• MsSuzyLee

BF augusti 2020 - stannar på FL

Hej!

Det verkar vara många som gått över till FB i den andra tråden för BF augusti 2020, så här tänkte jag att vi som inte har FB kan samlas :)

Hur känner ni er? Jag är extremt trött och tappade idag lusten att dricka kaffe. Trodde aldrig det skulle hända, haha! Är idag i vecka 5+6.

Välkomna! :)

• Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL
  • liloma

Går in i v 24 idag, mår helt okej men lite ont i höfter/rygg till och från. Har köpt en uppblåsbar sittkudde -kan rekommenderas om det är fler som får ont av att sitta länge!

Magen växer :) tycker det är ganska mysigt att det nu syns tydligt!

Känner ganska mycket rörelser, speciellt på kvällen när jag lagt mig men även till och från under dagen. Ibland tror jag det är hicka :)

Har börjat läsa en del böcker för att förbereda inför förlossningen, har även anmält oss till "föda utan rädsla-kurs", fick tips av en kollega som var väldigt nöjd med den!

Känns bra att ha nånting nu när allt annat är inställt...

Har nästa barnmorskebesök på fredag efter de två första sen inskrivningen, känns skönt att få komma tillbaka igen!

• liloma

Hur känner och tänker ni nu när alla föreläsningar etc är inställda, och att partner inte får vara med på besök? Hur förbereder ni er tillsammans ni för förlossningen?

• Katta2020
    MsSuzyLee skrev 2020-05-01 12:31:23 följande:

Ja, visst känns det overkligt :D tänk när den lilla människan är utanför kroppen sen! Och ska bli en STOR människa :)

Har inte ansökt om gravidpenning, men hörde nu att man kan göra det pga corona. Hur har det gått för dig? Har du fått svar?

Hoppas yogan hjälper dig lika mkt som den hjälper mig :D

Jag fick gravidpenning, tog bara typ 1 vecka från att de fick in mina papper. Så skönt! Så ja slipper ta ut semester då jag får gå hem 30e juni. Men har ansökt om 1 veckas semester så ja hoppas få gå midsommarveckan.

Ja skickade in ett extra papper med alla uppgifter jag gör på en dag, (jobbar på förskola).

Jag har börjat få lite ont i nedre delen av magen, om det är foglossning vet jag inte. Har bokat tid hos sjukgymnast. Men ska be att få lämna kisseprov för ja har haft bakterier i urinen innan.

Förutom det mår jag bra! Är i v 24 gått upp 5kg än så länge.

Har ni köpt mycket grejer?
  • Jooosen
    liloma skrev 2020-05-07 08:37:10 följande:

Hur känner och tänker ni nu när alla föreläsningar etc är inställda, och att partner inte får vara med på besök? Hur förbereder ni er tillsammans ni för förlossningen?

Åh ja tycker det är svårt! Jag har inte förberett mig något än. Fick lite lästips av bm på nätet. Ska läsa den där boken oxå som alla rekommenderar men mer än så har ja inte riktigt tänkt ännu. Ska prata med min sambo lite om hur ja vill att han ska vara när jag har jävligt

Ont o så haha o sen gå igenom lite andningsövningar.... hur långt har ni kommit? Känner mest som ja svamlar nu för att ja inte riktigt vet alls haha..
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • GästenT

Ja men verkligen. Vi har 2 flickor sen innan men nu får dom en liten lillebror. Tog inte reda på kön dom tidigare gångerna. Så känns lite märkligt att veta!

Jag blir 30 i år.

Har du fått må bra nu i mitten av graviditeten?

Shishii skrev 2020-04-19 17:32:00 följande:

Men så mysigt! Och bra att bebis kan ärva en del från äldre syskon jag är 36, Dudå?

• liloma
    Jooosen skrev 2020-05-08 08:41:40 följande:
    Åh ja tycker det är svårt! Jag har inte förberett mig något än. Fick lite lästips av bm på nätet. Ska läsa den där boken oxå som alla rekommenderar men mer än så har ja inte riktigt tänkt ännu. Ska prata med min sambo lite om hur ja vill att han ska vara när jag har jävligt

Ont o så haha o sen gå igenom lite andningsövningar.... hur långt har ni kommit? Känner mest som ja svamlar nu för att ja inte riktigt vet alls haha..
    Menar du föda utan rädsla? Jag fick låna den boken av en kompis och har börjat läsa lite. Har också anmält oss till en "föda utan rädsla"-kurs i juni, en kollega hade gått den och var jättenöjd. Känns bra att gå nån kurs eftersom det andra är inställt! Har även lyssnat en del på förlossningspodden vilket är ett tips att få höra olika förlossningsberättelser och hur (olika) det kan vara! 

Är livrädd att min sambo inte ska kunna vara med! Det är typ min största oro. Också lite orolig att bli hemskickad direkt. 
  • Polly1981

Yogobe har föda utan rädsla kurs online nu för 299kr se den när du vill. Tillgängligt kursmaterial i 1 år

• MsSuzyLee
    liloma skrev 2020-05-08 12:31:31 följande:

Menar du föda utan rädsla? Jag fick låna den boken av en kompis och har börjat läsa lite. Har också anmält oss till en "föda utan rädsla"-kurs i juni, en kollega hade gått den och var jättenöjd. Känns bra att gå nån kurs eftersom det andra är inställt! Har även lyssnat en del på förlossningspodden vilket är ett tips att få höra olika förlossningsberättelser och hur (olika) det kan vara! 

Är livrädd att min sambo inte ska kunna vara med! Det är typ min största oro. Också lite orolig att bli hemskickad direkt. 

Jag är också jätteorolig över att min sambo inte ska få vara med på förlossningen. Är helt ärligt rätt upprörd över hela hanteringen av corona när det gäller gravida. Jag kan inte förstå meningen med att förbjuda sambon att vara med. Det finns så mycket annat som tillåts i samhället att jag kan jag tycka att det känns mest som en dum ?det måste se ut som att vi gör något?-regel att förbjuda någon från samma hushåll, som borde få vara lika involverad i graviditeten som den gravida, att komma med på undersökningarna. Om min sambo är smittad är väl jag också smittad eller? Vi bor ju tillsammans..!
  • MsSuzyLee
    Polly1981 skrev 2020-05-09 08:58:10 följande:

Yogobe har föda utan rädsla kurs online nu för 299kr se den när du vill. Tillgängligt kursmaterial i 1 år

Tack för tipset! :D
  • Jooosen

Alltså har en helt annan fråga. Ska ringa FK men ni kanske har någon idé. Vi är uppsagda pga coronasituationen. Min sista dag blir 1/8. Bf är 13/8. Nu har ja fått en semesterlapp att fylla i. Drömmen vore att få vara ledig från midsommar. Vilket isf blir 7 veckor fram till min uppsägning. Jag har totalt 5 veckor att ta ut. Borde ja ta ut semester och sen sjuka mig i två veckor. Eller borde ja ha is i magen och inte fylla i semester alls och sedan försöka bli sjukskriven? Har ett ganska krävande jobb med mycket spring.

Känns dumt att ta ut 5v semester o sen behöva ansöka om föräldraledigt innan barnet kommer. Är så sjukt förvirrad i detta :(

Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL