• MsSuzyLee

BF augusti 2020 - stannar på FL

Hej!

Det verkar vara många som gått över till FB i den andra tråden för BF augusti 2020, så här tänkte jag att vi som inte har FB kan samlas :)

Hur känner ni er? Jag är extremt trött och tappade idag lusten att dricka kaffe. Trodde aldrig det skulle hända, haha! Är idag i vecka 5+6.

Välkomna! :)

• Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL
  • liloma
    furelise skrev 2020-05-10 23:03:05 följande:

Har ni börjat köpa in saker? Nu är jag i v27 och planen var att vi köper allt i juni-juli. Jag hör dock att många redan köpt allt och fick rådet också att ha de flesta sakerna redo i början av den tredje trimestern. Delvis för att vara redo om barnet föds för tidigt, delvis för att vem vet hur mycket kommer jag att orka sista månaderna.

Det har dock hänt i min familj att barnet dog i v35, ett annat barn under förlossningen. (Inte med mig, faster o kusin.) Jag är så rädd att det värsta händer och man måste komma hem och sörja när barnets rum är färdigmöblerat, allt finns här... förutom bebisen. Så än så länge har vi inte köpt något, nada. Vi skrev en lista, alltså bestämt vilken säng, sitter osv. Jag vågar dock inte... varken köpa saker eller välja namn. Hur känner ni?

Har börjat köpa en del saker. Lite kläder samt barnvagn och babyskydd. Försöker köpa mycket begagnat. Ska snart flytta och kommer då fixa typ skötbord och lite annat. Får hålla mig att köpa mer kläder, tänker att det mycket väl kan bli en del presenter också så vill inte köpa för mycket :P 

Förstår att det finns en oro om du haft det i släkten, det är klart jag också känner en viss oro för att nåt ska hända, men försöker tänka att i de allra flesta fall går det bra och att inte låta oron ta över, utan faktiskt njuta av tiden som gravid med bebisfix och allt vad det innebär. 
  • Jooosen

Hur kommer ni göra med semester i sommar? Har ni funderat mycket på föräldrapenning samt allt man ska hålla kolla på med dagar, sgi osv?

Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Missmissis2

Har inte läst hela tråden men undrar hur mycket fosterrörelser ni känner?

Jag går in i v 26 imorn (25+0) och jag känner bebben på morgonen, ibland under dagen men under dagen så känns det mer som ?fladder? man kände tidigare i graviditeten. Ibland är det full rulle en stund på kvällen men mer som att det känns mycket på en kort stund, sen känner jag inte så mycket mer. Läste nånstans om att man kunde känna sparkar i flera minuter, gör ni det?

Ibland buffar jag på magen och då brukar bebben sätta igång men i söndags tog det lång tid innan jag fick svar, blev nästan orolig då.

• Lili158
    Missmissis2 skrev 2020-05-12 20:31:59 följande:

Jag går in i v 26 imorn (25+0) och jag känner bebben på morgonen, ibland under dagen men under dagen så känns det mer som ?fladder? man kände tidigare i graviditeten. Ibland är det full rulle en stund på kvällen men mer som att det känns mycket på en kort stund, sen känner jag inte så mycket mer. Läste nånstans om att man kunde känna sparkar i flera minuter, gör ni det?

Ibland buffar jag på magen och då brukar bebben sätta igång men i söndags tog det lång tid innan jag fick svar, blev nästan orolig då.

Jag Känner främst på kvällarna. Ibland känner jag på dagarna men inte lika ofta. När jag Trycker får jag inte gett svar. Jag är strax i vecka 27. BM sa sist att jag inte behövde oroa mig.
  • Anx123456

Jag går in i vecka 29 imorgon och var på glukosbelastning idag. Det har varit problem från start med alla besök då min barnmorska har varit sjuk vid varje tillfälle förutom ett så jag har behövt träffa olika barnmorskor varje gång vilket känns väldigt otryggt. Vid förra besöket så mätte vi magen och låg över medelkurvan, den barnmorskan sa att allt var normalt så länge jag följer min egen kurva. Idag mätte vi magen igen och ligger fortfarande över kurvan men jag följer min kurva. Då säger den här barnmorskan att jag borde äta mindre och hälsosammare då jag har risk att få en stor bebis och citat ?man behöver sitt underliv efter förlossningen också?. Jag blev jättechockad över att hon sa så? Ligger ni över, medel eller under kurvan eller vatit med om liknande?

• liloma
    Jooosen skrev 2020-05-12 19:59:30 följande:

Hur kommer ni göra med semester i sommar? Har ni funderat mycket på föräldrapenning samt allt man ska hålla kolla på med dagar, sgi osv?

Jag kommer att vara ledig 3 veckor i juni/juli sen jobba i juli och fram till första veckan i augusti (BF 28e). Sen tar jag ut resterande semester, ca en vecka, innan jag börjar ta ut (obetald) föräldraledighet. Det är planen :)

Både jag och min sambo kommer vara hemma lång tid, men bara en av oss kommer ta ut FP och sen kompletterar vi med lite sparpengar och försöker leva billigare.
  • liloma
    Missmissis2 skrev 2020-05-12 20:31:59 följande:

Jag känner till och från under dagen, men mest på kvällarna. Får ibland "svar" när jag buffar eller när min sambo pratar med magen :)
  • reptilina
    MsSuzyLee skrev 2020-05-11 07:08:13 följande:

Jag va nog lite otydlig i min text :) Syftade på att sambon inte får vara med på ultraljud och möten med barnmorskan. Det är det jag inte förstår meningen med. Platsbrist på sjukhus är ju som det är. Men det som gör mig orolig ang. förlossningen är att om dom idag säger nej till att följa med till bm, vad är det som säger att det inte ändras och också blir förbud att vara med på förlossningen om tre månader. Och den oron kommer ifrån att jag inte förstår regeln hos barnmorskan. När jag gjorde mitt ultraljud fick jag inte ens ha sambon på ett vanlig telefonsamtal. Hon sa att dom sagt nej till allt sånt. Och jag tycker att det är obefogat.

Jag tycker faktiskt att det är fullt förståeligt att man endast tar in den person som ska undersökas på ultraljudet, eftersom alla andra (onödiga) besökare kan vara en smittorisk för personalen. Att sambon inte fick vara med på telefonsamtal är ju dock helt knäppt (man kan ju sällan smitta genom en telefonlur), min mottagning tillåter telefonsamtal och facetime, och det känns ju som en självklarhet nästan om man tänker på viktigheten av det som undersöks. Vi hoppas att restriktionerna lättar snart!
  • Shishii
    Anx123456 skrev 2020-05-13 10:05:31 följande:

Jag går in i vecka 29 imorgon och var på glukosbelastning idag. Det har varit problem från start med alla besök då min barnmorska har varit sjuk vid varje tillfälle förutom ett så jag har behövt träffa olika barnmorskor varje gång vilket känns väldigt otryggt. Vid förra besöket så mätte vi magen och låg över medelkurvan, den barnmorskan sa att allt var normalt så länge jag följer min egen kurva. Idag mätte vi magen igen och ligger fortfarande över kurvan men jag följer min kurva. Då säger den här barnmorskan att jag borde äta mindre och hälsosammare då jag har risk att få en stor bebis och citat ?man behöver sitt underliv efter förlossningen också?. Jag blev jättechockad över att hon sa så? Ligger ni över, medel eller under kurvan eller vatit med om liknande?

Men herrregud vilken okänslig kommentar! Förstår att bm kan/ska varna för överdriven viktuppgång osv men man kan uttrycka sig lite bättre!

Jag gjorde min glukosbelastning idag och mätte magen för första gången, låg aningen över kurvan men det va normalt sa bm! Får se hur det utvecklar sig
  • Shishii

Hur tänker ni kring tiden efter förlossningen, gällande Corona? Kommer ni våga träffa familj och vänner? Karantän första tiden? Tycker det är så svårt att hitta en bra balans...min mamma kommer iaf vara i karantän 2 veckor innan BF så henne kan vi träffa men resten då? Hur gör ni?

Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL