blueblue skrev 2019-12-18 06:17:11 följande:
Du är inge vidare på matte va eller har förmåga att ta in perspektiv från 2 håll?
Flera som skrivet att de lever i förhållande som de enbart haft sex någon enstaka gång/år. Vem tror du det är som avgör att det blir sex den gången, den som har mer lust eller den med mindre?
Sen behöver det ju inte alltid knullas! Ett slick eller en avsugning kan ju räcka långt.
När det kommer till förståelse så är du helt fel ute! Den som har en hög lust förstår mycket väl att den andre inte vill. Man försöker göra allt för att tända lusten istället.
Du fattar inte. Det är just det jag gör, dvs ser det från fler håll. Jag tror på ökad förståelse från båda, och att den förståelsen faktiskt når mottagaren.
Jag vet inte vem som avgör om det blir sex några gånger per år. Det är nog olika. Det kanske är den med mest lust, då den med minst, kanske aldrig tar initiativ, eller så är det den med minst som gör det. Att det blir någon enstaka gång kan bero på väldigt många olika saker. Ganska intressant ändå att tänka på vilka orsaker det finns till att det sker, när det sker så sällan. Sedan kan man ju fundera på vad initiativ egentligen är? Det är ju många olika saker som leder till sex.
Jag reagerade på att du skrev "den med mindre lust har ju sällan förståelse för den som har mer lust". Och då ville jag påpeka att det ofta är precis samma oförståelse, från båda håll. Vidare skrev du att "den med mer lust ska alltid vara den som stryker på foten" och även här anser jag att det kan lika gärna vara den med mindre lust som "stryker på foten" eftersom att det lika gärna kan vara den med mindre lust som anpassar sig.
På samma sätt som du menar att den med mer lust har förståelse, så kan ju den med mindre lust förstå att den med mest lust vill ha sex. Jag tänker på en mer djupare förståelse. Du skriver att den med mest lust "försöker tända lusten" och det låter ju egentligen som om allt utgår från höglustpersonens behov, och den med låg lust kommer sannolikt inte uppfatta att partnern visar förståelse i sina försök att tända henne/honom
Orsaken till att "låglustpersonen" inte tar initiativ är antagligen inte bara oförståelse. Varför runkar tex inte kvinnan sin sextörstande man? Vad tror du det är för känslor som hindrar?
Jag tror det känns obekvämt eftersom det blir påtagligt att något brister, dvs hennes egen lust. Då är det bättre att inte konfronteras. Kanske funkar det inte ens för honom... Jag tror det finns en ovana och en osäkerhet i att bara ge. Det kräver att man löst de bakomliggande känslorna.