• MsSuzyLee

BF augusti 2020 - stannar på FL

Hej!

Det verkar vara många som gått över till FB i den andra tråden för BF augusti 2020, så här tänkte jag att vi som inte har FB kan samlas :)

Hur känner ni er? Jag är extremt trött och tappade idag lusten att dricka kaffe. Trodde aldrig det skulle hända, haha! Är idag i vecka 5+6.

Välkomna! :)

• Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL
  • Elle N
    MsSuzyLee skrev 2020-05-14 18:58:55 följande:

Hon sa att det skulle störa hennes koncentration om min sambo var med på telefon. Jag var inte alls beredd på att få det svaret och vi blev ju båda jätteledsna och chockade. Är nog en stor anledning till varför jag varit upprörd och känt mig lite övergiven och otrygg.

Men! Var hos barnmorskan igår och då var det inga problem alls. Hon var jättebra och pratade med min sambo som fick vara med på telefon och det kändes lika bra som om han skulle ha varit med där. Så efter den fina upplevelsen är jag inte lika upprörd som innan. Inte upprörd alls faktiskt :)

Skönt att det känns bättre nu!

Jag blev jätteledsen när min man inte fick vara med på vårt RUL, för jag hade känt väldigt mycket oro fram tills dess, och om det hade varit dåliga besked hade jag inte klarat att ge dem vidare själv. Men allt gick bra, som tur var, och mannen hade väntat precis utanför.

Sedan dess har det blivit mycket bättre för oss också, för vår barnmorslemottagning ligger i ett hus som är separat från akut- och intensivvården, så han får vara med på våra "vanliga" besök nu. Det tycker jag är otroligt viktigt. Det är ju vi som ska ha barn, inte bara min kropp liksom. Han har ju också tankar och funderingar, och rätt till samma info som jag!
  • Jooosen
    Elle N skrev 2020-05-17 00:12:45 följande:

Jag har funderat mycket på det där! Då min man är studerande hänger mycket av vår inkomst på mig just nu. För att han ska bli klar med sina studier kommer jag behöva vara ledig lite mer än han. För att ändå försöka ta ut samma antal dagar och skydda både sgi och vår totala inkomst så kommer vi att lägga upp det såhär:

Jag är föräldraledig och tar ut föräldrapenning mån-tors. Fredagar tar jag ut semester eller annan kompensationsledigt, och då räknas lör-sön som en vanlig jobbveckas helg (dvs jag får betalt). Jag tar ut semester på heltid 1-31 juli, därefter rullar detta upplägg på t o m januari. Jag får ihop det tack vare bra chef, och extra samt sparade semesterdagar. (Extra genom av facket förhandlade fler dagar efter vissa åldrar.)

Därefter tar min man ut föräldraledigt med föräldrapenning 7 dagar i veckan, när vi nått 180 dagar tar han ut de billiga dagarna på helgerna. Han tar ut precis 6 månader. Där på sommaren tänkte vi unna oss lite dubbeldagar. Sen är planen inskolning på dagis och att jag tar ut föeäldraledigt med föräldrapenning 2-3 dagar i veckan under hösten.

Det lämnar inte jättemånga dagar, men våra jobb innebär att vi ofta tjänar in extra ledighet, och/eller jobbar helg och är ledig vardagar ibland, och vi planerar en bebis #2 inom 3 år, så vi räknar med att vi kommer klara oss på det

Oj ni verkar verkligen ha en plan haha! Skönt! Du verkar ha koll oxå. Skönt. Själv tkr jag det är svårt med sgi som ska vara skyddad o allt annat! Jag jobbar men är permitterad och uppsagd (fr 1/8). Detta påverkar dock inte min penning. Tänkte jobba fram till typ mitten av juli sen semester 3 veckor fram till 1/8 då min anställning är slut. Bf 13/8. Tar nog föräldraledigt sen från 1/8 men tar nog inte ut fp förrän 1/9. Ska försöka ta ca 4 dagar i veckan. Min kille läser till lärare och är klar i januari. Han är ju ledig hela somrarna och får betalt så då behöver vi inte slösa några dagar. Han måste väl ha jobbat minst 6

Månader för att ha få sgi? Jag vill vara ledig så länge som jag bara kan.... har du nägot tips på hur man bör tänka här? Haha .. är tacksam för all hjälp då jag är helt lost...
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Anx123456
    Elle N skrev 2020-05-17 00:21:14 följande:
    Vad konstigt sagt!

Jag är iofs ganska lång (182 cm), men jag oroade mig ändå över att ha gått upp 12-13 kg för att en app tyckte att jag låg på gränsen till för högt kopplat till bmi. Min mage möttes till precis 25 cm i vecka 25+1, så jag låg ju dock "rätt" där. Min barnmorska lugnade mig dock och påpekade att eftersom jag är väldigt vältränad och ganska muskulös i grunden, så blir alla BMI-hänvisningar lite missvisande för mig.

Självklart förstår man att har man övervikt från början behöver man inte gå upp så mycket, om något alls. Men är man normalviktig så kan det tydligen bli väldigt olika! Bara fortsätta försöka få i sig bra saker och röra på sig... bantning är ju inte riktigt ett alternativ för tillfället!
    Jag tyckte kommentaren kom så onödigt då denna barnmorskan aldrig träffat mig förr och har noll koll om hur mina mat/träningsvanor är. Jag är kort men väldigt muskulös och väger därför mer än ''normalt'' (styrketränat länge) men har som sagt bara gått upp 5 kilo och är snart i vecka 30. Tränar på gymmet gör jag inte längre pga corona och tycker det är tråkigt att träna hemma, dock har jag ett fysiskt jobb och står upp I 8 timmar. 

Att kommentera så som barnmorska tycker jag är så himla fel och speciellt när hon inte vet något om mig.
  • MsSuzyLee
    Elle N skrev 2020-05-17 00:27:48 följande:

Skönt att det känns bättre nu!

Jag blev jätteledsen när min man inte fick vara med på vårt RUL, för jag hade känt väldigt mycket oro fram tills dess, och om det hade varit dåliga besked hade jag inte klarat att ge dem vidare själv. Men allt gick bra, som tur var, och mannen hade väntat precis utanför.

Sedan dess har det blivit mycket bättre för oss också, för vår barnmorslemottagning ligger i ett hus som är separat från akut- och intensivvården, så han får vara med på våra "vanliga" besök nu. Det tycker jag är otroligt viktigt. Det är ju vi som ska ha barn, inte bara min kropp liksom. Han har ju också tankar och funderingar, och rätt till samma info som jag!

Åh vad bra för er! Jag håller helt med, det är vi som ska ha barn, inte bara min kropp. Så bra formulerat :D
  • MsSuzyLee
    Polly1981 skrev 2020-05-09 08:58:10 följande:

Yogobe har föda utan rädsla kurs online nu för 299kr se den när du vill. Tillgängligt kursmaterial i 1 år

Köpte den kursen och började på den i helgen. Än så länge är vi jättenöjda! Väldigt intressant och peppande :) vill bara plöja igenom den!

Vilka känslor har ni inför förlossning? Har ni gjort det förr, eller är det första gången? Jag pendlar mellan nyfikenhet och oro och längtan och rädsla. Oftast nyfikenhet faktiskt. Tänk vilken upplevelse!
  • Shishii
    MsSuzyLee skrev 2020-05-18 19:14:37 följande:

Köpte den kursen och började på den i helgen. Än så länge är vi jättenöjda! Väldigt intressant och peppande :) vill bara plöja igenom den!

Vilka känslor har ni inför förlossning? Har ni gjort det förr, eller är det första gången? Jag pendlar mellan nyfikenhet och oro och längtan och rädsla. Oftast nyfikenhet faktiskt. Tänk vilken upplevelse!

Alltså jag funderar mkt på det här med förlossning men av någon anledning kommer jag på mig själv med att tänka/känna att: äh, det där löser sig...kommer gå lätt som en plätt. Även om jag är förstföderska så förstår jag ju att en förlossning är allt annat än lätt som en plätt och börjar nu bli orolig för att jag är för chill, haha. Varför är jag inte ens liiiiite stressad, orolig eller rädd?!
  • Lili158
    Shishii skrev 2020-05-18 20:46:52 följande:

Alltså jag funderar mkt på det här med förlossning men av någon anledning kommer jag på mig själv med att tänka/känna att: äh, det där löser sig...kommer gå lätt som en plätt. Även om jag är förstföderska så förstår jag ju att en förlossning är allt annat än lätt som en plätt och börjar nu bli orolig för att jag är för chill, haha. Varför är jag inte ens liiiiite stressad, orolig eller rädd?!

Känner precis som du hahah.. ut kommer den på något sätt. Jag känner mig rätt chill som att det känns onödigt att stressa upp mig över något som jag ändå inte kommer styra.
  • Elle N
    Jooosen skrev 2020-05-17 09:50:30 följande:

Oj ni verkar verkligen ha en plan haha! Skönt! Du verkar ha koll oxå. Skönt. Själv tkr jag det är svårt med sgi som ska vara skyddad o allt annat! Jag jobbar men är permitterad och uppsagd (fr 1/8). Detta påverkar dock inte min penning. Tänkte jobba fram till typ mitten av juli sen semester 3 veckor fram till 1/8 då min anställning är slut. Bf 13/8. Tar nog föräldraledigt sen från 1/8 men tar nog inte ut fp förrän 1/9. Ska försöka ta ca 4 dagar i veckan. Min kille läser till lärare och är klar i januari. Han är ju ledig hela somrarna och får betalt så då behöver vi inte slösa några dagar. Han måste väl ha jobbat minst 6

Månader för att ha få sgi? Jag vill vara ledig så länge som jag bara kan.... har du nägot tips på hur man bör tänka här? Haha .. är tacksam för all hjälp då jag är helt lost...

Hehe.. Det är jag som gärna planerar mycket

Som jag förstår det så behöver du inte ta ut några dagar med föräldrapennning alls bebisens första år, din sig kommer vara skyddad ändå. Från ett års ålder behöver du ta ut fem dagar i veckan om du ska vara ledig på heltid. Skönt att kunna spara in på dagar också... Jag önskar att vårt bolån, billån osv hade klarat av det.

Min man har sgi från jobbet han hade före studierna.

Det enda tips jag kan tänka på är att du tar ut så få dagar med föräldrapenning som ni har råd med första året, eftersom du/ni kommer behöva ta ut fem dagar i veckan sen, som sagt. Men det finns guider på det där... folk som planerat utifrån så lång ledighet som möjligt Jag hade googlat typ "så lång föräldraledighet som möjligt" eller "få föräldradagarna att räcka längst".
  • Elle N
    Anx123456 skrev 2020-05-18 13:10:56 följande:

Jag tyckte kommentaren kom så onödigt då denna barnmorskan aldrig träffat mig förr och har noll koll om hur mina mat/träningsvanor är. Jag är kort men väldigt muskulös och väger därför mer än ''normalt'' (styrketränat länge) men har som sagt bara gått upp 5 kilo och är snart i vecka 30. Tränar på gymmet gör jag inte längre pga corona och tycker det är tråkigt att träna hemma, dock har jag ett fysiskt jobb och står upp I 8 timmar. 

Att kommentera så som barnmorska tycker jag är så himla fel och speciellt när hon inte vet något om mig.

Som sagt... de där kurvorna är ju inte anpassade efter mer muskler. Känner en som inte tränade så mycket under sin graviditet, gick upp ganska mycket "extra". Hon var tillbaka i sina vanliga kläder efter en månad.... Det går liksom inte att veta hur alla enskilda kroppar fungerar. Skulle kalla den kommentaren oprofessionell.

Nä, mer pepp och mindre skuldbeläggande, om något!
  • Elle N
    MsSuzyLee skrev 2020-05-18 19:04:18 följande:

Åh vad bra för er! Jag håller helt med, det är vi som ska ha barn, inte bara min kropp. Så bra formulerat :D

Tack!

Jag hoppas det fortsätter gå bra för er också!
Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL