Inlägg från: Anx123456 |Visa alla inlägg
  • Anx123456

BF augusti 2020 - stannar på FL

Hejhej! Hittade denna gruppen nu och tänker att jag hoppar in jag med! 
    Fyller 21 snart, väntar mitt första barn som har bf den 5/8! Är det någon mer som är lite yngre här?

• Anx123456

Jag går in i vecka 29 imorgon och var på glukosbelastning idag. Det har varit problem från start med alla besök då min barnmorska har varit sjuk vid varje tillfälle förutom ett så jag har behövt träffa olika barnmorskor varje gång vilket känns väldigt otryggt. Vid förra besöket så mätte vi magen och låg över medelkurvan, den barnmorskan sa att allt var normalt så länge jag följer min egen kurva. Idag mätte vi magen igen och ligger fortfarande över kurvan men jag följer min kurva. Då säger den här barnmorskan att jag borde äta mindre och hälsosammare då jag har risk att få en stor bebis och citat ?man behöver sitt underliv efter förlossningen också?. Jag blev jättechockad över att hon sa så? Ligger ni över, medel eller under kurvan eller vatit med om liknande?

• Anx123456
    Shishii skrev 2020-05-13 15:00:31 följande:
    Men herrregud vilken okänslig kommentar! Förstår att bm kan/ska varna för överdriven viktuppgång osv men man kan uttrycka sig lite bättre!

Jag gjorde min glukosbelastning idag och mätte magen för första gången, låg aningen över kurvan men det va normalt sa bm! Får se hur det utvecklar sig
    Klart! Men har bara gått upp 5 kilo och äter inte så som hon påstod att jag gjorde (mycket mat på kvällarna). Tycker själv jag äter väldigt lite då jag inte får in alla mål om dagen men det verkade hon inte bry sig om
  • Anx123456
    Elle N skrev 2020-05-17 00:21:14 följande:
    Vad konstigt sagt!

Jag är iofs ganska lång (182 cm), men jag oroade mig ändå över att ha gått upp 12-13 kg för att en app tyckte att jag låg på gränsen till för högt kopplat till bmi. Min mage möttes till precis 25 cm i vecka 25+1, så jag låg ju dock "rätt" där. Min barnmorska lugnade mig dock och påpekade att eftersom jag är väldigt vältränad och ganska muskulös i grunden, så blir alla BMI-hänvisningar lite missvisande för mig.

Självklart förstår man att har man övervikt från början behöver man inte gå upp så mycket, om något alls. Men är man normalviktig så kan det tydligen bli väldigt olika! Bara fortsätta försöka få i sig bra saker och röra på sig... bantning är ju inte riktigt ett alternativ för tillfället!
    Jag tyckte kommentaren kom så onödigt då denna barnmorskan aldrig träffat mig förr och har noll koll om hur mina mat/träningsvanor är. Jag är kort men väldigt muskulös och väger därför mer än ''normalt'' (styrketränat länge) men har som sagt bara gått upp 5 kilo och är snart i vecka 30. Tränar på gymmet gör jag inte längre pga corona och tycker det är tråkigt att träna hemma, dock har jag ett fysiskt jobb och står upp I 8 timmar. 

Att kommentera så som barnmorska tycker jag är så himla fel och speciellt när hon inte vet något om mig.
Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL