• Anonym (om kvinnan får välja)

Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

Läste en tråd på Flashback där någon kille diskuterade hur många killar som var ofrivilligt sexlösa i vårt samhälle och vad det berodde på? Han menade att så var det inte alls förr och att även de killar som var i relationer ofta också var ganska sexlösa och otillfredsställda.

Som kvinna fick det mig att fundera på hur utveckligen har gått?

Vissa menar att mäns bristande testosteronbrist (om det nu finns någon sådan) och jämställdheten haft en mer feminiserande påverkan på män och gjort dem mindre sexiga, manliga, initiativtagande de till sex?

Andra menar att kvinnors självförsörjning och valfrihet är anledningarna?

Men i så fall betyder det kanske också att kvinnor förr i tiden i väldigt stor utsträckning haft sex mot sin egen vilja (våldtäkt) och faktiskt inte har så stora behov av sex alls om de får välja själv och med vem de vill?

Anledningarna till att män i alla tider  då kunnat ha ett regelbundet och för dem tillfredsställande sexliv med kvinnor är för att det tagit sig rätten att ha sex med dem? Detta är ju en skrämmande insikt?! Kan det vara så?

Vad tror ni?

Är det kanske först nu vi verkligen ser hur kvinnans sexualitet är funtad i sin egen fria form?

• Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?
  • Johan H

Män jobbar för lite i dansen. För kvinnan i dansen(sängen) visa henne att du älskar henne. Ta för dig på ett bestämt sätt gå inte på feministerna var en man.
    Kvinnor sluta var så kräsna.
    Där tror jag är sanningen varför kvinnor avstår sex de beror på mannen för inte i dansen. Kvinnor väntar på att bli uppvaktade.

• New  Dawn
    Anonym (Yo-Yo) skrev 2019-12-06 14:45:44 följande:

Men varför blir det så här då?

Jag tror ändå att jag talar för en stor andel av oss män när jag säger att det är ni kvinnor som skapar ett hjärnspöke som inte finns och krånglar till det mer än vad det faktiskt är.

Har relationen nått en peak som sedan börjar dö av?

Eller har det med olika faser i livet att göra?

Eller är det bara så enkelt att vi män kan slappna av utan att behöva väga in en hel veckans dialoger?

För övrigt tror jag att problemet ofta bottnar i att man har sex för sällan, mer sex skapar ett helt annat sug för det.

Jag tycker att din inställning till sex gör det väldigt, väldigt svårt. Just din oförståelse gör det väldigt komplicerat.(Enligt min syn på sex och faktorer som påverkar lust)

Om jag levde med en man som betraktade oförmåga att bli kåt som något "onödigt hjärnspöke" skulle min lust dala snabbt.

Hur ser du på män med erektionsproblem. Krånglar de också till det i onödan?

Om en man inte får stånd ser många det som ett fysiskt problem, men om en kvinnas kropp inte svarar är hon "krånglig"

Jag tror det sista, om att ha mer sex, kan slå väldigt fel för det kan bli exakt tvärtom om man har sex oftare än man egentligen vill.

Lust kan föda lust, det är sant, men sex behöver inte föda lust, för sex är inte per automatik lustfyllt om man inte är tillräckligt sugen och redo. Jag har haft sex utan att vara kåt och utan att fittan varit känslig och svullen. Sexet har då bara känts som lite nötning och i stället för att lusten ökat har den sjunkit av sådant sex.

Att bara öka frekvensen trots att lusten och kroppen inte svarar kan göra hjärnans koppling till sex blir negativ.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (Yo-Yo)
    New Dawn skrev 2019-12-06 15:17:12 följande:

Jag tycker att din inställning till sex gör det väldigt, väldigt svårt. Just din oförståelse gör det väldigt komplicerat.(Enligt min syn på sex och faktorer som påverkar lust)

Om jag levde med en man som betraktade oförmåga att bli kåt som något "onödigt hjärnspöke" skulle min lust dala snabbt.

Hur ser du på män med erektionsproblem. Krånglar de också till det i onödan?

Om en man inte får stånd ser många det som ett fysiskt problem, men om en kvinnas kropp inte svarar är hon "krånglig"

Jag tror det sista, om att ha mer sex, kan slå väldigt fel för det kan bli exakt tvärtom om man har sex oftare än man egentligen vill.

Lust kan föda lust, det är sant, men sex behöver inte föda lust, för sex är inte per automatik lustfyllt om man inte är tillräckligt sugen och redo. Jag har haft sex utan att vara kåt och utan att fittan varit känslig och svullen. Sexet har då bara känts som lite nötning och i stället för att lusten ökat har den sjunkit av sådant sex.

Att bara öka frekvensen trots att lusten och kroppen inte svarar kan göra hjärnans koppling till sex blir negativ.

Nej absolut har man ett problem som uppstått i allmäntillståndet och i själva attraktionen till sin motpart så har jag all förståelse att det blir ett mer negativt moment än positivt.

Men som jag har tolkat det jag läst i tråden så framhävs iaf från din sida att själva sexet är mindre viktigt än själva känsla runtomkring som sedan leder/kan leda till ett sexuellt umgänge, dvs all möjlig typ att sexuell beröring/mötande.

Det jag hävdar (utan att veta) är att de flesta av oss män klarar av att ha några dispyter i veckan och gå vidare utan att det byggs upp en mur inombords.

För om jag läser mellan raderna så känns det som att någonstans startar ju en kedjereaktion hos många kvinnor där det går från 5ggr i veckan till 4,3,2 och sen så går det månader och vips så är relation död och man har blivit så kallade kompisar istället för älskare.

Jag klandrar absolut inte kvinnor som att detta är enbart ert fel då vi män absolut är en stor bidragande faktor men den stora skillnaden är att de flesta män klara av att bort se från att man mått lite dåligt och vi kanske har en större insikt i att vi duger som vi är. Det borde alla kvinnor också göra.

Sen ska man tala om jämställdhet så kan jag tycka att man som kvinna får ibland ställa upp på sin partner. Är man inte sugen eller kåt, men fan ge gubben en hand trall. Samma sak åt andra hållet givet! Man bör ju ställa upp för den andra parten och det finns massvis med sätt så inte gör den andra illa bara man är lite öppen för situationen.
  • Anonym (A)
    New Dawn skrev 2019-12-06 10:44:58 följande:
    Nej du har fel, men det är en väldigt dum grej att missa och jag skriver ofta om det, eftersom det gör så stor skillnad i mitt liv. Jag tycker man bör utesluta den saken om man kan. Dumt om en sådan sak gör att lusten och sexlivet hämmas och man riskerar glida i från varandra.

Jag tror förresten inte att förväntan på sex i sig, dödar lusten, men när man har fått problem med sexlivet kan just det skapa låsningar. Tex när en är missnöjd med sexlivet( tex frekvens), och den andre vet eller förstår det, finns det risk att det uppstår murar runt sex där den som har svårare att få lust lätt blockeras om den känner att den bör(önskas) bli kåt, samtidigt som den med mer lust drar sig undan och i och med det missar båda tillfällen då lusten kan väckas. Det kan bli så illa att all närhet känns komplicerad. Den med svag lust har ofta svårt att starta själv och tenderar att tappa tron på sin sexualitet, vilket gör det ännu svårare. Så är spiralen i gång och kan komma att infektera hela relationen om det fortgår.

Människor som tycker att det är viktigt med spänning och variation skriver det . Andra kanske kommer med förslag att på att krydda sexlivet med nya upptåg, leksaker. Ytterligare andra kommer med förslag om BDSM, öppna reaktioner, otrohet mm Ofta går allt detta detta fortare, för det är tydligare. En del gör det enkelt och beskriver det kort och gott som att problemen är helt och hållet könsbaserade (män är si, kvinnor så, kvinnor har mindre behov, punkt) Jag talar om känslor, föreställningar och normer som ligger bakom som styr, och det kräver ofta längre förklaringar(Tex det jag skriver om krav handlar ju inte om ett regelrätt krav, så jag måste förklara i omgångar)och många känner det hotfullt, men just det kan ju bero på att det rör upp något som är jobbigt.

Jag har pratat med kvinnor utan lust och de har varit helt låsta vid allt jag föreslår och frågar, och en del återkommer till att sex bara ger något när sex är nytt och spännande. (Nu menar jag inte att din kvinna ser det så). Med det vill jag säga att det kan vara helt omöjligt ibland. På olika sätt dessutom.

Du kanske inte alls är hjälpt av mina refektioner och frågor men någon annan kanske blir det. Någon som läser kanske blir hjälpt, och tänker om kring sex. Detta är ett öppet forum där alla kan läsa. Jag är van att få skit och får mer skit än uppskattning, men en del blir hjälpta och den vetskapen gör att jag nu svarar på även detta.
    Du får väl strunta i detta svar och se det som att det ev kan vara till hjälp andra läsare med liknade problem.

Jag önskar dig lycka till!
    Håller med
  • Anonym (om kvinnan får välja)
    Anonym (Yo-Yo) skrev 2019-12-06 14:45:44 följande:
    Men varför blir det så här då?

Jag tror ändå att jag talar för en stor andel av oss män när jag säger att det är ni kvinnor som skapar ett hjärnspöke som inte finns och krånglar till det mer än vad det faktiskt är.

Har relationen nått en peak som sedan börjar dö av?

Eller har det med olika faser i livet att göra?

Eller är det bara så enkelt att vi män kan slappna av utan att behöva väga in en hel veckans dialoger?

För övrigt tror jag att problemet ofta bottnar i att man har sex för sällan, mer sex skapar ett helt annat sug för det.
    Därför att sex är väldigt komplicerat för kvinnor speciellt och till stor del känslobaserat. Eftersom det då uppstår problem/friktion i känslorna svarar inte kroppen och sexlust uteblir, kanske tom förbyts till äckelkänslor, nästan incestuösa eftersom man kommit en person väldigt nära. Sånt dödar lust effektivt och skapar i sin tur skuldkänslor och stress eftersom man hela tiden är medveten om den andres lidande och brist. Det snällaste vore ju så klart att avbryta relationen eller göra en överenskommelse att man inte ska ägna sig åt sex alls. Vissa kanske klarar öppna förhållanden men de allra flesta inte eftersom banden då bryts och förtroendet.

Det går inte att jämföra kvinnors och mäns lust, de är lika olika som fiskar och fåglar ungefär.
  • New  Dawn
    Anonym (Yo-Yo) skrev 2019-12-06 17:14:54 följande:

Nej absolut har man ett problem som uppstått i allmäntillståndet och i själva attraktionen till sin motpart så har jag all förståelse att det blir ett mer negativt moment än positivt.

Men som jag har tolkat det jag läst i tråden så framhävs iaf från din sida att själva sexet är mindre viktigt än själva känsla runtomkring som sedan leder/kan leda till ett sexuellt umgänge, dvs all möjlig typ att sexuell beröring/mötande.

Det jag hävdar (utan att veta) är att de flesta av oss män klarar av att ha några dispyter i veckan och gå vidare utan att det byggs upp en mur inombords.

För om jag läser mellan raderna så känns det som att någonstans startar ju en kedjereaktion hos många kvinnor där det går från 5ggr i veckan till 4,3,2 och sen så går det månader och vips så är relation död och man har blivit så kallade kompisar istället för älskare.

Jag klandrar absolut inte kvinnor som att detta är enbart ert fel då vi män absolut är en stor bidragande faktor men den stora skillnaden är att de flesta män klara av att bort se från att man mått lite dåligt och vi kanske har en större insikt i att vi duger som vi är. Det borde alla kvinnor också göra.

Sen ska man tala om jämställdhet så kan jag tycka att man som kvinna får ibland ställa upp på sin partner. Är man inte sugen eller kåt, men fan ge gubben en hand trall. Samma sak åt andra hållet givet! Man bör ju ställa upp för den andra parten och det finns massvis med sätt så inte gör den andra illa bara man är lite öppen för situationen.

Man behöver varken har problem med allmäntillstånd eller attraktion för att få minskad sexlust.

Sexlivet måste ofta ändras efter flera år. Det måste anpassas. Man kan inte förvänta sig att det ska fungera på samma sätt som i början.

Jag tycker det är ganska vanligt att män bygger upp murar när något blir känsligt och jobbigt. Det finns många sätt att bygga murar på.

Ett sätt att bygga murar är att förneka problem. Många jag debatterat med vill inte se någon orsak till dåligt sexliv. Nästan INGEN tror att de kan påverka något och väldigt många vill hitta förklaringar som de inte kan påverka....Som tex "sådana är kvinnor"

Just att tänka att kvinnan är krånglig är en mur för mig.

Här på familjeliv läser jag ofta att män slutar ta initiativ pga att hon tar för lite initiativ och han blir osäker. Jag tror inte alls att män män som inte får sex tror att de duger ändå. Tvärtom tror jag män påverkas mer av det eftersom att kvinnor har lättare att få sex generellt.

Jag håller med om att det borde vara lättare att ge njutning. Det skulle nog lätta upp det lite, men jag tror orsaken till att man inte gör det är att man påverkas negativt av att man själv inte blivit kåt och att det känns obekvämt.

Varför tror du att det inte är så vanligt att man ger ensidig njutning?

Jag vet många män som inte trivs med upplägget heller för de vill se kåthet från sin partner och nöjer sig inte med en handtrall.

Jag tror man är fel ute om man tänker att sex ska vara jämställt på det sättet att man "bör"ställa upp. Det blir nästan motsatt jämställdhet.

Jag tror att både män och kvinnor måste bli bättre på att möta varandra med förståelse för att man fungerar olika. Inget är bättre eller sämre.
  • New  Dawn
    Anonym (om kvinnan får välja) skrev 2019-12-06 17:35:31 följande:

Därför att sex är väldigt komplicerat för kvinnor speciellt och till stor del känslobaserat. Eftersom det då uppstår problem/friktion i känslorna svarar inte kroppen och sexlust uteblir, kanske tom förbyts till äckelkänslor, nästan incestuösa eftersom man kommit en person väldigt nära. Sånt dödar lust effektivt och skapar i sin tur skuldkänslor och stress eftersom man hela tiden är medveten om den andres lidande och brist. Det snällaste vore ju så klart att avbryta relationen eller göra en överenskommelse att man inte ska ägna sig åt sex alls. Vissa kanske klarar öppna förhållanden men de allra flesta inte eftersom banden då bryts och förtroendet.

Det går inte att jämföra kvinnors och mäns lust, de är lika olika som fiskar och fåglar ungefär.

Jag har läst det där med att kvinnor upplever svårigheter med den där "syskonkänslan", men många av dem som jag har pratat med har tappat mycket av kärleken också, och det är inte ovanligt att dessa kvinnor inte heller ser fram emot semestrar tillsammans med sin man. Ibland tycker hon det är väldigt skönt om mannen åker bort och börjar trivas allt mer själv. Att gå på middag på tu man hand är inte heller så lockande och då anser inte jag att det egentligen finns så mycket kärlek. Det betyder inte att man inteckan tycka om mannen och emellanåt ha både kul och trevligt tillsammans. (Det kan man ju ha med arbetskollegor också, utan kärlekskänslor)

Viss kärlek kan ju finnas, men inte alls på samma sätt..

Det Intressanta är att även männen kan ha tappat kärleken. Alltså de bryr sig mindre om kvinnan och visar mindre intresse.Att de då ändå vill ha sex (jämfört med kvinnan) är ju egentligen bara en del av helheten.

Tänk om det ibland är tvärtom. Mannen tappar kärleken först. Dvs bryr sig mindre, visar mindre omtanke osv och det avspeglar sig i mannens sätt att bemöta kvinnan och ger förändring i sexlivet som kanske allt mer börjar handla om ett inre behov av sex som sådant än något kärleksbaserat. Då kanske kvinnan tappar lusten och det blir det tydliga.

Kärlek talas det mindre om.

Nu menar jag inte att det alltid blir som ovan. Det finns många olika faktorer till att lusten uteblir och ibland är mannens känslor så klart starka. Jag vill bara öppna upp för ett större sätt att se på sex och kärlek.
  • Anonym (Yo-Yo)
    New Dawn skrev 2019-12-06 17:42:33 följande:

Man behöver varken har problem med allmäntillstånd eller attraktion för att få minskad sexlust.

Sexlivet måste ofta ändras efter flera år. Det måste anpassas. Man kan inte förvänta sig att det ska fungera på samma sätt som i början.

Jag tycker det är ganska vanligt att män bygger upp murar när något blir känsligt och jobbigt. Det finns många sätt att bygga murar på.

Ett sätt att bygga murar är att förneka problem. Många jag debatterat med vill inte se någon orsak till dåligt sexliv. Nästan INGEN tror att de kan påverka något och väldigt många vill hitta förklaringar som de inte kan påverka....Som tex "sådana är kvinnor"

Just att tänka att kvinnan är krånglig är en mur för mig.

Här på familjeliv läser jag ofta att män slutar ta initiativ pga att hon tar för lite initiativ och han blir osäker. Jag tror inte alls att män män som inte får sex tror att de duger ändå. Tvärtom tror jag män påverkas mer av det eftersom att kvinnor har lättare att få sex generellt.

Jag håller med om att det borde vara lättare att ge njutning. Det skulle nog lätta upp det lite, men jag tror orsaken till att man inte gör det är att man påverkas negativt av att man själv inte blivit kåt och att det känns obekvämt.

Varför tror du att det inte är så vanligt att man ger ensidig njutning?

Jag vet många män som inte trivs med upplägget heller för de vill se kåthet från sin partner och nöjer sig inte med en handtrall.

Jag tror man är fel ute om man tänker att sex ska vara jämställt på det sättet att man "bör"ställa upp. Det blir nästan motsatt jämställdhet.

Jag tror att både män och kvinnor måste bli bättre på att möta varandra med förståelse för att man fungerar olika. Inget är bättre eller sämre.

Men om det egentligen inte finns något problem utan att det är du som tror att det finns ett problem så skapar du dig ju ett problem och då är det ju enbart du själv som försatt dig i situationen, sen är det ju inte enbart dig själv som du satt spärrar för, för det är ju även din partner som blir lidande då något förändras från ett normalläge.

Jag säger inte att endast kvinnor lider av detta men en sak är jag säker på å det är att kvinnor har i största allmänhet mer problem med grubbel och saker som gror i skallen än män.

Jag tycker det är tänkvärt från båda könens sida att man bör också vara medveten om att på andra sidan sängen ligger någon som inte heller kanske mår så bra pga situationen som uppstår.

Gör man sitt bästa för sin partners välbefinnande så kommer man antagligen må bästa själv i slutänden
  • New  Dawn
    Anonym (Yo-Yo) skrev 2019-12-06 20:49:51 följande:

Men om det egentligen inte finns något problem utan att det är du som tror att det finns ett problem så skapar du dig ju ett problem och då är det ju enbart du själv som försatt dig i situationen, sen är det ju inte enbart dig själv som du satt spärrar för, för det är ju även din partner som blir lidande då något förändras från ett normalläge.

Jag säger inte att endast kvinnor lider av detta men en sak är jag säker på å det är att kvinnor har i största allmänhet mer problem med grubbel och saker som gror i skallen än män.

Jag tycker det är tänkvärt från båda könens sida att man bör också vara medveten om att på andra sidan sängen ligger någon som inte heller kanske mår så bra pga situationen som uppstår.

Gör man sitt bästa för sin partners välbefinnande så kommer man antagligen må bästa själv i slutänden

Fast nu gör du det igen. Förutsätter att kvinnans orsaker till utebliven lust egentligen är "onödig".

Tänk om vissa män har för lite saker som rör sig i hjärnan ibland. Vem avgör vad som är för lite eller för mycket?

Jag tycker det är direkt avtändande om en man jag lever med hyschar åt mig när jag pratar, svarar ja utan att lyssna, och inte tar till sig information om att man tex inte mår bra, och tex är orolig och stessad, glömmer bort saker som är viktiga.. men sedan blir jätteförvånad om man inte plötsligt vill knulla.

Sluta tänk att det som hindrar en kvinna att bli kåt, eller som hindrar en kvinnans sug att ha sex, är onödigt.

Man skulle lika gärna kunna säga att din lust, eller ditt dåliga välbefinnande pga utebliven sex, är onödig, eller för simpel. Det finns nämligen inget facit.

Att jag inte blir nedstämd och orolig över vissa saker, betyder inte att det är onödigt att någon annan blir det. Tänk om någon med depression skulle söka sjukvård och då får veta att det är onödigt.

Om du nu tycker det är så onödiga orsaker till att kvinnor inte vill ha sex. Vad är det för onödiga saker du menar? Vet du om att det är just dessa saker som verkligen är orsaken till utebliven lust?

Vad finns det för giltiga anledningar till att inte ha sexlust, förutom väldigt tydliga saker som tex magsjuka, feber och förkylning, eller en närståendes dödsfall och liknade.

Jag håller med om att man ska bry sig om varandras välbefinnande.
  • Skogshuggaren

Nu har denna tråd spunnit på i några veckor, är det inte så att det börjar utkristallisera sig ett svar på ursprungsfrågan?

Kvinnors sexlust påverkas mycket mer av yttre faktorer än mäns sexlust. När kvinnor får problem i relationen, tappar attraktionen, blir stressade, trötta, irriterade, sover för lite eller vad det nu kan vara så går det ut över sexlusten. De avstår frivilligt från sex för att de inte har lust.

Män är (i detta avseende) mer som maskiner. De kan gå genom livets alla problem, vara sura, arga, trötta, stressade, men ändå ha kvar sin sexlust.

TS var alltså inne på rätt spår redan i sin trådstart.

Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?