• Anonym (om kvinnan får välja)

Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

Läste en tråd på Flashback där någon kille diskuterade hur många killar som var ofrivilligt sexlösa i vårt samhälle och vad det berodde på? Han menade att så var det inte alls förr och att även de killar som var i relationer ofta också var ganska sexlösa och otillfredsställda.

Som kvinna fick det mig att fundera på hur utveckligen har gått?

Vissa menar att mäns bristande testosteronbrist (om det nu finns någon sådan) och jämställdheten haft en mer feminiserande påverkan på män och gjort dem mindre sexiga, manliga, initiativtagande de till sex?

Andra menar att kvinnors självförsörjning och valfrihet är anledningarna?

Men i så fall betyder det kanske också att kvinnor förr i tiden i väldigt stor utsträckning haft sex mot sin egen vilja (våldtäkt) och faktiskt inte har så stora behov av sex alls om de får välja själv och med vem de vill?

Anledningarna till att män i alla tider  då kunnat ha ett regelbundet och för dem tillfredsställande sexliv med kvinnor är för att det tagit sig rätten att ha sex med dem? Detta är ju en skrämmande insikt?! Kan det vara så?

Vad tror ni?

Är det kanske först nu vi verkligen ser hur kvinnans sexualitet är funtad i sin egen fria form?

• Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?
  • KlantSmurfen
    Anonym (Janna) skrev 2019-12-04 10:06:41 följande: #388
    Du är väldigt tråkig att diskutera med. Du är snål med att dela med dig av dina egna tankar, hänvisar bara till länkar. Jag är besviken på dig klantsmurfen! /Smurfelina
    DumSmurfen är så dålig och tråkig att han bara länkar till relevanta studier i fall någon vill läsa medan du själv har du varit så duktig att dela med dig av dina "egna" tankar som du baserat på den rosa bibeln face-with-tears-of-joy_1f602.png

Male gaze... Vad säger den rosa bibeln om bögar som har andra män som ögongodis och runkar till Magic Mike? Är det hegemonisk maskulinitet där Mike är objektet i en patriarkal makthierarki? Är det en förhandlande maskulinitet där man ingår i en allians med kvinnor för att få tillgång till mer ögongodis?
    Vilka egna tankar ska man ha när någon har en annan sexualitet? Finns det någon särskild postmodern genusteori om socialt konstruerad queer male gaze?
  • New  Dawn
    KlantSmurfen skrev 2019-12-04 08:54:23 följande:

Slingra mig? nepp, men jag vill gärna ha ett svar på hur kom du fram till "Du valde att endast fokusera på radikalfeministers eventuella tankar"? innan jag svarar på något annat

Tecum svarade mig om orgasmglappet och han upplevde att det användes för att klanka på män, men han skrev också att han tyckte det var viktigt, och tog upp annan problematik och han skrev (enligt hans åsikt) bla att sex är känsligt, att kvinnor hade svårt att onanera, svårt att beskriva vad som krävs, och han tog också upp problemet att drabbas av låsningar.

Du hade alla möjligheter att använda kunskapen från dina länkar och ta upp många olika problem som leder till orgasmglappet, men den smörja du kom med i inlägg 260 handlade BARA om radikalfeministers inställning där du bla skrev att radikalfeministisk fakta är att kvinnor inte kan komma av penterade sex och det är ju dessutom fel. Det kan visserligen vara så att det finns feminister som ansett det, men det är ett väldigt smalt spår. Att lösningen dessutom skulle vara att förstöra för män, är också en extrem och tråkig slutsats. Du kunde valt att lägga ditt fokus på ett annat sätt.

De flesta män och kvinnor vill att BÅDA ska njuta av sex och de flesta som är engagerade i frågor om orgasmglappet vill ju bara att kvinnor ska njuta mer av sex, vilket ju i de flesta fall är positivt även för män.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (Janna)
    KlantSmurfen skrev 2019-12-04 11:45:34 följande:

DumSmurfen är så dålig och tråkig att han bara länkar till relevanta studier i fall någon vill läsa medan du själv har du varit så duktig att dela med dig av dina "egna" tankar som du baserat på den rosa bibeln

Male gaze... Vad säger den rosa bibeln om bögar som har andra män som ögongodis och runkar till Magic Mike? Är det hegemonisk maskulinitet där Mike är objektet i en patriarkal makthierarki? Är det en förhandlande maskulinitet där man ingår i en allians med kvinnor för att få tillgång till mer ögongodis?

Vilka egna tankar ska man ha när någon har en annan sexualitet? Finns det någon särskild postmodern genusteori om socialt konstruerad queer male gaze?

Jag kanske uttryckte mig lite raljerande, ursäkta i så fall! Hela den här tråden är ju en enda lång konversation kring personliga erfarenheter och åsikter, mäns som kvinnors, det är det som jag tycker gör den intressant. Jag har inte läst någon rosa bibel. Jag har inga erfarenheter eller åsikter om bögar, den här tråden handlar om kvinnor i heterosexuella relationer och varför dom frivilligt avstår sex. Jag är inte någon radikalfeminist om du nu tror det. Inte heller speciellt PK eller moraliskt korrekt. Jag kollar på gangbangs för bövelen! För övrigt är det väldigt roligt att du har ett nick från Smurfarna :) En helt igenom manlig smurfby med Smurfelina som enda kvinna :) Men det är osynligt för dig gissar jag. Kvinnors världar krockar med männens världar och aldrig ska de två mötas.
  • New  Dawn
    blueblue skrev 2019-12-04 11:21:55 följande:

Personligen är jag av den inställningen att går man in i ett nytt förhållande så är det bättre att vara lite överaktiv från båda parter och extra tydlig med vad man gillar så att man får bästa möjliga utgångsläge.

Sedan är jag helt i linje med dig när det kommer till kravlöst sex, händer att jag enbart tillfredsställer min partner och ibland kommer hon inte alls. För mig handlar det mer om att man är mer intim och nära än bara att knulla.

Ja, jag håller med om att man kan dra nytta av erfarenheter när man går in i nya relationer, men så som jag har det nu, har jag aldrig haft det, inte ens i början av tidigare relationer. Vi har passarat "nyhetens behag". Det vi gillar har vi kommit fram till allteftersom, och det har tom ändrat sig under åren som gått. Jag kan inte bara jämföra med min längsta relation utan en kortare emellan och ingen av den har fungerat som den jag har idag. Grunden är kravlös. För många betyder smekningar på könet sex, men det gör det inte för oss, som ett exempel.

Även om du skriver att du tycker kravlös närhet så kan man ju undra om HON upplever det kravlöst. Om du tar på hennes bröst tex kanske hon tror att du vill knulla och om hon inte tänkt tanken på sex för stunden, och är osäker på om hon vill, kanske hon upplever det jobbigt. Hon kanske tom tror att mer osyldiga smekningar och kyssar innebär att du vill knulla och säger nej för att hon tycker det är jobbigt att prova i fall hennes kropp inte svarar. Så hon tar det säkra för det osäkra och säger nej... Kanske... Ingen ovanlig reaktion.
  • blueblue
    New Dawn skrev 2019-12-04 12:11:41 följande:

Ja, jag håller med om att man kan dra nytta av erfarenheter när man går in i nya relationer, men så som jag har det nu, har jag aldrig haft det, inte ens i början av tidigare relationer. Vi har passarat "nyhetens behag". Det vi gillar har vi kommit fram till allteftersom, och det har tom ändrat sig under åren som gått. Jag kan inte bara jämföra med min längsta relation utan en kortare emellan och ingen av den har fungerat som den jag har idag. Grunden är kravlös. För många betyder smekningar på könet sex, men det gör det inte för oss, som ett exempel.

Även om du skriver att du tycker kravlös närhet så kan man ju undra om HON upplever det kravlöst. Om du tar på hennes bröst tex kanske hon tror att du vill knulla och om hon inte tänkt tanken på sex för stunden, och är osäker på om hon vill, kanske hon upplever det jobbigt. Hon kanske tom tror att mer osyldiga smekningar och kyssar innebär att du vill knulla och säger nej för att hon tycker det är jobbigt att prova i fall hennes kropp inte svarar. Så hon tar det säkra för det osäkra och säger nej... Kanske... Ingen ovanlig reaktion.

Skulle nog vilja påstå att jag aldrig skulle lägga ett sådant krav på någon partner.

Ett krav eller en känsla av det är ju fel oavsett situation.
  • KlantSmurfen
    New Dawn skrev 2019-12-04 11:57:28 följande: #392

Slingra mig? nepp, men jag vill gärna ha ett svar på hur kom du fram till "Du valde att endast fokusera på radikalfeministers eventuella tankar"? innan jag svarar på något annat

Tecum svarade mig om orgasmglappet och han upplevde att det användes för att klanka på män, men han skrev också att han tyckte det var viktigt, och tog upp annan problematik och han skrev (enligt hans åsikt) bla att sex är känsligt, att kvinnor hade svårt att onanera, svårt att beskriva vad som krävs, och han tog också upp problemet att drabbas av låsningar.

Du hade alla möjligheter att använda kunskapen från dina länkar och ta upp många olika problem som leder till orgasmglappet, men den smörja du kom med i inlägg 260 handlade BARA om radikalfeministers inställning där du bla skrev att radikalfeministisk fakta är att kvinnor inte kan komma av penterade sex och det är ju dessutom fel. Det kan visserligen vara så att det finns feminister som ansett det, men det är ett väldigt smalt spår. Att lösningen dessutom skulle vara att förstöra för män, är också en extrem och tråkig slutsats. Du kunde valt att lägga ditt fokus på ett annat sätt.

De flesta män och kvinnor vill att BÅDA ska njuta av sex och de flesta som är engagerade i frågor om orgasmglappet vill ju bara att kvinnor ska njuta mer av sex, vilket ju i de flesta fall är positivt även för män.
    "Du hade alla möjligheter att använda kunskapen från dina länkar och ta upp många olika problem som leder till orgasmglappet"
    KlantSmurfen skrev 2019-11-29 12:42:47 följande: #256
    Anonym (Janna) skrev 2019-11-29 11:10:19 följande: #253

Det är väldigt intressant att diskutera ansvar över sin egen orgasm. Om vi nu ska bena ut vad orgasm-glappet består i så är det att majoriteten av alla kvinnor i hetersosexuella relationer får orgasm en tredjedel av gångerna som dom har sex (i Sverige gäller detta). Medan männen får orgasm nästan varje gång (80-90 % av gångerna de hade sex). Detta är det s.k. Orgasmglappet. I homosexuella relationer får kvinnorna orgasm i samma utsträckning som männen. Man har försökt komma fram till varför det ser ut som det gör. I undersökningar gällande onani så har man sett att kvinnor och män får orgasm lika ofta och efter lika lång tid: man snittar på mellan 2-4 minuters onani innan man får orgasm, hos bägge könen. Så vad är det då som händer i sängkammaren i heterosexuella relationer? Några förslag på anledningar: Normer kring hur sexet ska se ut (penetration) och att fokus ligger på mannens orgasm, sen är sexet slut. Oförmåga från kvinnans sida att ta det där extra ansvaret för sin orgasm, vilket ofta dödar stämningen i rummet (Kan du vänta in mig älskling? Kan jag använda min vibrerande dildo samtidigt? Kan du slicka mig istället?). Fler förslag?

Därför får män lättare orgasm än kvinnor | illvet.se
    illvet.se/manniskan/sex/darfor-far-man-lattare-orgasm-an-kvinnor
    Why Do Lesbians Have More Orgasms Than Straight Women? | Psychology Today
    www.psychologytoday.com/us/blog/the-third-wave/201602/why-do-lesbians-have-more-orgasms-straight-women
    Let?s talk about self-induced orgasms. First, women are way more likely to orgasm by themselves than with a partner. Many women also say the orgasms they have by themselves are more intense than those they have with a partner. Self-induced orgasms also happen faster (average of about 4 minutes) than the orgasms women have with partners (average of about 20 minutes). This is because during masturbation, the majority of women are able to touch their clitorises exactly the way they like. It?s also because without a partner in the picture, there are fewer pleasure-sucking cognitive distractions. (Do I look okay? Am I taking too long?) As Lonnie Barbach aptly stated: ?The reason self-stimulation works so well ? is that you are the only one involved.?

www.psychologytoday.com/intl/blog/stress-and-sex/201805/masturbation-101-letting-go-guilt
    The results of the study reported lower levels of sexual frequency for lesbian couples, but revealed a key difference in sexual duration. Lesbian couples reported an average length of their sexual encounters to be somewhere between 30 and 45 minutes, while the couples in other types of relationships tended to average around 15 to 30 minutes per sexual encounter. An earlier study, conducted by Cohen and Byers (2013), corroborated that finding, concluding that women who had sex with women had sexual encounters that lasted an average of 57 minutes.

www.psychologytoday.com/us/blog/the-third-wave/201602/why-do-lesbians-have-more-orgasms-straight-women
    "...men den smörja du kom med i inlägg 260 handlade BARA om radikalfeministers inställning där du bla skrev att radikalfeministisk fakta är att kvinnor inte kan komma av penterade sex och det är ju dessutom fel"
    The Myth of the Vaginal Orgasm - Wikipedia

The Myth of the Vaginal Orgasm is a feminist essay on women's sexuality, written by Anne Koedt, an American radical feminist, in 1968 and published in 1970.It first appeared in a four-paragraph outline form in the Notes from the Second Year journal published by the New York Radical Women and was partially based on findings from Masters and Johnson's 1966 work Human Sexual Response. The Myth was then distributed as a pamphlet in its full form, including sections on evidence for the clitoral orgasm, female anatomy, and reasons the "myth" of vaginal orgasm is maintained.

Koedt wrote this feminist response during the sexual revolution of the 1960s. The goal of this response is to address both the 'myth of the vaginal orgasm', create awareness and education for women and men about female sexual pleasure, and to counter previous thought about the female orgasm. Koedt reflects in her writing, "It was Freud's feelings about women's secondary and inferior relationship to men that formed the basis for his theories on female sexuality. Once having laid down the law about the nature of our sexuality, Freud not so strangely discovered a tremendous problem of frigidity in women. His recommended cure for a woman who was frigid was psychiatric care. She was suffering from failure to mentally adjust to her "natural" role as a woman." Koedt breaks societal barriers of what is considered acceptable to discuss and her article played a vital role in the feminist sexual revolution, and draws on research done by Alfred Kinsey, among others, about human sexuality to support her claims

en.wikipedia.org/wiki/The_Myth_of_the_Vaginal_Orgasm

Anatomy of sex: Revision of the new anatomical terms used for the clitoris and the female orgasm by sexologists - Puppo - 2015 - Clinical Anatomy - Wiley Online Library

Abstract

Sexual medicine experts and sexologists must spread certainties on the biological basis of the female orgasm to all women, not hypotheses or personal opinions. Therefore, they must use scientific anatomical terminology. The anatomy of the clitoris and the female orgasm are described in textbooks, but some researchers have proposed a new anatomical terminology for the sexual response in women. The internal/inner clitoris does not exist: the entire clitoris is an external organ. The clitoris is not composed of two arcs but of the glans, body, and crura or roots. ?Clitoral bulbs? is an incorrect term from an embryological and anatomical viewpoint: the correct term is "vestibular bulbs." The bulbocavernosus muscles are implicated in inferior vaginismus, while the pubovaginal muscle is responsible for superior vaginismus. The clitoral or clitoris?urethro?vaginal complex has no embryological, anatomical and physiological support: the vagina has no anatomical relationship with the clitoris, and the clitoris is a perineal organ while the supposed G?spot is in the pelvic urethra. G?spot/vaginal/clitoral orgasm, vaginally activated orgasm, and clitorally activated orgasm, are incorrect terms: like ?male orgasm,? ?female orgasm? is the correct term. The ?vaginal? orgasm that some women report is always caused by the surrounding erectile organs (triggers of female orgasm). The male penis cannot come in contact with the venous plexus of Kobelt or with the clitoris during vaginal intercourse. Also, female ejaculation, premature ejaculation, persistent genital arousal disorder (PGAD), periurethral glans, vaginal?cervical genitosensory component of the vagus nerve, and G?spot amplification, are terms without scientific basis. Female sexual satisfaction is based on orgasm and resolution: in all women, orgasm is always possible if the female erectile organs, i.e. the female penis, are effectively stimulated during masturbation, cunnilingus, partner masturbation, or during vaginal/anal intercourse if the clitoris is simply stimulated with a finger. Clin. Anat. 28:293-304, 2015. © 2014 Wiley Periodicals, Inc.

onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/ca.22471

Anteckningar delkurs 3 - Genusvetenskap A 5GN004 - StuDocu
    Uppsala Universitet

* Orgasmdebatt
    Sex ses som penetraton. Vaginalorgasmen ses som det fulländade, klitorisorgasm ses
    som den outvecklade, nevrosa kvinnan. Less than vuxen kvinna.
    Kingsey-skalan, m fl vetenskapliga undersökningar. Finns inga grunder till att
    vaginalorgasmen skulle vara "it".
    Är detta också då en del av politiken kring kvinnors sex.
    KOEDT, Anne. Hon menar att klitoris är centrum, penetraton är inte hot shit. Flyttar då
    fokus från penisen och penetratonssex. Hur man ska ha sex blir då också ifrågasatt.
    Frågorna går isär. Blir en debatt. Man ifrågasatte mycket av den manliga sexualiteten.  Är
    lite sex-negatv. Vissa tycker att man inte riktgt kan skilja hetero-sex och våldtäkt,
    efersom allt sex görs inom ramen av patriarkatet.

www.studocu.com/sv/document/uppsala-universitet/genusvetenskap-a/foerelaesningsanteckningar/anteckningar-delkurs-3/3983112/view
  • KlantSmurfen
    New Dawn skrev 2019-12-04 11:57:28 följande: #392

"Du kunde valt att lägga ditt fokus på ett annat sätt."
    Anonym (.) skrev 2019-11-25 23:52:04 följande: #162

Jag är helt övertygad om att det beror på den kultur vi lever i.
    Googla orgasmglappet.

Det är extremt vanligt att kvinnor aldrig eller sällan får orgasm. Ändå så ligger det genomsnittliga paret 3ggr/månaden eller något i den stilen. Kvinnor ställer alltså upp på sex utan att få något ut av det mer än "närhet".
    Männen uppger att de får orgasm till 90%.
    Det är det här som är orgasmglappet.

Män är med andra ord generellt sett egoistiska skitstövlar i sängen som enbart bryr sig om sin egen njutning och struntar i kvinnans.
    Kvinnor å andra sidan tvingas nöja sig med "närhet" och försöker tro stenhårt på att det är "nästan lika bra som orgasm". För om de inte hjärntvättar sig själva till att tro det så blir sanningen alltför smärtsam. 

Jag tror att fler och fler kvinnor inte längre ställer upp på det här. De ställer krav på männen att leverea och inte bara ta. Vägrar mannen leverera så blir det helt enkelt inte sex.

Anonym (.) skrev 2019-11-26 00:00:16 följande: #163
    Anonym (om kvinnan får välja) skrev 2019-11-24 14:22:42 följande:
    Men i så fall betyder det kanske också att kvinnor förr i tiden i väldigt stor utsträckning haft sex mot sin egen vilja (våldtäkt) och faktiskt inte har så stora behov av sex alls om de får välja själv och med vem de vill?
    Den i särklass mest utbredda teorin hos egocentrerade män som enbart bryr sig om sin egen njutning och struntar i kvinnans.
    De försöker försvara sin egoism med att kvinnan inte har lika stort behov.
    Slutsatsen blir att män i så fall har rätt att utnyttja kvinnors kroppar.
    Anonym (om kvinnan får välja) skrev 2019-11-24 14:22:42 följande:
    Anledningarna till att män i alla tider  då kunnat ha ett regelbundet och för dem tillfredsställande sexliv med kvinnor är för att det tagit sig rätten att ha sex med dem? Detta är ju en skrämmande insikt?! Kan det vara så?
    Exakt så. Och kvinnor har tillåtit det. 

KlantSmurfen skrev 2019-11-26 15:12:54 följande: #201
    Anonym (.) skrev 2019-11-26 14:03:28 följande: #196
    Du pratar om undantag och gör dessa till generella regler. Naturligtvis finns de sådana som blir avstängda på Flashback men det är relativt få.
    Det säger mer om dig, vad du läser osv. Flashback är så otroligt mycket mer än sexforumet.
    Ska du säga något borde du istället ta familjelivs sexforum som exempel. Det stämmer bättre överens med dina påståenden. 
    Flashback överlag har en högre intellektuell standard jämfört med familjeliv och det avspeglar sig i diskussionerna, även sexforumet.
    märker det på dina inlägg, som klippt och klistrat från vilken feministblogg som helst.
    KlantSmurfen skrev 2019-11-27 11:19:55 följande: #211
    Anonym (.) skrev 2019-11-27 09:40:15 följande: #209
    KlantSmurfen skrev 2019-11-26 15:12:54 följande:
    märker det på dina inlägg, som klippt och klistrat från vilken feministblogg som helst.
    Jaså? 
    Jag har inte läst en enda men du verkar ha läst desto mera.

Det är riktigt trist att män inte fattar allvaret utan åter  skyller sina egna misslyckande på andra som man dessutom försöker förminska. 
    "Jaså? "
    jepp.

www.femina.se/ann-soderlund-varfor-ar-det-klart-nar-mannen-kommer/

som klippt och klistrat från vilken feministblogg som helst face-with-tears-of-joy_1f602.png

"Jag har inte läst en enda men du verkar ha läst desto mera."
    jepp

Bettina Arndt takes on feminist claims that intercourse is about men exercising patriarchal power by denying women clitoral pleasure. She argues traditional rumpy-pumpy is preferred by many women as well as most men.
    Flört

KlantSmurfen skrev 2019-11-28 04:01:40 följande: #215
    Anonym (.) skrev 2019-11-27 16:21:20 följande: #214
    KlantSmurfen skrev 2019-11-27 13:48:28 följande:
    Ja ja..
    Jag har ju i alla fall inte gått på den radikalfeministiska propagandan om män och sex (män är egoistiska skitstövlar som aldrig kan göra något rätt)
    Du är ett utmärkt belysande exempel på män som skyller sina egna fel och brister på kvinnor som du dessutom förminskar.
    Tack för att du berättar vilken typ av man du är. 
    När du går in ganska starkt med den radikalfeministiska propagandan som förminskar män till egoistiska skitstövlar som aldrig kan göra något rätt medan kvinnor är små stackars offer som behöver positiv särbehandling tycker jag det är helt rätt gjort av mej att driva lite med dej.

Är "argumentet" Du är ett utmärkt belysande exempel på män som skyller sina egna fel och brister på kvinnor som du dessutom förminskar ett tecken på en högre intellektuell standard eller kan du inte komma på något bättre?
    Anonym (.) skrev 2019-11-26 12:13:45 följande: #187
    [...]
    Ett gott råd: kasta inte sten i glashus.
    face-with-tears-of-joy_1f602.png
  • New  Dawn
    blueblue skrev 2019-12-04 12:35:36 följande:

Skulle nog vilja påstå att jag aldrig skulle lägga ett sådant krav på någon partner.

Ett krav eller en känsla av det är ju fel oavsett situation.

Nej jag förstår att det inte är ett uttalat krav på sex. Jag tror att det är få människor som kräver att ens partner ska ställa upp på sex, som ett krav.

Det är inte det jag menar med kravlös njutning. Det jag menar handlar mer om närhet och njutning som är öppen och utan mål. Det får bli som det blir. Blir någon kåt löser vi det och vill någon ha orgasm löser vi det, om inte man väljer att vänta in varandra. Om kroppen inte svarar tar vi det för vad det är.

Ibland blir det intensivt sex och ibland bara sköna och avslappnande semkningar och allt däremellan. Det är helt öppet.

Skulle du kunna ta på din kvinnas fitta utan att hon kände att du förväntade dig sex tex?
  • Anonym (Janna)
    KlantSmurfen skrev 2019-12-04 13:02:41 följande:
    "Du hade alla möjligheter att använda kunskapen från dina länkar och ta upp många olika problem som leder till orgasmglappet"
    KlantSmurfen skrev 2019-11-29 12:42:47 följande: #256
    Anonym (Janna) skrev 2019-11-29 11:10:19 följande: #253

Det är väldigt intressant att diskutera ansvar över sin egen orgasm. Om vi nu ska bena ut vad orgasm-glappet består i så är det att majoriteten av alla kvinnor i hetersosexuella relationer får orgasm en tredjedel av gångerna som dom har sex (i Sverige gäller detta). Medan männen får orgasm nästan varje gång (80-90 % av gångerna de hade sex). Detta är det s.k. Orgasmglappet. I homosexuella relationer får kvinnorna orgasm i samma utsträckning som männen. Man har försökt komma fram till varför det ser ut som det gör. I undersökningar gällande onani så har man sett att kvinnor och män får orgasm lika ofta och efter lika lång tid: man snittar på mellan 2-4 minuters onani innan man får orgasm, hos bägge könen. Så vad är det då som händer i sängkammaren i heterosexuella relationer? Några förslag på anledningar: Normer kring hur sexet ska se ut (penetration) och att fokus ligger på mannens orgasm, sen är sexet slut. Oförmåga från kvinnans sida att ta det där extra ansvaret för sin orgasm, vilket ofta dödar stämningen i rummet (Kan du vänta in mig älskling? Kan jag använda min vibrerande dildo samtidigt? Kan du slicka mig istället?). Fler förslag?

Därför får män lättare orgasm än kvinnor | illvet.se
    illvet.se/manniskan/sex/darfor-far-man-lattare-orgasm-an-kvinnor
    Why Do Lesbians Have More Orgasms Than Straight Women? | Psychology Today
    Let?s talk about self-induced orgasms. First, women are way more likely to orgasm by themselves than with a partner. Many women also say the orgasms they have by themselves are more intense than those they have with a partner. Self-induced orgasms also happen faster (average of about 4 minutes) than the orgasms women have with partners (average of about 20 minutes). This is because during masturbation, the majority of women are able to touch their clitorises exactly the way they like. It?s also because without a partner in the picture, there are fewer pleasure-sucking cognitive distractions. (Do I look okay? Am I taking too long?) As Lonnie Barbach aptly stated: ?The reason self-stimulation works so well ? is that you are the only one involved.?

www.psychologytoday.com/intl/blog/stress-and-sex/201805/masturbation-101-letting-go-guilt
    The results of the study reported lower levels of sexual frequency for lesbian couples, but revealed a key difference in sexual duration. Lesbian couples reported an average length of their sexual encounters to be somewhere between 30 and 45 minutes, while the couples in other types of relationships tended to average around 15 to 30 minutes per sexual encounter. An earlier study, conducted by Cohen and Byers (2013), corroborated that finding, concluding that women who had sex with women had sexual encounters that lasted an average of 57 minutes.

"...men den smörja du kom med i inlägg 260 handlade BARA om radikalfeministers inställning där du bla skrev att radikalfeministisk fakta är att kvinnor inte kan komma av penterade sex och det är ju dessutom fel"
    Vad tycker du själv då? Vad är dina erfarenheter av sex med det motsatta könet? Vad är din syn på porr, mainstreamporr och female friendly? Hur tror du att utvecklingen kommer att fortsätta, gällande män och kvinnors sexliv? Jag ser att du länkat till text som delvis förklarar orgasmglappet med att kvinnan under onani kan röra vid sig själv med exakta rörelser och på så sätt når orgasm snabbare. Även att en del kognitiva störningar uteblir vid onani (oro för om pojkvännen tycker att man ser bra ut, om man är attraktiv nog, tar för lång tid på sig etc). Detta håller jag helt med om! Det är säkert en stor bidragande orsak till orgasmglappet. Du understryker även text som visar att i lesbiska par (där kvinnorna får orgasm i högre utrsträcking) så har man sex i snitt 57 minuter. Vilket är väldigt länge i jämförelse med heterosexuellt sex som i snitt varar i tjugo minuter. Detta är ju också superintressant. Jag håller helt med om att det antagligen är en stor orsak till orgasmglappet.
  • blueblue
    New Dawn skrev 2019-12-04 13:17:15 följande:

Nej jag förstår att det inte är ett uttalat krav på sex. Jag tror att det är få människor som kräver att ens partner ska ställa upp på sex, som ett krav.

Det är inte det jag menar med kravlös njutning. Det jag menar handlar mer om närhet och njutning som är öppen och utan mål. Det får bli som det blir. Blir någon kåt löser vi det och vill någon ha orgasm löser vi det, om inte man väljer att vänta in varandra. Om kroppen inte svarar tar vi det för vad det är.

Ibland blir det intensivt sex och ibland bara sköna och avslappnande semkningar och allt däremellan. Det är helt öppet.

Skulle du kunna ta på din kvinnas fitta utan att hon kände att du förväntade dig sex tex?

Jag har tagit på min kvinnas fitta många gånger utan att det har blivit penetrerande sex.

Menar du däremot om jag huxflux går fram i köket å stoppar handen i hennes byxa för att känna på musen, så nej.
Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?