• MsSuzyLee

BF augusti 2020 - stannar på FL

Hej!

Det verkar vara många som gått över till FB i den andra tråden för BF augusti 2020, så här tänkte jag att vi som inte har FB kan samlas :)

Hur känner ni er? Jag är extremt trött och tappade idag lusten att dricka kaffe. Trodde aldrig det skulle hända, haha! Är idag i vecka 5+6.

Välkomna! :)

• Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL
  • liloma
    Jooosen skrev 2020-11-03 10:03:09 följande:
    Åh ja vet precis! Så håller vår oxå på en del, mest på kvällar. Liksom leker med bröstet känns det som. O ibland blir hon förbannad på tutten o gallskriker... vad väger er nu? Vi va hos BVC i torsdags förra veckan (8v då) och hon va 60,5 cm o vägde nästan 5,7. Galet. Inte undra på att man tkr det är jobbigt o bära runt. Skönt med landet!! Man behöver lite miljöombyte känner man. Jag försöker åxå hälsa på mamma som bor i skärgården en del, så skönt att komma ut dit!
    Hur går det för er? <3 
  • Jooosen
    liloma skrev 2020-12-18 13:48:04 följande:

Hur går det för er? <3 

Hej! Just med amningen går det bra men det är helt omöjligt o amma när hon börjar blir lite trött... då är det skrikfest som gäller. Generellt är amningen inget lugnande o rogivande för varken mej eller bebis... så kommer nog inte amma så länge. Hur går det för dig?? Kan han sova i egen säng? Det kan gör inte vår än. Hon somnar på mig sen kan ja lägga henne bredvid i vår stora säng efter ett tag haha... vår flicka är snart 4 månader. Galet. Vissa perioder är det mkt skrik o gråt. Rätt krävande tjej vi fått tror jag! Men såklart helt underbar. Hur går det för er med gråt o så? Är han för mestadels nöjd?
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Blandbubbel
    Jooosen skrev 2020-12-19 15:35:05 följande:

Hej! Just med amningen går det bra men det är helt omöjligt o amma när hon börjar blir lite trött... då är det skrikfest som gäller. Generellt är amningen inget lugnande o rogivande för varken mej eller bebis... så kommer nog inte amma så länge. Hur går det för dig?? Kan han sova i egen säng? Det kan gör inte vår än. Hon somnar på mig sen kan ja lägga henne bredvid i vår stora säng efter ett tag haha... vår flicka är snart 4 månader. Galet. Vissa perioder är det mkt skrik o gråt. Rätt krävande tjej vi fått tror jag! Men såklart helt underbar. Hur går det för er med gråt o så? Är han för mestadels nöjd?

Hej!

Nu ser jag ju att du svarade någon annan egentligen, men jag vill bara säga att jag sitter i ungefär samma sits som du just nu. Bebis drygt 4mån, amningen är jobbig, bebis har tidigare gått att lägga i egen säng men inte längre, får hasa ner honom försiktigt försiktigt vid sidan av mig, och sedan vänta tills han somnat ordentligt innan jag kan röra mig. Både jag och karln är förvisade till soffan numera, plutten har fått dubbelsängen.

Skrikfest har vi också haft, men mest problem med läggning för kvällen. Har lagt honom vid 19 förut utan problem men sedan funkade det plötsligt inte längre. Kunde ta 3-4 h innan han somnade för natten, och då efter mååånga amningstillfällen.. oj vad mina bröst gjorde ont då. :( Men! Jag bytte taktik. La honom tidigare, vid 17 istället. Då gick det plötsligt! Alltså, lägga bebis för kvällen en amning/tupplur tidigare. :) Då sover han iaf 3-4 h i stöten och jag kan amma honom direkt när han börjar vakna till så att han sedan bara kan somna om och ta ytterligare 3-4h sömn.

Nu äter han dessutom var 3-4e timme även på nätterna, för någon månad sedan kunde han sova hela natten utan mat. Helammar, så det tär lite på krafterna att bara få sova 2-3h åt gången.. Annars är han nöjd på dagarna osv.

Har ni börjat med smakportioner ännu?
  • Jooosen
    Blandbubbel skrev 2020-12-19 23:19:37 följande:

Hej!

Nu ser jag ju att du svarade någon annan egentligen, men jag vill bara säga att jag sitter i ungefär samma sits som du just nu. Bebis drygt 4mån, amningen är jobbig, bebis har tidigare gått att lägga i egen säng men inte längre, får hasa ner honom försiktigt försiktigt vid sidan av mig, och sedan vänta tills han somnat ordentligt innan jag kan röra mig. Både jag och karln är förvisade till soffan numera, plutten har fått dubbelsängen.

Skrikfest har vi också haft, men mest problem med läggning för kvällen. Har lagt honom vid 19 förut utan problem men sedan funkade det plötsligt inte längre. Kunde ta 3-4 h innan han somnade för natten, och då efter mååånga amningstillfällen.. oj vad mina bröst gjorde ont då. :( Men! Jag bytte taktik. La honom tidigare, vid 17 istället. Då gick det plötsligt! Alltså, lägga bebis för kvällen en amning/tupplur tidigare. :) Då sover han iaf 3-4 h i stöten och jag kan amma honom direkt när han börjar vakna till så att han sedan bara kan somna om och ta ytterligare 3-4h sömn.

Nu äter han dessutom var 3-4e timme även på nätterna, för någon månad sedan kunde han sova hela natten utan mat. Helammar, så det tär lite på krafterna att bara få sova 2-3h åt gången.. Annars är han nöjd på dagarna osv.

Har ni börjat med smakportioner ännu?

Haha samma här med soffan! Min sambo sover där sen flera veckor tillbaka! Eller

Månader snarare... när vaknar han på morgonen typ? Ja jag helammar oxå. Vår flicka är väldigt orolig på natten, benen upp i luften o gnyr. Tror hon har mycket gaser. Ja måste amma varje gång för att hon ska bli lugn. Så jag ammar typ varannan timme hela natten. Ganska frustrerande.... hon somnar typ 22-23 och vaknar typ 08-10. Så ganska sent men tidigare är svårt! Hur mycket sover han på dagen? Är han ofta inte nöjd av amning eller varför känns det jobbigt ? Har inte börjat ännu, men snart ska vi!! Har ni?
  • Blandbubbel
    Jooosen skrev 2020-12-20 08:40:56 följande:

Haha samma här med soffan! Min sambo sover där sen flera veckor tillbaka! Eller

Månader snarare... när vaknar han på morgonen typ? Ja jag helammar oxå. Vår flicka är väldigt orolig på natten, benen upp i luften o gnyr. Tror hon har mycket gaser. Ja måste amma varje gång för att hon ska bli lugn. Så jag ammar typ varannan timme hela natten. Ganska frustrerande.... hon somnar typ 22-23 och vaknar typ 08-10. Så ganska sent men tidigare är svårt! Hur mycket sover han på dagen? Är han ofta inte nöjd av amning eller varför känns det jobbigt ? Har inte börjat ännu, men snart ska vi!! Har ni?

Haha så det är inte bara vi! Karln har sovit där någon månad, jag joinade för ett par v sedan, så nu får han stå ut med mina fötter i ansiktet halva nätterna. :P

Bebis vaknar mellan 7-8 på morgonen, ibland kan vi ligga kvar och dra oss/ta en till tupplur till kl 10, men jag upplever att det är dom kvällarna han krånglar.. så nu har vi börjat gå upp när han vaknar för morgonen; jag ammar honom sedan går vi ner till köket för kaffe och frukost.

Oj vad jobbigt det låter, både för henne och dig :( så kan min bebis också göra ibland, oftast när han haft dåligt grepp om bröstvårtan i slutet av amningen eller om bröstet är stenhårt, eller om jag har ont och sitter och spänner mig. Tycker att han suger så hårt, och det känns som han suger i ett vacuum till slut! Men han är nöjd och mätt, växer som han ska, dock är han mycket för att bara ligga och snutta länge efter amning. Är han tillräckligt dåsig så kan jag peta in nappen i munnen på honom istället och skona bröstet en stund!

Han sover nog en del på dagen, oftast ett par-tre timmar efter kl 10 ca, sedan tar vi promenad i vagnen inför nästa sovstund, ca kl 14. Då vaknar han vid 15 ca när vi är hemma, och sedan är han vaken fram till läggdags. Tycker han ändå sover ganska mycket.. hur mycket sover din flicka?

Vi har börjat lite med smakprov på några olika gröter, fruktmos och banan, han är intresserad och vill gärna ha mer även om han tycker det är konstigt konsistens. :P
  • liloma
    Jooosen skrev 2020-12-19 15:35:05 följande:
    Vi har också sovit i olika sovrum de senaste månaderna :P 

Men sedan någon vecka tillbaka har jag lyckats lägga lillen i sin säng! Tidigare har jag lagt mig med honom. Har insett att det blir mycket lugnare om vi lägger honom tidigare, ca 19-19.30. Sedan sover han till runt 8, men vaknar med 2-3h mellanrum och vill amma. Ibland vaknar han lite oftare på kvällen och blir orolig, men så fort jag tar upp honom så brukar han somna om och går att lägga ner i sin säng igen. Dock orkar jag inte hålla på hela natten så han brukar få ligga i sängen bredvid mig i slutet av natten/på morgonen. 

Det blev jättestor skillnad efter 3 månader, innan dess skrek han mycket och ofta och hade mycket ont i magen och det var påfrestande. Nu gnäller han mer när han är missnöjd och det är inte alltid så lätt att veta vad han vill. 

Några kvällar har vi gett ersättning också men annars ammar jag och det funkar bättre nu känns det som. Han har ett favoritbröst och ratar ofta det andra, haha. Men ibland blir han frustrerad och då blir det jobbigt. Tycker det känns ofta som jag inte har så mycket mjölk, men han går ju upp massa i vikt så det är bara känslan. Nu väger han drygt 8,5kg! 

Häromdagen började vi ge lite smakportioner, han tycker det är spännande och tittar gärna på när vi äter! Så kul att det händer så mycket i utvecklingen nu! 
    Har tänkt anmäla oss till babysim med start i januari, ska bli kul! :) 
  • Jooosen
    Blandbubbel skrev 2020-12-20 09:23:11 följande:

Haha så det är inte bara vi! Karln har sovit där någon månad, jag joinade för ett par v sedan, så nu får han stå ut med mina fötter i ansiktet halva nätterna. :P

Bebis vaknar mellan 7-8 på morgonen, ibland kan vi ligga kvar och dra oss/ta en till tupplur till kl 10, men jag upplever att det är dom kvällarna han krånglar.. så nu har vi börjat gå upp när han vaknar för morgonen; jag ammar honom sedan går vi ner till köket för kaffe och frukost.

Oj vad jobbigt det låter, både för henne och dig :( så kan min bebis också göra ibland, oftast när han haft dåligt grepp om bröstvårtan i slutet av amningen eller om bröstet är stenhårt, eller om jag har ont och sitter och spänner mig. Tycker att han suger så hårt, och det känns som han suger i ett vacuum till slut! Men han är nöjd och mätt, växer som han ska, dock är han mycket för att bara ligga och snutta länge efter amning. Är han tillräckligt dåsig så kan jag peta in nappen i munnen på honom istället och skona bröstet en stund!

Han sover nog en del på dagen, oftast ett par-tre timmar efter kl 10 ca, sedan tar vi promenad i vagnen inför nästa sovstund, ca kl 14. Då vaknar han vid 15 ca när vi är hemma, och sedan är han vaken fram till läggdags. Tycker han ändå sover ganska mycket.. hur mycket sover din flicka?

Vi har börjat lite med smakprov på några olika gröter, fruktmos och banan, han är intresserad och vill gärna ha mer även om han tycker det är konstigt konsistens. :P

Kul med smakprov! Vi ska nog testa lite om några dagar :) okej, vår flicka somnar för natten typ 22-00 (så sent..) o sover till typ 09-10. Sover ca 3-4 ggr på dagen allt från 30 min- 2 timmar kanske. Kommer nog i snitt upp till 13-24 timmar per dygn kanske. Men vårat stora problem är att hon är så otroligt pigg på kvällen. Väldigt svårt att komma till ro. Hoppas det går över snart! Har ni babygym?
  • Jooosen
    liloma skrev 2020-12-20 20:37:37 följande:

Vi har också sovit i olika sovrum de senaste månaderna :P Men sedan någon vecka tillbaka har jag lyckats lägga lillen i sin säng! Tidigare har jag lagt mig med honom. Har insett att det blir mycket lugnare om vi lägger honom tidigare, ca 19-19.30. Sedan sover han till runt 8, men vaknar med 2-3h mellanrum och vill amma. Ibland vaknar han lite oftare på kvällen och blir orolig, men så fort jag tar upp honom så brukar han somna om och går att lägga ner i sin säng igen. Dock orkar jag inte hålla på hela natten så han brukar få ligga i sängen bredvid mig i slutet av natten/på morgonen. 

Det blev jättestor skillnad efter 3 månader, innan dess skrek han mycket och ofta och hade mycket ont i magen och det var påfrestande. Nu gnäller han mer när han är missnöjd och det är inte alltid så lätt att veta vad han vill. Några kvällar har vi gett ersättning också men annars ammar jag och det funkar bättre nu känns det som. Han har ett favoritbröst och ratar ofta det andra, haha. Men ibland blir han frustrerad och då blir det jobbigt. Tycker det känns ofta som jag inte har så mycket mjölk, men han går ju upp massa i vikt så det är bara känslan. Nu väger han drygt 8,5kg! 

Häromdagen började vi ge lite smakportioner, han tycker det är spännande och tittar gärna på när vi äter! Så kul att det händer så mycket i utvecklingen nu! Har tänkt anmäla oss till babysim med start i januari, ska bli kul! :) 

Ja men samma här! Nu är det mer gnäll. Tkr man börjar bli bättre på att förstå oxå vad dom behöver! När det är gnälligt är det oftast dags för sovstund. Skönt att du ändå KAN lägga honom i egen! Vi har börjat kunna göra det på dagtid ibland i nestet. Får sagta men säkert framåt haha... oj stor kille! Vår tjej är oxå stor nu. Cirka 7 kilo o går på storlek 68 snart. Galet. Blir han tröttare av ersättning upplever du? Vi helammar o har försökt med min mjölk från flaska ibland. Men hon har svårt o fatta hur hon ska suga från flaskan. Tränar du något? Jag har börjat träna lite o det är så skönt. Lite egentid oxå äntligen haha ...
  • MsSuzyLee

Hej på er! :D

Vi har börjat försöka oss på ett sovschema och det känns mkt lättare att planera dagen nu. Fast vi har bara hållt på i nån vecka så det är inte så stabilt än. Försöker att hon ska sova 20-8 på natten. Sen sovstund kl 9:30, 12:30, 15 och 17:30. Då sover hon oftast 30 min, men ibland 1-2 timmar. Tycker hon somnar lättare på kvällen om hon inte sover för långa pass på dagen.

Det jobbiga är att jag måste ligga bredvid henne när hon sover. Hon vaknar direkt när jag försöker rulla iväg. Ibland lyckas jag ta mig tre meter från sängen innan hon vaknar... så jag ligger i sängen ungefär 15 timmar per dygn.

Hon äter varje/varannan timme dygnet runt. Förutom första sovpasset på natten. Då sover hon tre timmar! Woop! :D

Hon blir fyra månader 1a januari. Då ska vi börja ge smakprover. Ska bli så himla kul! Hon är superintresserad av mat. Så fort hon ser att man äter eller dricker något blir hon som förtrollad i blicken. Är så svårt att vänta, men på bvc sa dom att vi inte fick ge innan 4 månader. Suck! :)

Jag har börjat jogga lite och kör lite yoga. Men det är svårt att hinna med mellan amningarna när man vill äta och duscha och sånt också. Men jag äääälskar dom träningstillfällena! Känner mig som mig själv igen då.

Jag är glad att jag har kunnat amma. Kämpade i två månader för att få igång mjölken ordentligt och kunna sluta med ersättning. Men jag tycker det ska bli så himla skönt när man kommer kunna byta ut några amningstillfällen mot mat! Det är mitt ljus i tunneln just nu, haha.

Så kul att höra hur det går för er. Hoppas ni får en fin jul!

Kramar till er <3

• Lili158

Här blev V 4 månader igår, han väger 6,5kilo typ och 59,5cm lång. Gillar att ligga i sitt babygym, snacka med sina djur där, han gillar även att hänga i selen, den har vi ofta med till skogen då vi är ute mkt. Han somnar vid 20.00 ungefär och sover till 07. Utan att äta på natten. Han får nappen i puttad vid 01 och 04 typ. Äter vid 07.30. Har kört ersättning sen han var 2 veckor. På dagen sover han ett långpass på 2 timmar och sen lite 30-40 minuters pass förmiddag och eftermiddag. En glad unge mest hela tiden. Nu i dagarna ska vi börja med lite gröt. Han har fått suga på en rå morot och gurka och tyckte det var mkt spännande. Börjar på babysim i januari :) hoppas alla haft en fin om än konstig jul.

Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL