eller oklart - missnöjd med att ligga/sitta/för lite stimulans eller för mycket stimulans! 

Vi har bara testat några få gånger, men då kändes det som att han ändå vaknade och ville amma en kort stund senare och natten var lika, så då har vi inte provat igen för det tappade lite syftet. då kan jag lika gärna amma :) 

Jag hade tänkt börja träna men sen kom nya restriktionerna så nu blir det inte mycket. promenader och sen har jag laddat ner "mammamage"-app som är lite bra småövningar som jag försöker göra. Hur går det för dig? 

Börjar bli så trött på corona och att föräldraledigheten inte blivit riktigt som jag tänkt, har inte träffat kompisar många ggr senaste månaderna.... :/ Och kan inte träffa mina föräldrar så som jag skulle vilja. 
  • liloma
    MsSuzyLee skrev 2020-12-23 09:11:59 följande:

Hej på er! :D

Vi har börjat försöka oss på ett sovschema och det känns mkt lättare att planera dagen nu. Fast vi har bara hållt på i nån vecka så det är inte så stabilt än. Försöker att hon ska sova 20-8 på natten. Sen sovstund kl 9:30, 12:30, 15 och 17:30. Då sover hon oftast 30 min, men ibland 1-2 timmar. Tycker hon somnar lättare på kvällen om hon inte sover för långa pass på dagen.

Det jobbiga är att jag måste ligga bredvid henne när hon sover. Hon vaknar direkt när jag försöker rulla iväg. Ibland lyckas jag ta mig tre meter från sängen innan hon vaknar... så jag ligger i sängen ungefär 15 timmar per dygn.

Hon äter varje/varannan timme dygnet runt. Förutom första sovpasset på natten. Då sover hon tre timmar! Woop! :D

Hon blir fyra månader 1a januari. Då ska vi börja ge smakprover. Ska bli så himla kul! Hon är superintresserad av mat. Så fort hon ser att man äter eller dricker något blir hon som förtrollad i blicken. Är så svårt att vänta, men på bvc sa dom att vi inte fick ge innan 4 månader. Suck! :)

Jag har börjat jogga lite och kör lite yoga. Men det är svårt att hinna med mellan amningarna när man vill äta och duscha och sånt också. Men jag äääälskar dom träningstillfällena! Känner mig som mig själv igen då.

Jag är glad att jag har kunnat amma. Kämpade i två månader för att få igång mjölken ordentligt och kunna sluta med ersättning. Men jag tycker det ska bli så himla skönt när man kommer kunna byta ut några amningstillfällen mot mat! Det är mitt ljus i tunneln just nu, haha.

Så kul att höra hur det går för er. Hoppas ni får en fin jul!

Kramar till er <3

Det låter lite segt att du måste ligga bredvid hela tiden! Hoppas det lättar. Här sover han också längre första sovpasset, typ 3h. Så det är skönt! Sen kan det gå 2-3h mellan, ibland vaknar han tätare än så. Måste också alltid gå upp och byta blöja på natten, annars kissar han igenom om han inte redan hunnit göra det innan jag bytt :/ 

Då är det snart dags, det är så roligt att kunna ge lite att smaka på! Hittills inga konstiga reaktioner utan mest nyfiken och intresserad! 

Tycker också om att amma och att ha kunnat göra det, men ser också fram emot framförallt lite mer sömn på nätterna :) Men kommer också kännas sorgligt den dagen amningen är över på nåt sätt!

Kram på dig! 
  • Jooosen

Hej hur ni alla? Ni som ammar, hur mkt ammar ni på

Nätterna nu? Och hur somnar bebisen? Måste ni hjälpa till eller klarat dom att somna på egen hand? Här har vi äntligen då o då lyckats amma o sen satt i nappen samt klia i huvudet lite så kan hon somna utan att bära

Runt. Jackpot då känns det som haha! Men första 1-2 tummarna sover hon oroligt o är påväg o vakna om man typ inte ligger bredvid o är beredd med tutten eller nappen... så ingen direkt kvällstid har man men men!vilken tid somnar era för natten? Kram!

Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • furelise

Hej, vad roligt, nu ser jag att ni fortfarande är här :)

Vi har det bra och kämpar samtidigt med sömnen, 4mån2veckor idag. Vi gör så att vi lägger henne bara runt midnatt och då sover hon fram till 9-10 (2-3 amning). Det gör att vi föräldrar är utvilade och glada. Sen runt 12 går jag med henne till en gigapromenad för 2-4 timmar. Jag får inte träna än pga skador så det enda möjlighet är raska promenader.... Hon kan sova 4 timmar lätt, så länge vagnen rullar. Men God förbjud att jag skulle använda den här tiden för att handla. Om jag inte jar en bra tempo vaknar hon direkt :) Sedan skulle hon behöva en sovstund till på kvällen. När jag gick ut med henne några gånger igen då var allt perfekt. Men det vill jag inte! Hon fortfarande kan inte sova hemma under dagen. Det blir 1) max 5 min här och där, kaos på natten 2) hon sover på en av oss, pappas bröst är bäst. Kort sammanfattat vi fortfarande har aldrig haft en timme när hon sover hemma. Jag får tid för mig själv eller för att göra saker i hemmet när pappan tar över. 15 -20 min hit o dit finns när hon roar sig i babygymmet. Jag har ingen aning vad kan vi göra så hon sover själv. Tackar för all tips!

Spjälsängen var bortkastade pengar, aldrig, inte en enda gång lyckades vi med den. :) Jag protesterar dock inte, så bekväm att bara bjuda på tuttorna när hon vaknar under natten och fortsätta sova. Även under natten är det så att allt är bra så länge jag är där. Om jag försöker smyga ut till toa vaknar hon direkt.

• furelise

Jag har dock en fråga: gillar era bebisar skärm?

Våran är helt besatt. Jag får inte surfa under amningen då hon inte ammar då utan tittar på skärmen. Om tvn är på tittar hon på den - utan att klaga för en timme. Jag fattar att det är bra - massor av färg, ljud osv, samtidigt det skrämmer mig. T.ex jag läser med henne eller leker något, hon är intresserad, mannen slår på tv då nyheterna börjar och pang, boken eller leksaken har noll chans. Filmerna kan vi slippa men vi båda är väldigt samhällsintresserade, vi vill titta på nyheterna och aktuellt varje kväll. Men vill inte ge bebisen flera timmars skärmtid redan vid 4 mån!

• MsSuzyLee
    Jooosen skrev 2021-01-05 21:48:50 följande:

Hej hur ni alla? Ni som ammar, hur mkt ammar ni på

Nätterna nu? Och hur somnar bebisen? Måste ni hjälpa till eller klarat dom att somna på egen hand? Här har vi äntligen då o då lyckats amma o sen satt i nappen samt klia i huvudet lite så kan hon somna utan att bära

Runt. Jackpot då känns det som haha! Men första 1-2 tummarna sover hon oroligt o är påväg o vakna om man typ inte ligger bredvid o är beredd med tutten eller nappen... så ingen direkt kvällstid har man men men!vilken tid somnar era för natten? Kram!

Det där låter nästan exakt så som vi har det. Jag går och lägger mig kl 19 (försöker i alla fall, ibland vill hon sova tidigare och ibland senare) och ammar henne till sömns. Sen är jag fast. Hon vaknar direkt jag går upp ur sängen. Ofta vill hon ligga och snutta också. Hon vägrar ta napp. Efter ungefär tre timmar sover hon såpass djupt att jag har kunnat gå upp och ha kväll med sambon. Men oftast har jag somnad vid det laget. EN GÅNG har vi lyckats få henne att sova i 30 minuter i sin spjälsäng. Det va magiskt :D

Kram på dig och kämpa på!
  • MsSuzyLee
    furelise skrev 2021-01-06 01:31:24 följande:

Våran är helt besatt. Jag får inte surfa under amningen då hon inte ammar då utan tittar på skärmen. Om tvn är på tittar hon på den - utan att klaga för en timme. Jag fattar att det är bra - massor av färg, ljud osv, samtidigt det skrämmer mig. T.ex jag läser med henne eller leker något, hon är intresserad, mannen slår på tv då nyheterna börjar och pang, boken eller leksaken har noll chans. Filmerna kan vi slippa men vi båda är väldigt samhällsintresserade, vi vill titta på nyheterna och aktuellt varje kväll. Men vill inte ge bebisen flera timmars skärmtid redan vid 4 mån!

Ja hon älskar skärmar, men har hört att dom kan bli överstimulerade av att titta på dom så försöker undvika det. Sätter henne i babysitter med ryggen mot TVn när jag dricker mitt morgonkaffe till Nyhetsmorgon :) men hon tröttnar ganska fort på det så då går jag till rummet bredvid och lyssnar därifrån ;P våran TV är extremt stor också...

Samma med telefonen. Om hon ser att jag har den när jag ammar slutar hon äta och vill kolla på den. Så den har jag också gett upp och kollar istället på hennes ögonfransar, haha... riktig mediafasta.
  • MsSuzyLee
    liloma skrev 2020-12-27 19:42:55 följande:

Det låter lite segt att du måste ligga bredvid hela tiden! Hoppas det lättar. Här sover han också längre första sovpasset, typ 3h. Så det är skönt! Sen kan det gå 2-3h mellan, ibland vaknar han tätare än så. Måste också alltid gå upp och byta blöja på natten, annars kissar han igenom om han inte redan hunnit göra det innan jag bytt :/ 

Då är det snart dags, det är så roligt att kunna ge lite att smaka på! Hittills inga konstiga reaktioner utan mest nyfiken och intresserad! 

Tycker också om att amma och att ha kunnat göra det, men ser också fram emot framförallt lite mer sömn på nätterna :) Men kommer också kännas sorgligt den dagen amningen är över på nåt sätt!

Kram på dig! 

Oj vad jobbigt att byta blöja varje natt. Vilken storkissare!

Jaa jag försöker tänka på att jag säkert kommer sakna amningen när den är över för alltid. Det är ju en sån himla speciell grej. Det känns som att man ammar en så lång tid men egentligen är det inte lång tid alls. Jag måste komma ihåg det dom dagarna det känns jobbigt :)

Kram!
  • liloma
    furelise skrev 2021-01-06 01:31:24 följande:

Jo, om han får syn på dator eller tv kan blicken lätt fastna. Mobilen ibland men inte lika, försöker dock tänka på att inte använda den för mycket för att han inte ska lära sig, men svårt. Har kunnat använda mobilen ibland när jag ammar, då ser han den inet om jag håller den bakom honom. bland funkar det om han sitter med ryggen mot tv:n, men generellt kollar vi inte så mycket och försöker undvika att han tittar överhuvudtaget på tv. Lite läskigt hur snabbt de fastnar, men det är klart det är ljust och rör sig! Lampor kan förstås vara nästan lika spännande.... :) 
  • liloma
    MsSuzyLee skrev 2021-01-09 14:53:50 följande:
    Oj vad jobbigt att byta blöja varje natt. Vilken storkissare!

Jaa jag försöker tänka på att jag säkert kommer sakna amningen när den är över för alltid. Det är ju en sån himla speciell grej. Det känns som att man ammar en så lång tid men egentligen är det inte lång tid alls. Jag måste komma ihåg det dom dagarna det känns jobbigt :)

Kram!
    Jaa, har alltid gått upp till skötbordet, och anledningen till att jag inte bytt i sovrummet var för att han skrek så mycket i början och ville inte störa grannarna. Men nu kom jag på att han ju aldrig skriker när jag byter, oftast halvsover han, och inatt bytte jag i sängen och då vaknade han inte ens, bara rörde på sig. Så skönt! :) 
Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL