Anonym (Man 58 år) skrev 2019-12-18 07:21:01 följande:
OK, ska vi testa ett cyniskt/realistiskt resonemang?
Jag är singel igen efter två äktenskap där jag har varit både den klassiska mannen (saknat sex) och den klassiska kvinnan (skött hemmet i stort sett själv) på samma gång.
Så nu är jag för tillfället inte i nån relation, men det är inte svårt att finna kvinnor som är intresserade, och jag har dejtat lite men inte tagit det vidare än så länge. Jag vill gärna träffa och umgås med och ha sex med en kvinna, men jag är alltså inte den typen av man som samtidigt letar efter en hushållerska, så jag behöver i fortsättningen inte flytta ihop. Jag tänker mig att jag etablerar ett förhållande med en kvinna men förblir särbo. På dejtingsidor har jag sett att det finns en inte oansenlig andel kvinnor som också vill vara särbo. Antagligen har de dålig erfarenhet av män som har flyttat in och låtit sig passas upp, så det vill de inte råka utför igen. Omvänt så vill jag inte bli en fastighetsskötare eller bilmekaniker åt en kvinna igen. Så det är en win-win.
Då kan man träffas för att ha kul tillsammans och det kan vara allt från att gå ut och göra nåt kul till att ha sex. Risken att förhållandet förpestas av vardagstrivialiteter är mindre. Och ifall även den här kvinnan skulle falla in i den sexuella dvalan så är det relativt smärtfritt och rent praktiskt enkelt att avsluta relationen. Har man inte bott ihop så har man inte blandat ihop bohag, kanske bara tandborstar och lite kläder.
Så kan jag dejta igen och finna en ny kvinna som iaf under en tid, kanske några år, är lite intresserad av sex. Så kan jag hålla på tills även mina hormoner säger upp sig och inte heller jag är intresserad av sex. Antingen förblir jag singel till min död eller så hittar jag nån kvinna som jag kan leva i avhållsamhet tillsammans med till livets slut.
Många poäng där!
Men det är en situation som fungerar mer efter att man har några år på nacken och barnen blivit någorlunda stora.
Att ha det upplägget när man bildar familj blir knepigt.
Det tråkiga här är, varför funkar jämställdheten så dåligt?
Varför funkar relationerna så dåligt att man inte längre vill ligga med varandra?
Varför får man inte till det i relationen så att båda lägger ner samma möda och ansträngning? Och då menar jag inte att men måste göra samma saker, man kan ha en separat uppdelning på åtagandena men den potten och tiden måste vara lika.
Hur svårt ska det vara att sätta en nivå i familjen där båda drar ett likvärdigt strå till stacken av hela ansvaret och varför värnar vi inte mer om varandra i relationen så att sex och närhet möjliggörs?
För om jag och min man skulle få isär så finns det inte på kartan att jag skulle orka börja om med en ny och allt gnissel som uppstår. Då har jag hellre mitt eget och en särbo. Så kan han slänga sina kalsonger på golvet bäst han vill, jag kommer ändå vilja ligga med honom för jag vet att det i slutändan inte blir mitt jobb att springa och plocka och fixa.