KlantSmurfen skrev 2019-12-03 10:51:17 följande:
Jag har kritiserat de som hävdar att orgasmglappet beror på ojämlikhet, patriarkala strukturer och att män är egoistiska skitstövlar som bara tänker på sig själva, det är någon/några i tråden som utgår ifrån den teorin.
Samma sak med male gaze en.wikipedia.org/wiki/Male_gaze
Jag har citerat & länkat till sidor bla psychologytoday.com där man diskuterat orgasmglappet och vad det kan bero på, de kommer inte fram till samma slutsats. Ibland får man ta dessa studier med en nypa salt men när flera studier säger ungefär samma sak så är det i alla fall närmare sanningen.
Jag har länkat ett klipp där en sexterapeut pratar om trådens ämne i nästan 20 min.
Såklart en förklaring är patriarkala strukturer. Hade det varit lika socialt accepterat för kvinnor att ta för sig sexuellt på samma sätt som män ( erövrat, liggs runt och kallats drottning efter ett ligg samt att antalet sexpartners hade varit meriterande för ett äktenskapstycke) så hade väl kvinnor tränat upp sin sexualitet, orgasmförmåga och kunskaper om sin kropp på ett helt annat sätt än vad som är läget idag.
Slampa, madrass, hora, hål, slit och släng, töm och glöm, luder, orre. Ja det är titlar män tilldelat kvinnor som varit sexuella. Vilket är lite ironiskt med tanke på allt gnäll om att tjejer inte vill ligga. Undrar hur ni vill ha det egentligen.