• Enniie

BF Juni 2020

Plussade idag och fann ingen sådan grupp, så jag startar en.

Grattis till er alla!

• Svar på tråden BF Juni 2020
  • Lilly1717

Hur har det gått? Dök det upp någon liten? Hoppas!

Jag hade BF i lördags och känns som jag ska bli galen snart om han inte kommer. Dumt nog förväntade jag mig inte som omföderska att gå ner än 1 eller 2 dagar över tiden då alla jag känner fött ett par dagar tidigt eller någon dag efter BF.. Men inga känningar än, annat än att jag tror slemproppen gick efter hinnsvepning i måndags.

Chuckiiii skrev 2020-06-05 19:23:27 följande:

Wow, vad häftigt att bebisarna börjar komma! Grattis till er!

Här är det bf den 11e, men verkar som att den ska titta ut i helgen!

Gick upp imorse och vattnet gick. Trodde jag! Men har bara ?vattniga flytningar? enligt barnmorskor på fl. Men det har sipprat på hela dagen (tur jag hade monsterbindor hemma!) och kombineras med molvärk och sammandragningar.

Så snart så jäklar!

• Anonym (Fjärde barnet)
    Lilly1717 skrev 2020-06-10 07:31:12 följande:

Jag hade BF i lördags och känns som jag ska bli galen snart om han inte kommer. Dumt nog förväntade jag mig inte som omföderska att gå ner än 1 eller 2 dagar. inga känningar än, annat än att jag tror slemproppen gick efter hinnsvepning i måndags.

Åh, denna väntan!

Jag passerade datum m både nr 2 å 3. Blev igångsatt efter 1,5 veckan m tvåan å kom igång av sig själv med trean efter en vecka.

Så här förväntat jag mig att gå över istället

Låter ju som det kanske ändå händer någonting iaf när slemproppen gått efter hinnsvepning.. stendött här på den fronten.

Men igår hade jag regelbundna sammandragningar som kändes lite hela eftermiddagen å kvällen så fick lite eld i baken å fixa m en del. Men då avtog det under 45min å sen gick jag å la mig å sov inatt. Men trodde ev. det kanske var nåt på g igår ändå, men ökade aldrig i smärtstyrka även om det var väldigt regelbundet. Men känns helt klart som det närmar sig iaf!
  • Chuckiiii

Jaa, det blev bebis!

Dock inte dagen det eventuella vattnet gick. Den dagen passerade så sakteliga. Vid 21 kom det äntligen värkar! Men de gick över med Alvedon.

Tidigt dagen efter kom de igen, men även nu hjälpte Alvedon. Dagen gick med förvärkar från och till, men kl 21 tröttnade jag och åkte in och bad dom kolla bebis och tappen.

Då var jag 5cm öppen och fick ett rum på förlossningen kl 23!

Det var först ganska lugnt och hanterbart men det eskalerade fort. Gick från 7cm till att be om eda men så började kroppen plötsligt att krysta innan narkosläkaren hunnit komma.

Kl 03 kom en liten pojk till oss!

• Anonym (Tomte)

Grattis till er som fått era bebisar!! Glad{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}

Anonym (Fjärde barnet) skrev 2020-06-09 12:42:48 följande:
    Hur går det för dej?

Låter ungefär som här, förutom att bebis bara nästan e fixerad. Men med ork, sammandragningar och toabesök. Fast rätt vad det är kommer det energi, men andra stunder är det inte mkt av den varan.

Förstår känslan...känns så spännande här också! Spänd förväntan in i det sista!
    Jodå, under förra veckan var jag nästan säker på att det skulle sätta igång! Kände mig mycket tyngre än vad jag brukar, värk lite här och där och näst intill orkeslös. Var nästan lite som i en bubbla på något sätt, svårt att beskriva haha. Vet dock inte om det berodde på stress (hade mina två sista tentor den veckan), för sedan i helgen känner jag mig som "vanligt" igen. Upp- och nedgående ork och de vanliga sammandragningarna. 

Oh ja, riktigt spännande är det nu! Nästan obegripligt. När har du BF nu igen? Glad

Nu har jag i alla fall avslutat det sista för terminen med studierna och jobbat min sista arbetsdag, så det är obeskrivligt skönt att bara få koppla av och göra ingenting under de kommande dagarna eller veckorna. Bara lite småplock som att sortera babykläder, packa BB-väska, ta promenader i den mån benen tillåter osv. Förbereda mig mentalt. 

Imorgon är sista besöket hos barnmorskan före BF 26 juni. Om jag förstått det rätt kommer förlossningen att sättas igång senast 8 dagar efter om bebis inte velat komma då..
  • Anonym (Fjärde barnet)
    Chuckiiii skrev 2020-06-10 09:17:55 följande:

Då var jag 5cm öppen och fick ett rum på förlossningen kl 23!

Det var först ganska lugnt och hanterbart men det eskalerade fort. Gick från 7cm till att be om eda men så började kroppen plötsligt att krysta innan narkosläkaren hunnit komma.

Kl 03 kom en liten pojk till oss!

Grattis! Hoppas ni alla må bra!
    Anonym (Tomte) skrev 2020-06-10 09:55:15 följande:

Nu har jag i alla fall avslutat det sista för terminen med studierna och jobbat min sista arbetsdag, så det är obeskrivligt skönt att bara få koppla av och göra ingenting under de kommande dagarna eller veckorna. Bara lite småplock som att sortera babykläder, packa BB-väska, ta promenader i den mån benen tillåter osv. Förbereda mig mentalt. 

Imorgon är sista besöket hos barnmorskan före BF 26 juni. Om jag förstått det rätt kommer förlossningen att sättas igång senast 8 dagar efter om bebis inte velat komma då..

Skönt att du hunnit klart att avsluta för terminen! Kanske det som ska till!

Visst är det märkligt hur dagarna kan skilja sig åt. En går in och ur graviditetsbubblan å allt kan variera från dag till dag..

Jag har bf om fem dagar och har också fått besked om att en kommer på kontroll 8 dagar efter det och sätts då igång om det ej är fullbelagt (isf väntas det 2-3 dgr till). Ska själv kontakta dem på morgonen den dagen om det ej startat innan dess. Så får väl se hur det blir med det hela.
  • Lilly1717

Grattis Chuckiii till er lille pojk! Glad att allt ändå låter som det gått bra men intensivt!

Fortfarande ingen bebis här. Har tid hos spec MVC imorgon för att diskutera eventuell igångsättning tidigare än v42 som de vanligtvis gör i Sthlm. Detta är då jag har otrolig ångest över bebis hälsa därinne då jag blev igångsatt i v38+4 med första barnet pga minskade fosterrörelser och stressad hjärtaktivitet på honom. Så känns som ju längre bebis är i min mage utan att jag kan se honom desto mer rädd blir jag över att det ska hända igen men att jag ska missa det den här gången! Var dock en hemsk förlossning den gången pga igångsättningen. Bor ni andra i andra regioner då eftersom de skulle sätta igång efter 8 dagar?

Så du har gått över med alla dina? Måste ju fortfarande kännas tungt varje gång eller har du bara ?accepterat? att det blir så? Ibland önskar man ju att dom gav en ett senaste datum istället för ett BF haha. Ja alltså jag är väl naiv som trodde att jag inte skulle gå över mer än någon dag haha men tror det blev så då jag inte kan jämföra med tidigare förlossning heller! Igår kväll fick jag massor med magknip som kom som i vågor då och då under natten och magen kändes helt trött. Men tror endast var att jag behövde gå på toa, suck!

• Anonym (Fjärde barnet)

Lilly717: Jag förstår att du inte trodde det! Tänker absolut inte att du är naiv. Jag tänkte samma med 2an då vårt första barn föddes 5 dagar tidigare. Det var väldigt påfrestande psykiskt då datumet även flyttats fram 9 dagar vid rul.

Jag känner också oro över att nåt ska ske så här i slutspurten. Låter jättejobbigt med din historik.

Vi bor inte i Sthml. Riktlinjerna verkar ha ändrats här som sagt, då det inte varit 8dgr tidigare.

Typsikt m magknip... har en del lärare här med, jag tänker ändå att det är för att förlossningen närmar sig.. att magen töms mer å mer.

Stå på dej om du känner stark oro! Verkar vara mkt så också att en kan behöva göra det. Jag har väl inte gjort det tillräckligt helt enkelt.

Har hört om de som blivit igångsatta av humanitära skäl oxå pga tex kraftig foglossning. Så sätt skulle de verkligen kunna sätta igång mig tidigare oxå.

• Anonym (Fjärde barnet)

*körare (lärare)

• Lilly1717

Ja att få det framflyttat 9 dagar är ju jättemycket så förstår det! Jag blir inte igångsatt tidigare, läkaren verkade först som att det skulle bli så men sedan bokades igångsättning för torsdag 18/6 iallafall när jag kmr vara 41+6 så i princip när de skulle satt igång ändå iv42 då. Så nu hopps jag bara att han kommer innan dess då det känns som att jag ska falla i bitar av oro, trötthet och ångest. Usch. Skulle du föredra att bli igångsatt tidigare?

Känns omöjligt för mig att föreställa att jag kommer sätta igång av mig själv. Hon sa även att hon inte kunde nå hela vägen in för att hinnsvepa, så fattar inte riktigt, för min barnmorska sa i måndags att hon lyckats?! Så har jag stängt mig istället för att öppna mig som man brukar efter en hinnsvepning? Så skumt.

Har du någon erfarenhet av hinnsvepning? Alltså funkat/inte funkat osv...

Anonym (Fjärde barnet) skrev 2020-06-11 12:29:08 följande:

Lilly717: Jag förstår att du inte trodde det! Tänker absolut inte att du är naiv. Jag tänkte samma med 2an då vårt första barn föddes 5 dagar tidigare. Det var väldigt påfrestande psykiskt då datumet även flyttats fram 9 dagar vid rul.

Jag känner också oro över att nåt ska ske så här i slutspurten. Låter jättejobbigt med din historik.

Vi bor inte i Sthml. Riktlinjerna verkar ha ändrats här som sagt, då det inte varit 8dgr tidigare.

Typsikt m magknip... har en del lärare här med, jag tänker ändå att det är för att förlossningen närmar sig.. att magen töms mer å mer.

Stå på dej om du känner stark oro! Verkar vara mkt så också att en kan behöva göra det. Jag har väl inte gjort det tillräckligt helt enkelt.

Har hört om de som blivit igångsatta av humanitära skäl oxå pga tex kraftig foglossning. Så sätt skulle de verkligen kunna sätta igång mig tidigare oxå.

• Anonym (Fjärde barnet)

Näe, jag vill helst inte bli igångsatt tidigare. Tidigt i graviditeten tänkte och kände jag så, men inte längre

En dag hit eller dit för dej var ju inte mkt.. Drygt..!

Kanske det var det att barnmorskan inte nådde/kom åt? Typ att tappen var förkortad eller satt högt upp eller nåt?

Jag har just ingen erfarenhet av hinnsvepning alls. Kommer inte ihåg om det gjordes ett försök m tvåan eller om det bara blev en gynundersökning.

Vaknade med förvärkar å har haft det regelbundet hela dan. Får hoppas de ökar i styrka nu under eftermiddagen och kvällen så att det blir bebis!

Lilly1717 skrev 2020-06-12 16:43:31 följande:

Jag blir inte igångsatt tidigare, 18/6 iallafall när jag kmr vara 41+6 så i princip när de skulle satt igång ändå iv42 då. Så nu hopps jag bara att han kommer innan dess då det känns som att jag ska falla i bitar av oro, trötthet och ångest. Usch. Skulle du föredra att bli igångsatt tidigare?

Hon sa även att hon inte kunde nå hela vägen in för att hinnsvepa, så fattar inte riktigt, för min barnmorska sa i måndags att hon lyckats?! Så har jag stängt mig istället för att öppna mig som man brukar efter en hinnsvepning? Så skumt.

Har du någon erfarenhet av hinnsvepning? Alltså funkat/inte funkat osv...

Svar på tråden BF Juni 2020