• MsSuzyLee

BF augusti 2020 - stannar på FL

Hej!

Det verkar vara många som gått över till FB i den andra tråden för BF augusti 2020, så här tänkte jag att vi som inte har FB kan samlas :)

Hur känner ni er? Jag är extremt trött och tappade idag lusten att dricka kaffe. Trodde aldrig det skulle hända, haha! Är idag i vecka 5+6.

Välkomna! :)

• Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL
  • MsSuzyLee
    Blandbubbel skrev 2021-01-11 01:49:32 följande:

Nu är bebis exakt 5 mån!

Sover själv, behöver inte alltid nattas med tutte, funkar bra att ligga bredvid med snuttefilt redo.

Han sover nu i vår dubbelsäng, och vi knör ihop oss nere i soffan haha. Ammas ca 2 ggr/natt, ibland sover han hela natten utan att vakna. Vi går oftast upp runt 8-tiden, ibland tidigare beroende på när han vaknar.

Börjat med små smakupplevelser som sås, sky, fruktmos osv som han verkar gilla, plus att han får ca 1-1,5msk mild havregröt på kvällen innan läggdags.

Jag har oftast inte TVn på alls om dagarna, vi ligger och "snackar" i gymet eller lyssnar på podd/ljudbok/musik om dagarna. Han är intresserad av både tv och telefon men telefonen försöker jag att inte använda så mycket när vi umgås. Nu ska ju ändå allt smakas på och en telefon är väl inget man vill att bebis ska ligga och suga på haha!

Hur mycket sover era på dagarna? :)

Vi började introducera sempers gröt för 4 månaders bebisar nu i helgen. Hon har fått smaka på såser och sånt innan och det har gått bra, men gröten blev hon väldigt gasig och lite ledsen av. Vi gav ett kryddmått två dagar i rad och samma reaktion båda dagarna. Reagerade eran son på gröten i början? Antar att det är gluten som hon reagerar på och hoppas att det bara är för att hon inte vant sig ännu.

Hon sover ungefär 4 ggr på dagarna och 30-60 minuter per gång. Oftast 30 minuter.
  • MsSuzyLee
    Jooosen skrev 2021-01-10 15:02:39 följande:

Ja vad svårt det är att få dom att sova utan ens egen kropp haha. Sitter i detta nu med bebben på kroppen som somnat. Förr va nätterna såhär oxå men nu kan hon somna bredvid mig iallafall. Väldigt olika men ca 3 ggr per natt. Igår somnade vi 23 o hon ammade först 04. Så det va lyx. Men som du säger. Det borde bli mer sällan för dig snart tänker jaG. Men vissa barn vill ju amma ofta på

Nätterna jämt.. har du provat smakportioner än? Hur länge tror du att du vill amma? Det blir förhoppningsvis mer sömn när man kanske introducerar typ som gröt o välling... !

Har bara gett kryddmått av våran mat och två gånger gröt (som hon blev gasig av). Ni då? Jag ser himla mycket fram emot att börja ersätta vissa mål med riktig mat. Beror väl på att hon äter så ofta.. :D jag har tänkt amma nu först till 6 månader och efter det så länge hon är intresserade. Som mest till 12 månader tror jag... får se :) börjar jobba då så det skulle vara bra om hon klarar sig utan bröstmjölk tills dess. Du då?
  • MsSuzyLee

Är det någon annan som har problem med att det läcker ut mjölk ur bebis näsa när man ligger ner och ammar?

• liloma

En fråga: vilka sorters blöjor använder ni och tycker ni de funkar bra? Här bajsas det igenom blöjor och kläder (upp på ryggen) i princip minst en gång om dagen. Mycket tvättande blir det. Så trött på att de inte håller tätt! Fler med samma problem? 

• liloma
    MsSuzyLee skrev 2021-01-17 09:57:28 följande:

Är det någon annan som har problem med att det läcker ut mjölk ur bebis näsa när man ligger ner och ammar?

Hmm nej, det har jag inte varit med om! Däremot sätter bebis i halsen ganska ofta, och börjar hosta. 
    Vi har också börjat ge lite smakportioner nu, lite olika fruktpureer, jordnötssmör, gröt... Han tycker verkligen det är kul att sitta med vid bordet nu :) 
  • liloma
    Blandbubbel skrev 2021-01-11 01:49:32 följande:

Nu är bebis exakt 5 mån!

Sover själv, behöver inte alltid nattas med tutte, funkar bra att ligga bredvid med snuttefilt redo.

Han sover nu i vår dubbelsäng, och vi knör ihop oss nere i soffan haha. Ammas ca 2 ggr/natt, ibland sover han hela natten utan att vakna. Vi går oftast upp runt 8-tiden, ibland tidigare beroende på när han vaknar.

Börjat med små smakupplevelser som sås, sky, fruktmos osv som han verkar gilla, plus att han får ca 1-1,5msk mild havregröt på kvällen innan läggdags.

Jag har oftast inte TVn på alls om dagarna, vi ligger och "snackar" i gymet eller lyssnar på podd/ljudbok/musik om dagarna. Han är intresserad av både tv och telefon men telefonen försöker jag att inte använda så mycket när vi umgås. Nu ska ju ändå allt smakas på och en telefon är väl inget man vill att bebis ska ligga och suga på haha!

Hur mycket sover era på dagarna? :)

Vår brukar också vakna 8, går och lägger sig vid 20 och sover oftast 3 ibland 4 ggr varje dag. Börjar äntligen få in lite tydliga tider och rutiner, så det är skönt! Sover oftast runt 50min varje gång, ibland längre speciellt i vagnen. 
  • MsSuzyLee
    liloma skrev 2021-01-18 10:26:14 följande:

En fråga: vilka sorters blöjor använder ni och tycker ni de funkar bra? Här bajsas det igenom blöjor och kläder (upp på ryggen) i princip minst en gång om dagen. Mycket tvättande blir det. Så trött på att de inte håller tätt! Fler med samma problem? 

Vi använder för det mesta Libero touch. Får också bajsrygg lite då och då, men inte varje dag. Kanske en gång i veckan. Sitter dom åt tillräckligt i midjan? På bb sa dom till oss att man skulle få in två fingrar, inte mer.
  • MsSuzyLee
    liloma skrev 2021-01-18 10:44:14 följande:

Hmm nej, det har jag inte varit med om! Däremot sätter bebis i halsen ganska ofta, och börjar hosta. 

Vi har också börjat ge lite smakportioner nu, lite olika fruktpureer, jordnötssmör, gröt... Han tycker verkligen det är kul att sitta med vid bordet nu :) 

Ååh det är så kul med smakportionerna! Idag va första gången hon förstod vad som va på gång. Tog tag i skeden i min hand och gapade och visade tydligt att hon ville ha :) vi har börjat ge henne ungefär en halv tesked gröt varje morgon och sen nåt litet smakprov av något under dagen. På kvällen får hon en halv tesked hemmagjord grönsakspuré :)
  • liloma
    MsSuzyLee skrev 2021-01-18 18:21:19 följande:
    Ååh det är så kul med smakportionerna! Idag va första gången hon förstod vad som va på gång. Tog tag i skeden i min hand och gapade och visade tydligt att hon ville ha :) vi har börjat ge henne ungefär en halv tesked gröt varje morgon och sen nåt litet smakprov av något under dagen. På kvällen får hon en halv tesked hemmagjord grönsakspuré :)
    Ja visst är det! Idag fick han sitta och kladda med lite broccolipuré och en gurkbit. Inte mycket hamnade i munnen men han var alldeles exalterad över detta, haha. 

Angående blöjorna, ja jag tycker jag spänner åt så mycket jag kan (utan att det är för hårt förstås) men likväl kommer det upp på ryggen.... 

Imorgon ska vi till BVC för 5-månaderskoll och vaccin. Alltid lite spännande att se vikt och längd! Vad har ni för storlek nu på kläder? 
  • MsSuzyLee
    liloma skrev 2021-01-18 21:19:36 följande:

Ja visst är det! Idag fick han sitta och kladda med lite broccolipuré och en gurkbit. Inte mycket hamnade i munnen men han var alldeles exalterad över detta, haha. 

Angående blöjorna, ja jag tycker jag spänner åt så mycket jag kan (utan att det är för hårt förstås) men likväl kommer det upp på ryggen.... 

Imorgon ska vi till BVC för 5-månaderskoll och vaccin. Alltid lite spännande att se vikt och längd! Vad har ni för storlek nu på kläder? 

Ja det är så kul att se hur mkt hon växt! Skulle vilja kolla varje vecka :) hon har precis bytt till stl 62-68. Vilken stl har ni?

Vi ska på 5 månaderskoll 1/2. Då får pappan följa med! Wohoo! Är lite nervös för vaccinet. Har det gått bra för er? Hon blev så himla ledsen och sov hela kvällen efter senast :?(
Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL