• Anonym (om kvinnan får välja)

Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

Läste en tråd på Flashback där någon kille diskuterade hur många killar som var ofrivilligt sexlösa i vårt samhälle och vad det berodde på? Han menade att så var det inte alls förr och att även de killar som var i relationer ofta också var ganska sexlösa och otillfredsställda.

Som kvinna fick det mig att fundera på hur utveckligen har gått?

Vissa menar att mäns bristande testosteronbrist (om det nu finns någon sådan) och jämställdheten haft en mer feminiserande påverkan på män och gjort dem mindre sexiga, manliga, initiativtagande de till sex?

Andra menar att kvinnors självförsörjning och valfrihet är anledningarna?

Men i så fall betyder det kanske också att kvinnor förr i tiden i väldigt stor utsträckning haft sex mot sin egen vilja (våldtäkt) och faktiskt inte har så stora behov av sex alls om de får välja själv och med vem de vill?

Anledningarna till att män i alla tider  då kunnat ha ett regelbundet och för dem tillfredsställande sexliv med kvinnor är för att det tagit sig rätten att ha sex med dem? Detta är ju en skrämmande insikt?! Kan det vara så?

Vad tror ni?

Är det kanske först nu vi verkligen ser hur kvinnans sexualitet är funtad i sin egen fria form?

• Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?
  • KlantSmurfen
    New Dawn skrev 2019-12-11 16:12:29 följande: #456
    [...]
    KlantSmurfen skrev 2019-12-11 13:56:59 följande:

Är mannen en bidragande orsak till stress och irritation är det förståeligt om de inte har lust att få sexlust. Inte nöjd med sexet är också en förklaring men inte lust att få lust och/eller bristande kommunikation är nog inte en ovanlig orsak.

Jag håller med om detta.

Lust att få lust är svårt och känsligt, då det ofta är mycket känsligt, och mycket skam och prestationsångest kring det.
    Jag tror att man ska låta bli att fokusera på själva sexet.

Spånar:
    I början av relationen är det mer nytt och spännande och man anstränger sig mer för att partnern ska få intresse men efter ett tag har det en tendens att övergå till vardagsrutiner och annat tråkigt och man tar varandra lite för givet, speciellt om man har ungar så det där som skapar lust hos kvinnor avtar ju med tiden.

Om man försöker hålla gnistan vid liv i förhållandet utan krav på sex blir det nog mer sex.

"Lust att få lust är svårt och känsligt, då det ofta är mycket känsligt, och mycket skam och prestationsångest kring det."
    vilket kan leda till låsningar. Om man bestämmer att man inte ska ha sex på ett tag men kelar, smeker och pillar så är det nog lättare att "släppa till" så långt.
  • KlantSmurfen
    New Dawn skrev 2019-12-11 16:32:20 följande: #457
    KlantSmurfen skrev 2019-12-11 13:57:30 följande:

"

När folk börjar ha sex utgår de ju ifrån hur de själva fungerar, den så kallande "heterosexuella normen kring sex" stämmer ganska bra in på hur män fungerar sexuellt så det råkar ligga en hel del på kvinnans egna ansvar att förklara hur hon fungerar.

kommunikation är viktigt för att det ska fungera och bristande kommunikation är knappast en ovanlig orsak till varför det inte fungerar.

Ja, det ligger på kvinnans ansvar att berätta hur hon känner och hur hon fungerar. Det är ju lättare om det är något tekniskt, men jag tror det kan ta emot väldigt mycket om det tex handlar om att man inte uppskattar samlag. Jag tror risken är större att man inte ens tänker tanken, utan bara försöker bli bättre på att njuta av samlag och att anpassa sig.

Jag tänkte aldrig tanken att säga till mitt ex att jag ville att han skulle utstråla och mena att han ville att vi skulle ägna oss åt kravlös njutning och sedan se vad det ledde till. Jag lät bli att ta initiativ om jag var tveksam på min egen lust, för det hade känts jobbigt om han blev besviken och kände sig tillräcklig. Visst, vi skulle antagligen ha gynnats av att jag se det, men jag tänkte inte de tankarna.Tvärtom försökte jag bli bättre. Jag skulle naturligtvis bett honom att ge mig komplimanger men det är ju inte jättekul att be om.

Kommunikation bygger också på att man vill förstå.

Om mottagaren avfärdar ens känslor som onödiga kan det tom bli värre.

Visst, om en kvinna är orolig för att hennes kropp inte duger, kan ju mannen säga att han tycker det är onödigt, eftersom att HAN tycker att hon är fin, men generellt kan det bli väldigt fel om man bara avfärdar något som onödigt.

Jag tycker för övrigt det är bådas ansvar att ta reda på vad den andre känner och njuter av.
    "Ja, det ligger på kvinnans ansvar att berätta hur hon känner och hur hon fungerar."
    Det är ju det men det ligger ju på bådas ansvar att se till att kommunikationen fungerar, jag tror inte att kommunikationen i sexlivet fungerar bättre än kommunikationen i övrigt.

"Jag tänkte aldrig tanken att säga till mitt ex att jag ville att han skulle utstråla och mena att han ville att vi skulle ägna oss åt kravlös njutning och sedan se vad det ledde till..."

Å andra sidan är det ju så att alla är vi barn i början, man måste ju lära sig på något sätt och att vara efterklok brukar vara ett av sätten man lär sig på.

"Visst, om en kvinna är orolig för att hennes kropp inte duger, kan ju mannen säga att han tycker det är onödigt, eftersom att HAN tycker att hon är fin, men generellt kan det bli väldigt fel om man bara avfärdar något som onödigt."

Känner igen det där och det känns ungefär som: Jag tycker att du duger som du är men du tror inte på mej, vilket skapar någon slags frustration eftersom det inte räcker med att visa det.
  • New  Dawn
    KlantSmurfen skrev 2019-12-12 21:17:39 följande:

När jag läser vad jag skrev låter det ganska korkat.

Sätt det i en situation som stress på jobbet eller liknade.

"Att veta att mannen är sur och irriterad och ändå vill ha sex är, för mig, något väldigt motbjudande. Känslan att en man bara vill ha sex för att man har en kvinnokropp, eller för att han gillar sex kan kännas sorgligt."

Det var inte riktigt så jag menade. Om du är sur, irriterad eller arg över något kanske du vill ha en kram eller liknande av din pojkvän så det känns bättre (kanske inte om det är din pojkvän du är arg på) ser du honom bara som en manskropp eller är det något annat som gör att det känns bättre?

Jo, det förstås. Om Mannen är stressad för något på jobbet är nog den känslan mycket sällan något som upplevs motbjudande. Jag tänker mer om mannen upplevs arg och irriterad känns det inte bra. Om han är arg för något på jobbet, men älskar mig och blir glad, tillfreds och kåt med mig, är det ju det humöret jag möts av och då är det inget problem.

Det jag tänker på är mer att vissa män kan vara på dåligt humör, kanske bete sig olämpligt, vara ointresserade, tjuriga, fälla sårande kommentarer, men ändå vill ha sex, oftare än en kvinna. Jag har upplevt detta tidigare, och det känns väldigt obehagligt. (En kvinna är oftare inte i det känsloläget om hon är på det humöret)

Att en man vill ha sex med en kvinna behöver rent krasst inte betyda något alls. Det har vi kvinnor lärt oss genom uppväxten. Vi har alla mött män som varit intresserade av våra kroppar och vet att det ibland beror på deras grundläggande lust, och har extremt lite med oss att göra.

Visst kan de tända på oss, men det skulle lika gärna kunna göra på väldigt många andra kvinnor också.

En kvinna som tänder på en man tycker i mycket högre utsträckning om mannen, att han är intressant, attraktiv...och det är mer sällan kvinnan kan tänka sig så väldigt många andra män.

Det blir mer en typ av bekräftelse, en komplimang att kvinnan vill ha sex.

Nu är det ju så klart så att de flesta män i relationer också älskar och attraheras av sin kvinnor och att sex är en del av det. Tyvärr behöver inte sexlust vara ett tecken på detta, så kvinnor behöver i större utsträckning få den bekräftelsen på annat sätt från mannen också.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    KlantSmurfen skrev 2019-12-12 21:18:40 följande:

När man generaliserar en jämförelse mellan kvinnor och män så är det ju inte antingen eller, och det finns alltid undantag. Att män har lättare för att bli spontankåta än kvinnor betyder ju inte att kvinnor inte blir men efter några år i en relation kan skillnaden bli ganska stor.

Ja, individuella skillnader när det gäller spontankåthet är ju inget hinder för att det generellt ändå antagligen är vanligare för män.

Det där med spontankåthet och nyförälskelse är nog dubbelt. På ett sätt skulle man kunna tänka att kvinnan oftare blir "spontankåt" i början av en relation, men om man verkligen skulle granska vad paret gör så blir det lite tveksamt hur många gånger det verkligen rör sig om "spontankåthet". Tvärtom är det mycket mer förspel i vardagen i början. Allt från kommentarer, blickar, uppmärksamhet, smekningar, hångel och komplimanger, tålamod och intresse... Så mycket av gångerna i början rör det sig kanske inte så mycket om "spontankåthet"... Egentligen....Men ja, förälskelsehormonerna påverkar ju.

Det är generellt svårare att ta initiativ om man behöver mer tid. Det är jobbigt att backa.
  • New  Dawn
    KlantSmurfen skrev 2019-12-12 21:19:10 följande:

Jag tror att man ska låta bli att fokusera på själva sexet.

Spånar:

I början av relationen är det mer nytt och spännande och man anstränger sig mer för att partnern ska få intresse men efter ett tag har det en tendens att övergå till vardagsrutiner och annat tråkigt och man tar varandra lite för givet, speciellt om man har ungar så det där som skapar lust hos kvinnor avtar ju med tiden.

Om man försöker hålla gnistan vid liv i förhållandet utan krav på sex blir det nog mer sex.

"Lust att få lust är svårt och känsligt, då det ofta är mycket känsligt, och mycket skam och prestationsångest kring det."

vilket kan leda till låsningar. Om man bestämmer att man inte ska ha sex på ett tag men kelar, smeker och pillar så är det nog lättare att "släppa till" så långt.

Ja, kravlös närhet och njutning skulle nog hjälpa många att oftare komma nära varandra på ett sätt där sexlust kan väckas.
  • Mimosa86
    Anonym (Yo-Yo) skrev 2019-12-06 14:45:44 följande:

Men varför blir det så här då?

Jag tror ändå att jag talar för en stor andel av oss män när jag säger att det är ni kvinnor som skapar ett hjärnspöke som inte finns och krånglar till det mer än vad det faktiskt är.

Har relationen nått en peak som sedan börjar dö av?

Eller har det med olika faser i livet att göra?

Eller är det bara så enkelt att vi män kan slappna av utan att behöva väga in en hel veckans dialoger?

För övrigt tror jag att problemet ofta bottnar i att man har sex för sällan, mer sex skapar ett helt annat sug för det.

Fast det måste ju bero på vilket syfte som man har med ligget.

Anledningen till att jag inte kan ligga med min man om vi haft det kämpigt är för att sex är en sådan helhet för mig. Samspel, intimitet och även psykisk närhet. Hade jag däremot sett det som en skön orgasm för att somna bättre och att göra det med honom istället för att tillfredsställa mig själv, ja då hade det varit enklare att ligga.

jag jag kan inte se sexet som fristående från personen jag har sex med.
  • Anonym (Hejjj)

För att dem kan.. Mannen har en drift och kvinnan lust. Stor skillnad!

• Anonym (om kvinnan får välja)
    New Dawn skrev 2019-12-15 19:17:51 följande:
    Att en man vill ha sex med en kvinna behöver rent krasst inte betyda något alls. Det har vi kvinnor lärt oss genom uppväxten. Vi har alla mött män som varit intresserade av våra kroppar och vet att det ibland beror på deras grundläggande lust, och har extremt lite med oss att göra.

Visst kan de tända på oss, men det skulle lika gärna kunna göra på väldigt många andra kvinnor också.

En kvinna som tänder på en man tycker i mycket högre utsträckning om mannen, att han är intressant, attraktiv...och det är mer sällan kvinnan kan tänka sig så väldigt många andra män.
    Här är du inne på något viktigt som jag i många år avundats männen och ser överallt i vardagen och bland vänner. Om en man blir utvald av en kvinna, på ett sådant sätt att hon vill ha sex med honom och han tagit sig in i hennes hjärta så är det en betydligt mer personlig och större bekräftelse för en man än en kvinna. När jag var yngre hade jag som hobby att göra män olidligt kåta och få dem att tända på mig och tog det väldigt personligt. Tänkte att jag var så otroligt het och sexig och kunde få vem jag ville, sen fattade jag att män tänder på det mesta och att det inte har med mig att göra nästan alls. Bara en ynka liten procent av dessa män blev intresserade av mig som person och eller ville annat än sex några gånger. Jag blev intresserad av de flesta män jag låg med och numera har jag aldrig sex med någon man förrän jag vet att han fastnat känslomässigt. Kvinnor förlorar enormt på det. Som en annan kvinna här nedan i tråden skrev kan hon inte separera sex och från andra känslor och intimitet, eller ha sex bara för att få en skön orgasm som hennes man kan.

Så män har liksom mer att vinna eftersom de som regel oftare blir utvalda och betyder något för kvinnorna de har sex med + att de kan separera känslor och använda sig av en kvinnas kropp och få en tillfredsställande upplevelse utan kärlek eller djupare engagemang, vilket ofta får kvinnor att kännas sig tomma och billiga.
  • t1000
    Anonym (om kvinnan får välja) skrev 2019-12-16 18:27:17 följande:

Här är du inne på något viktigt som jag i många år avundats männen och ser överallt i vardagen och bland vänner. Om en man blir utvald av en kvinna, på ett sådant sätt att hon vill ha sex med honom och han tagit sig in i hennes hjärta så är det en betydligt mer personlig och större bekräftelse för en man än en kvinna. När jag var yngre hade jag som hobby att göra män olidligt kåta och få dem att tända på mig och tog det väldigt personligt. Tänkte att jag var så otroligt het och sexig och kunde få vem jag ville, sen fattade jag att män tänder på det mesta och att det inte har med mig att göra nästan alls. Bara en ynka liten procent av dessa män blev intresserade av mig som person och eller ville annat än sex några gånger. Jag blev intresserad av de flesta män jag låg med och numera har jag aldrig sex med någon man förrän jag vet att han fastnat känslomässigt. Kvinnor förlorar enormt på det. Som en annan kvinna här nedan i tråden skrev kan hon inte separera sex och från andra känslor och intimitet, eller ha sex bara för att få en skön orgasm som hennes man kan.

Så män har liksom mer att vinna eftersom de som regel oftare blir utvalda och betyder något för kvinnorna de har sex med + att de kan separera känslor och använda sig av en kvinnas kropp och få en tillfredsställande upplevelse utan kärlek eller djupare engagemang, vilket ofta får kvinnor att kännas sig tomma och billiga.

Om jag är attraherad av en tjej så blir jag automatiskt intresserad av personen också.

Vad menar du med att män oftare blir utvalda? Det är tjejerna som väljer . Men dom är väldigt selektiva och de som väljer ut är sällan de man är attraherad av... Så är det något att vara avundsjuk på ?
  • Anonym (Man 58 år)

Jag har bara plöjt c:a 20 sidor av den här långa tråden men nu kliar det i fingrarna att skriva lite.

Om man skulle koka ner det politiskt korrekta i den här tråden (och det gäller för många andra liknande trådar) så blir det:

* Män som saknar sex i sin relation kan aldrig ha rätt. Om en man lider av brist i sin relation så är det både per definition hans fel och och dessutom har han fel i sin känsla och upplevelse av hur relationen ser ut.
    * Sex får aldrig ha mer betydelse i en relation än något annat. Vad som är viktigt i en relation definieras av kvinnan. Mannen kan ju faktiskt inte definiera detta eftersom han alltid har fel.
    * Hur mannen än försöker närma sig kvinnans sexualitet så är han på förhand dömd att göra fel. Om han fokuserar på sin egen njutning så är det fel (på den punkten är vi nog alla överens) men om han fokuserar på kvinnans njutning och orgasmer så ställer han kvävande krav på kvinnan och detta dödar hennes sexlust.
    * En kvinna kan aldrig ställas till svars för att sexlivet i en relation är dåligt. Det är alltid mannens ansvar att vara uppmärksam och följsam och följa kvinnans minsta vink. Kvinnan behöver däremot aldrig fråga sig vad mannen vill. Det är ointressant eftersom hon alltid kan vara säker på att mannen tacksamt ställer upp när kvinnan så tillåter.

osv. ...

Visst, raljant och draget till sin spets, men när man tar ett steg tillbaka och betraktar vad som verkligen skrivs så kan man inte frigöra sig från den här bilden.

Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?