• MsSuzyLee

BF augusti 2020 - stannar på FL

Hej!

Det verkar vara många som gått över till FB i den andra tråden för BF augusti 2020, så här tänkte jag att vi som inte har FB kan samlas :)

Hur känner ni er? Jag är extremt trött och tappade idag lusten att dricka kaffe. Trodde aldrig det skulle hända, haha! Är idag i vecka 5+6.

Välkomna! :)

• Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL
  • reptilina
    MsSuzyLee skrev 2020-05-10 11:02:21 följande:

Jag är också jätteorolig över att min sambo inte ska få vara med på förlossningen. Är helt ärligt rätt upprörd över hela hanteringen av corona när det gäller gravida. Jag kan inte förstå meningen med att förbjuda sambon att vara med. Det finns så mycket annat som tillåts i samhället att jag kan jag tycka att det känns mest som en dum ?det måste se ut som att vi gör något?-regel att förbjuda någon från samma hushåll, som borde få vara lika involverad i graviditeten som den gravida, att komma med på undersökningarna. Om min sambo är smittad är väl jag också smittad eller? Vi bor ju tillsammans..!

Men i de flesta fall får väl en frisk partner/annan anhörig vara med på förlossningen? Det är väl efteråt på BB som partnern inte får vara med? Vilket jag förstått i Stockholm beror på att man har platsbrist på BB och måste ha två patienter på varje rum, istället för patient+anhörig. Det är ju såklart trist, men förståeligt givet situationen. Att (frisk) partner inte får vara med på förlossningen låter ovanligt och svårt att förstå meningen med.
  • liloma
    Jooosen skrev 2020-05-10 11:19:38 följande:

Alltså har en helt annan fråga. Ska ringa FK men ni kanske har någon idé. Vi är uppsagda pga coronasituationen. Min sista dag blir 1/8. Bf är 13/8. Nu har ja fått en semesterlapp att fylla i. Drömmen vore att få vara ledig från midsommar. Vilket isf blir 7 veckor fram till min uppsägning. Jag har totalt 5 veckor att ta ut. Borde ja ta ut semester och sen sjuka mig i två veckor. Eller borde ja ha is i magen och inte fylla i semester alls och sedan försöka bli sjukskriven? Har ett ganska krävande jobb med mycket spring.

Känns dumt att ta ut 5v semester o sen behöva ansöka om föräldraledigt innan barnet kommer. Är så sjukt förvirrad i detta :(

Hmm knepigt, har inget bra svar men tänker att om du tar semester och sen blir sjuk(sjukskriven) under tiden så behöver du ju isåfall inte ta ut semester utan kan sjukanmäla dig istället?

Men vad som är smartast vet jag inte riktigt, bra att kolla med FK! Jag kommer sluta jobba 3 veckor innan bf, en vecka tar jag semester i två veckor kommer jag ta obetald föräldraledighet är planen.
  • liloma
    reptilina skrev 2020-05-10 12:07:28 följande:

Men i de flesta fall får väl en frisk partner/annan anhörig vara med på förlossningen? Det är väl efteråt på BB som partnern inte får vara med? Vilket jag förstått i Stockholm beror på att man har platsbrist på BB och måste ha två patienter på varje rum, istället för patient+anhörig. Det är ju såklart trist, men förståeligt givet situationen. Att (frisk) partner inte får vara med på förlossningen låter ovanligt och svårt att förstå meningen med.

Ja som jag förstått det får frisk partner vara med på förlossningen och jag tror de flesta BB i Stockholm (utom ett?) tillåter frisk partner på BB så länge hen stannar där hela tiden.

Men det finns ju en oro att min partner skulle bli sjuk och därmed inte kan följa med, det är min stora skräck!

Sen kan ju allt ändras till augusti...
  • Katta2020
    Jooosen skrev 2020-05-10 11:19:38 följande:

Alltså har en helt annan fråga. Ska ringa FK men ni kanske har någon idé. Vi är uppsagda pga coronasituationen. Min sista dag blir 1/8. Bf är 13/8. Nu har ja fått en semesterlapp att fylla i. Drömmen vore att få vara ledig från midsommar. Vilket isf blir 7 veckor fram till min uppsägning. Jag har totalt 5 veckor att ta ut. Borde ja ta ut semester och sen sjuka mig i två veckor. Eller borde ja ha is i magen och inte fylla i semester alls och sedan försöka bli sjukskriven? Har ett ganska krävande jobb med mycket spring.

Känns dumt att ta ut 5v semester o sen behöva ansöka om föräldraledigt innan barnet kommer. Är så sjukt förvirrad i detta :(

Hej!

Kan du inte ansöka om gravidpenning? Så kan du ta ut semester tidigare?

Du får bre på om hur jobbigt ditt jobb är. Ja fick svar efter en vecka bara.
  • reptilina
    liloma skrev 2020-05-10 19:37:09 följande:

Ja som jag förstått det får frisk partner vara med på förlossningen och jag tror de flesta BB i Stockholm (utom ett?) tillåter frisk partner på BB så länge hen stannar där hela tiden.

Men det finns ju en oro att min partner skulle bli sjuk och därmed inte kan följa med, det är min stora skräck!

Sen kan ju allt ändras till augusti...

Typiskt att det sjukhus (Danderyd) som jag valt är det som inte tillåter anhörig på BB - SUCK. Hoppas saker och ting ändras!
  • Jooosen
    Katta2020 skrev 2020-05-10 21:43:28 följande:

Hej!

Kan du inte ansöka om gravidpenning? Så kan du ta ut semester tidigare?

Du får bre på om hur jobbigt ditt jobb är. Ja fick svar efter en vecka bara.

Jo kanske det! Måste lämna in ansökan om semester denna vecka redan. Men man kanske ändå kan ansöka om det i efterhand :/..
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • furelise

Har ni börjat köpa in saker? Nu är jag i v27 och planen var att vi köper allt i juni-juli. Jag hör dock att många redan köpt allt och fick rådet också att ha de flesta sakerna redo i början av den tredje trimestern. Delvis för att vara redo om barnet föds för tidigt, delvis för att vem vet hur mycket kommer jag att orka sista månaderna.

Det har dock hänt i min familj att barnet dog i v35, ett annat barn under förlossningen. (Inte med mig, faster o kusin.) Jag är så rädd att det värsta händer och man måste komma hem och sörja när barnets rum är färdigmöblerat, allt finns här... förutom bebisen. Så än så länge har vi inte köpt något, nada. Vi skrev en lista, alltså bestämt vilken säng, sitter osv. Jag vågar dock inte... varken köpa saker eller välja namn. Hur känner ni?

• furelise

Har ni börjat köpa in saker? Nu är jag i v27 och planen var att vi köper allt i juni-juli. Jag hör dock att många redan köpt allt och fick rådet också att ha de flesta sakerna redo i början av den tredje trimestern. Delvis för att vara redo om barnet föds för tidigt, delvis för att vem vet hur mycket kommer jag att orka sista månaderna.

Det har dock hänt i min familj att barnet dog i v35, ett annat barn under förlossningen. (Inte med mig, faster o kusin.) Jag är så rädd att det värsta händer och man måste komma hem och sörja när barnets rum är färdigmöblerat, allt finns här... förutom bebisen. Så än så länge har vi inte köpt något, nada. Vi skrev en lista, alltså bestämt vilken säng, sitter osv. Jag vågar dock inte... varken köpa saker eller välja namn. Hur känner ni?

• furelise

• MsSuzyLee

Jag va nog lite otydlig i min text :) Syftade på att sambon inte får vara med på ultraljud och möten med barnmorskan. Det är det jag inte förstår meningen med. Platsbrist på sjukhus är ju som det är. Men det som gör mig orolig ang. förlossningen är att om dom idag säger nej till att följa med till bm, vad är det som säger att det inte ändras och också blir förbud att vara med på förlossningen om tre månader. Och den oron kommer ifrån att jag inte förstår regeln hos barnmorskan. När jag gjorde mitt ultraljud fick jag inte ens ha sambon på ett vanlig telefonsamtal. Hon sa att dom sagt nej till allt sånt. Och jag tycker att det är obefogat.
Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL