• Mimosa86

Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

Enda gången jag avstår sex i relationen är när jag är för stressad och känslorna ligger på ytan. Jobb, hem, barn och alla måsten som hör dittill. 1000 saker att hålla i minnet samtidigt. Rena döden för lusten.

Yror detta är ganska vanlig orsak. Min man peakar inte sexuellt heller när han är stressad.

• Mimosa86
    KlantSmurfen skrev 2019-12-03 10:51:17 följande:

Jag har kritiserat de som hävdar att orgasmglappet beror på ojämlikhet, patriarkala strukturer och att män är egoistiska skitstövlar som bara tänker på sig själva, det är någon/några i tråden som utgår ifrån den teorin.

Samma sak med male gaze en.wikipedia.org/wiki/Male_gaze

Jag har citerat & länkat till sidor bla psychologytoday.com där man diskuterat orgasmglappet och vad det kan bero på, de kommer inte fram till samma slutsats. Ibland får man ta dessa studier med en nypa salt men när flera studier säger ungefär samma sak så är det i alla fall närmare sanningen.

Jag har länkat ett klipp där en sexterapeut pratar om trådens ämne i nästan 20 min.

Såklart en förklaring är patriarkala strukturer. Hade det varit lika socialt accepterat för kvinnor att ta för sig sexuellt på samma sätt som män ( erövrat, liggs runt och kallats drottning efter ett ligg samt att antalet sexpartners hade varit meriterande för ett äktenskapstycke) så hade väl kvinnor tränat upp sin sexualitet, orgasmförmåga och kunskaper om sin kropp på ett helt annat sätt än vad som är läget idag.

Slampa, madrass, hora, hål, slit och släng, töm och glöm, luder, orre. Ja det är titlar män tilldelat kvinnor som varit sexuella. Vilket är lite ironiskt med tanke på allt gnäll om att tjejer inte vill ligga. Undrar hur ni vill ha det egentligen.
  • Mimosa86
    Anonym (Yo-Yo) skrev 2019-12-06 14:45:44 följande:

Men varför blir det så här då?

Jag tror ändå att jag talar för en stor andel av oss män när jag säger att det är ni kvinnor som skapar ett hjärnspöke som inte finns och krånglar till det mer än vad det faktiskt är.

Har relationen nått en peak som sedan börjar dö av?

Eller har det med olika faser i livet att göra?

Eller är det bara så enkelt att vi män kan slappna av utan att behöva väga in en hel veckans dialoger?

För övrigt tror jag att problemet ofta bottnar i att man har sex för sällan, mer sex skapar ett helt annat sug för det.

Fast det måste ju bero på vilket syfte som man har med ligget.

Anledningen till att jag inte kan ligga med min man om vi haft det kämpigt är för att sex är en sådan helhet för mig. Samspel, intimitet och även psykisk närhet. Hade jag däremot sett det som en skön orgasm för att somna bättre och att göra det med honom istället för att tillfredsställa mig själv, ja då hade det varit enklare att ligga.

jag jag kan inte se sexet som fristående från personen jag har sex med.
Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?