Jooosen skrev 2020-05-17 09:50:30 följande:
Oj ni verkar verkligen ha en plan haha! Skönt! Du verkar ha koll oxå. Skönt. Själv tkr jag det är svårt med sgi som ska vara skyddad o allt annat! Jag jobbar men är permitterad och uppsagd (fr 1/8). Detta påverkar dock inte min penning. Tänkte jobba fram till typ mitten av juli sen semester 3 veckor fram till 1/8 då min anställning är slut. Bf 13/8. Tar nog föräldraledigt sen från 1/8 men tar nog inte ut fp förrän 1/9. Ska försöka ta ca 4 dagar i veckan. Min kille läser till lärare och är klar i januari. Han är ju ledig hela somrarna och får betalt så då behöver vi inte slösa några dagar. Han måste väl ha jobbat minst 6
Månader för att ha få sgi? Jag vill vara ledig så länge som jag bara kan.... har du nägot tips på hur man bör tänka här? Haha .. är tacksam för all hjälp då jag är helt lost...
Hehe.. Det är jag som gärna planerar mycket
Som jag förstår det så behöver du inte ta ut några dagar med föräldrapennning alls bebisens första år, din sig kommer vara skyddad ändå. Från ett års ålder behöver du ta ut fem dagar i veckan om du ska vara ledig på heltid. Skönt att kunna spara in på dagar också... Jag önskar att vårt bolån, billån osv hade klarat av det.
Min man har sgi från jobbet han hade före studierna.
Det enda tips jag kan tänka på är att du tar ut så få dagar med föräldrapenning som ni har råd med första året, eftersom du/ni kommer behöva ta ut fem dagar i veckan sen, som sagt. Men det finns guider på det där... folk som planerat utifrån så lång ledighet som möjligt

Jag hade googlat typ "så lång föräldraledighet som möjligt" eller "få föräldradagarna att räcka längst".