• MsSuzyLee

BF augusti 2020 - stannar på FL

Hej!

Det verkar vara många som gått över till FB i den andra tråden för BF augusti 2020, så här tänkte jag att vi som inte har FB kan samlas :)

Hur känner ni er? Jag är extremt trött och tappade idag lusten att dricka kaffe. Trodde aldrig det skulle hända, haha! Är idag i vecka 5+6.

Välkomna! :)

• Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL
  • Lili158
    Shishii skrev 2020-05-13 15:03:51 följande:

Hur tänker ni kring tiden efter förlossningen, gällande Corona? Kommer ni våga träffa familj och vänner? Karantän första tiden? Tycker det är så svårt att hitta en bra balans...min mamma kommer iaf vara i karantän 2 veckor innan BF så henne kan vi träffa men resten då? Hur gör ni?

Är det som det är nu lär vi inte träffa typ några alls.. men förhoppningsvis är det inte som det är nu. Vi kommer ju troligen behöva lämna för att handla mat och sånt. Men får bli utan bebis i så fall. Min man lär ju börja jobba två veckor efter förlossningen. Så då är ju det som det är..
  • Shishii
    Lili158 skrev 2020-05-13 15:14:13 följande:

Är det som det är nu lär vi inte träffa typ några alls.. men förhoppningsvis är det inte som det är nu. Vi kommer ju troligen behöva lämna för att handla mat och sånt. Men får bli utan bebis i så fall. Min man lär ju börja jobba två veckor efter förlossningen. Så då är ju det som det är..

Ja man får ju hoppas på att läget är bättre tills dess! Jag tänker att handla mat och att mannen (även min) kommer att återgå till jobbet kan man ju inte komma undan men vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till att tex träffa en vän som själv är i karantän pga riskgrupp men som har en man som jobbar ute. Svårt...
  • Lili158
    Shishii skrev 2020-05-13 15:20:04 följande:

Ja man får ju hoppas på att läget är bättre tills dess! Jag tänker att handla mat och att mannen (även min) kommer att återgå till jobbet kan man ju inte komma undan men vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till att tex träffa en vän som själv är i karantän pga riskgrupp men som har en man som jobbar ute. Svårt...

Precis, min man jobbar på en högstadieskola så är det någon som drar hem något så är det ju han.
  • Shishii
    Lili158 skrev 2020-05-13 15:30:49 följande:

Precis, min man jobbar på en högstadieskola så är det någon som drar hem något så är det ju han.

Min man jobbar på ett gymnasium och de träffar ju sina elever, kollegor...usch, när kommer den här sk*ten att försvinna??
  • Anx123456
    Shishii skrev 2020-05-13 15:00:31 följande:
    Men herrregud vilken okänslig kommentar! Förstår att bm kan/ska varna för överdriven viktuppgång osv men man kan uttrycka sig lite bättre!

Jag gjorde min glukosbelastning idag och mätte magen för första gången, låg aningen över kurvan men det va normalt sa bm! Får se hur det utvecklar sig
    Klart! Men har bara gått upp 5 kilo och äter inte så som hon påstod att jag gjorde (mycket mat på kvällarna). Tycker själv jag äter väldigt lite då jag inte får in alla mål om dagen men det verkade hon inte bry sig om
  • MsSuzyLee
    reptilina skrev 2020-05-13 11:37:25 följande:

Jag tycker faktiskt att det är fullt förståeligt att man endast tar in den person som ska undersökas på ultraljudet, eftersom alla andra (onödiga) besökare kan vara en smittorisk för personalen. Att sambon inte fick vara med på telefonsamtal är ju dock helt knäppt (man kan ju sällan smitta genom en telefonlur), min mottagning tillåter telefonsamtal och facetime, och det känns ju som en självklarhet nästan om man tänker på viktigheten av det som undersöks. Vi hoppas att restriktionerna lättar snart!

Hon sa att det skulle störa hennes koncentration om min sambo var med på telefon. Jag var inte alls beredd på att få det svaret och vi blev ju båda jätteledsna och chockade. Är nog en stor anledning till varför jag varit upprörd och känt mig lite övergiven och otrygg.

Men! Var hos barnmorskan igår och då var det inga problem alls. Hon var jättebra och pratade med min sambo som fick vara med på telefon och det kändes lika bra som om han skulle ha varit med där. Så efter den fina upplevelsen är jag inte lika upprörd som innan. Inte upprörd alls faktiskt :)
  • MsSuzyLee
    Missmissis2 skrev 2020-05-12 20:31:59 följande:

Har inte läst hela tråden men undrar hur mycket fosterrörelser ni känner?

Jag går in i v 26 imorn (25+0) och jag känner bebben på morgonen, ibland under dagen men under dagen så känns det mer som ?fladder? man kände tidigare i graviditeten. Ibland är det full rulle en stund på kvällen men mer som att det känns mycket på en kort stund, sen känner jag inte så mycket mer. Läste nånstans om att man kunde känna sparkar i flera minuter, gör ni det?

Ibland buffar jag på magen och då brukar bebben sätta igång men i söndags tog det lång tid innan jag fick svar, blev nästan orolig då.

Jag är också i v 26 (25+2) och det är väldigt sparsamt med rörelserna. För mig beror det på att moderkakan ligger i framvägg. När bm lyssnade på hjärtat hörde hon flera gånger sparkar som jag inte kunde känna. Men hon sa att jag kommer känna mera längre fram i graviditeten och att så länge jag känner lite varje dag behöver jag inte vara orolig.

Känner aldrig i flera minuter. Som mest kanske 30 sekunder.
  • MsSuzyLee
    Anx123456 skrev 2020-05-13 10:05:31 följande:

Jag går in i vecka 29 imorgon och var på glukosbelastning idag. Det har varit problem från start med alla besök då min barnmorska har varit sjuk vid varje tillfälle förutom ett så jag har behövt träffa olika barnmorskor varje gång vilket känns väldigt otryggt. Vid förra besöket så mätte vi magen och låg över medelkurvan, den barnmorskan sa att allt var normalt så länge jag följer min egen kurva. Idag mätte vi magen igen och ligger fortfarande över kurvan men jag följer min kurva. Då säger den här barnmorskan att jag borde äta mindre och hälsosammare då jag har risk att få en stor bebis och citat ?man behöver sitt underliv efter förlossningen också?. Jag blev jättechockad över att hon sa så? Ligger ni över, medel eller under kurvan eller vatit med om liknande?

Vissa människor har valt fel yrke. Helt galen sak att säga. Tycker den första barnmorskan verkar vettigare :)
  • Elle N
    Jooosen skrev 2020-05-12 19:59:30 följande:

Hur kommer ni göra med semester i sommar? Har ni funderat mycket på föräldrapenning samt allt man ska hålla kolla på med dagar, sgi osv?

Jag har funderat mycket på det där! Då min man är studerande hänger mycket av vår inkomst på mig just nu. För att han ska bli klar med sina studier kommer jag behöva vara ledig lite mer än han. För att ändå försöka ta ut samma antal dagar och skydda både sgi och vår totala inkomst så kommer vi att lägga upp det såhär:

Jag är föräldraledig och tar ut föräldrapenning mån-tors. Fredagar tar jag ut semester eller annan kompensationsledigt, och då räknas lör-sön som en vanlig jobbveckas helg (dvs jag får betalt). Jag tar ut semester på heltid 1-31 juli, därefter rullar detta upplägg på t o m januari. Jag får ihop det tack vare bra chef, och extra samt sparade semesterdagar. (Extra genom av facket förhandlade fler dagar efter vissa åldrar.)

Därefter tar min man ut föräldraledigt med föräldrapenning 7 dagar i veckan, när vi nått 180 dagar tar han ut de billiga dagarna på helgerna. Han tar ut precis 6 månader. Där på sommaren tänkte vi unna oss lite dubbeldagar. Sen är planen inskolning på dagis och att jag tar ut föeäldraledigt med föräldrapenning 2-3 dagar i veckan under hösten.

Det lämnar inte jättemånga dagar, men våra jobb innebär att vi ofta tjänar in extra ledighet, och/eller jobbar helg och är ledig vardagar ibland, och vi planerar en bebis #2 inom 3 år, så vi räknar med att vi kommer klara oss på det
  • Elle N
    Anx123456 skrev 2020-05-13 10:05:31 följande:

Jag går in i vecka 29 imorgon och var på glukosbelastning idag. Det har varit problem från start med alla besök då min barnmorska har varit sjuk vid varje tillfälle förutom ett så jag har behövt träffa olika barnmorskor varje gång vilket känns väldigt otryggt. Vid förra besöket så mätte vi magen och låg över medelkurvan, den barnmorskan sa att allt var normalt så länge jag följer min egen kurva. Idag mätte vi magen igen och ligger fortfarande över kurvan men jag följer min kurva. Då säger den här barnmorskan att jag borde äta mindre och hälsosammare då jag har risk att få en stor bebis och citat ?man behöver sitt underliv efter förlossningen också?. Jag blev jättechockad över att hon sa så? Ligger ni över, medel eller under kurvan eller vatit med om liknande?

Vad konstigt sagt!

Jag är iofs ganska lång (182 cm), men jag oroade mig ändå över att ha gått upp 12-13 kg för att en app tyckte att jag låg på gränsen till för högt kopplat till bmi. Min mage möttes till precis 25 cm i vecka 25+1, så jag låg ju dock "rätt" där. Min barnmorska lugnade mig dock och påpekade att eftersom jag är väldigt vältränad och ganska muskulös i grunden, så blir alla BMI-hänvisningar lite missvisande för mig.

Självklart förstår man att har man övervikt från början behöver man inte gå upp så mycket, om något alls. Men är man normalviktig så kan det tydligen bli väldigt olika! Bara fortsätta försöka få i sig bra saker och röra på sig... bantning är ju inte riktigt ett alternativ för tillfället!
Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL