reptilina skrev 2020-05-10 12:07:28 följande:
Men i de flesta fall får väl en frisk partner/annan anhörig vara med på förlossningen? Det är väl efteråt på BB som partnern inte får vara med? Vilket jag förstått i Stockholm beror på att man har platsbrist på BB och måste ha två patienter på varje rum, istället för patient+anhörig. Det är ju såklart trist, men förståeligt givet situationen. Att (frisk) partner inte får vara med på förlossningen låter ovanligt och svårt att förstå meningen med.
reptilina skrev 2020-05-10 12:07:28 följande:
Men i de flesta fall får väl en frisk partner/annan anhörig vara med på förlossningen? Det är väl efteråt på BB som partnern inte får vara med? Vilket jag förstått i Stockholm beror på att man har platsbrist på BB och måste ha två patienter på varje rum, istället för patient+anhörig. Det är ju såklart trist, men förståeligt givet situationen. Att (frisk) partner inte får vara med på förlossningen låter ovanligt och svårt att förstå meningen med.
Jag va nog lite otydlig i min text :) Syftade på att sambon inte får vara med på ultraljud och möten med barnmorskan. Det är det jag inte förstår meningen med. Platsbrist på sjukhus är ju som det är. Men det som gör mig orolig ang. förlossningen är att om dom idag säger nej till att följa med till bm, vad är det som säger att det inte ändras och också blir förbud att vara med på förlossningen om tre månader. Och den oron kommer ifrån att jag inte förstår regeln hos barnmorskan. När jag gjorde mitt ultraljud fick jag inte ens ha sambon på ett vanlig telefonsamtal. Hon sa att dom sagt nej till allt sånt. Och jag tycker att det är obefogat.