Inlägg från: Lilly1717 |Visa alla inlägg
  • Lilly1717

BF Juni 2020

Grattis!!! Så härligt att se lillen/lillan!

Ville bara säga att jag har fått ont efter varje ultraljud och även efter doppler, både i denna graviditet och min sons samt en vi förlorade. Har aldrig lett till nå problem utan mest känts lite mörbultat! Konstigt men kanske är för att allt redan är känsligt och stretchas?!

Anonym (Privve) skrev 2019-12-03 19:12:38 följande:

Idag fick jag äntligen se lillen på UL! Allt såg normalt ut och han vevade runt som en tok där inne. För första gången på 6 veckor kan jag nu andas ut. Har haft en sån tung känsla av att jag gick och bar på ett dött foster (helt utan anledning, men gravidtankarna ni vet...)

Nu efteråt känner jag mig dock jätteöm i livmodern. Typ som mensvärk? Eller träningsvärk? Som om det krampar lite. Kan det vara pga ultraljudet? Alltså att någon har suttit och tryckt in magen. Någon som känner igen sig? Haha! Känns bara obehagligt typ då jag inte haft molvärk sen v5.

• Lilly1717
    norrlänningen89 skrev 2020-05-27 19:36:43 följande:

Hinnorna togs 11.30 och lilla Lovis föddes 200527 kl 16.05 och var 46 cm lång och 2465 g. :) Nu är skiten äntligen över! :D

Grattis!!!!! Vad skönt att hon är här, och vad snabbt det gick efter att hinnorna togs. Hoppas att allt gått bra och att hela familjen mår bra.
  • Lilly1717

Hallå! Tänkte kolla hur många av oss som är aktiva här fortfarande och när ni har BF?

Jag har BF 6 juni, andra pojken på väg, blev igångsatt med första i v 38 och var en väldigt lång och ?konstig? förlossning så känner mig som en förstföderska denna gång. Har någon nå känningar? Jag har noll!

• Lilly1717

Hur har det gått? Dök det upp någon liten? Hoppas!

Jag hade BF i lördags och känns som jag ska bli galen snart om han inte kommer. Dumt nog förväntade jag mig inte som omföderska att gå ner än 1 eller 2 dagar över tiden då alla jag känner fött ett par dagar tidigt eller någon dag efter BF.. Men inga känningar än, annat än att jag tror slemproppen gick efter hinnsvepning i måndags.

Chuckiiii skrev 2020-06-05 19:23:27 följande:

Wow, vad häftigt att bebisarna börjar komma! Grattis till er!

Här är det bf den 11e, men verkar som att den ska titta ut i helgen!

Gick upp imorse och vattnet gick. Trodde jag! Men har bara ?vattniga flytningar? enligt barnmorskor på fl. Men det har sipprat på hela dagen (tur jag hade monsterbindor hemma!) och kombineras med molvärk och sammandragningar.

Så snart så jäklar!

• Lilly1717

Grattis Chuckiii till er lille pojk! Glad att allt ändå låter som det gått bra men intensivt!

Fortfarande ingen bebis här. Har tid hos spec MVC imorgon för att diskutera eventuell igångsättning tidigare än v42 som de vanligtvis gör i Sthlm. Detta är då jag har otrolig ångest över bebis hälsa därinne då jag blev igångsatt i v38+4 med första barnet pga minskade fosterrörelser och stressad hjärtaktivitet på honom. Så känns som ju längre bebis är i min mage utan att jag kan se honom desto mer rädd blir jag över att det ska hända igen men att jag ska missa det den här gången! Var dock en hemsk förlossning den gången pga igångsättningen. Bor ni andra i andra regioner då eftersom de skulle sätta igång efter 8 dagar?

Så du har gått över med alla dina? Måste ju fortfarande kännas tungt varje gång eller har du bara ?accepterat? att det blir så? Ibland önskar man ju att dom gav en ett senaste datum istället för ett BF haha. Ja alltså jag är väl naiv som trodde att jag inte skulle gå över mer än någon dag haha men tror det blev så då jag inte kan jämföra med tidigare förlossning heller! Igår kväll fick jag massor med magknip som kom som i vågor då och då under natten och magen kändes helt trött. Men tror endast var att jag behövde gå på toa, suck!

• Lilly1717

Ja att få det framflyttat 9 dagar är ju jättemycket så förstår det! Jag blir inte igångsatt tidigare, läkaren verkade först som att det skulle bli så men sedan bokades igångsättning för torsdag 18/6 iallafall när jag kmr vara 41+6 så i princip när de skulle satt igång ändå iv42 då. Så nu hopps jag bara att han kommer innan dess då det känns som att jag ska falla i bitar av oro, trötthet och ångest. Usch. Skulle du föredra att bli igångsatt tidigare?

Känns omöjligt för mig att föreställa att jag kommer sätta igång av mig själv. Hon sa även att hon inte kunde nå hela vägen in för att hinnsvepa, så fattar inte riktigt, för min barnmorska sa i måndags att hon lyckats?! Så har jag stängt mig istället för att öppna mig som man brukar efter en hinnsvepning? Så skumt.

Har du någon erfarenhet av hinnsvepning? Alltså funkat/inte funkat osv...

Anonym (Fjärde barnet) skrev 2020-06-11 12:29:08 följande:

Lilly717: Jag förstår att du inte trodde det! Tänker absolut inte att du är naiv. Jag tänkte samma med 2an då vårt första barn föddes 5 dagar tidigare. Det var väldigt påfrestande psykiskt då datumet även flyttats fram 9 dagar vid rul.

Jag känner också oro över att nåt ska ske så här i slutspurten. Låter jättejobbigt med din historik.

Vi bor inte i Sthml. Riktlinjerna verkar ha ändrats här som sagt, då det inte varit 8dgr tidigare.

Typsikt m magknip... har en del lärare här med, jag tänker ändå att det är för att förlossningen närmar sig.. att magen töms mer å mer.

Stå på dej om du känner stark oro! Verkar vara mkt så också att en kan behöva göra det. Jag har väl inte gjort det tillräckligt helt enkelt.

Har hört om de som blivit igångsatta av humanitära skäl oxå pga tex kraftig foglossning. Så sätt skulle de verkligen kunna sätta igång mig tidigare oxå.

• Lilly1717

Okej förstår det! Innan jag började må såhär kasst nu senaste 2 veckorna var jag livrädd för att bli igångsatt efter första förlossningen.

Jaa jag vet inte! Kanske den kan flytta läge så första bm nådde in men inte läkaren. Får se vad bm säger imorgon!

Åhhhh spännande!!! Hoppas det ökat på och blivit värkar nu. Håller tummarna!

Anonym (Fjärde barnet) skrev 2020-06-14 14:40:55 följande:

Näe, jag vill helst inte bli igångsatt tidigare. Tidigt i graviditeten tänkte och kände jag så, men inte längre

En dag hit eller dit för dej var ju inte mkt.. Drygt..!

Kanske det var det att barnmorskan inte nådde/kom åt? Typ att tappen var förkortad eller satt högt upp eller nåt?

Jag har just ingen erfarenhet av hinnsvepning alls. Kommer inte ihåg om det gjordes ett försök m tvåan eller om det bara blev en gynundersökning.

Vaknade med förvärkar å har haft det regelbundet hela dan. Får hoppas de ökar i styrka nu under eftermiddagen och kvällen så att det blir bebis!

• Lilly1717

Hej!

Åh det låter ju jätteknasigt att det skulle skilja så många dagar, vet att ägget kan fästa senare osv men 12 dagar låter rätt mkt.! Gjorde du KUB eller ett ultraljud däromkring också? Har du pratat med din barnmorska om din oro? Tänker om de kanske skulle kunna boka in ett ultraljud till kanske kring BF bara för att kontrollera hur allt står till. Jag gjorde ett ultraljud i fredags eftersom jag gått över och är v41, tänker de kanske kan göra nåt liknande för dig men kanske lite tidigare pga din oro och datumen?

Annars så skulle jag fråga om du kan få igångsättning den 30e. Istället för en tid att bara boka. Tänker att då kommer du ha gått lite 2v över ditt datum och några dagar över deras. Vilken region tillhör du?

Annars kan man ju hoppas också att om stt datum stämmer och inte deras kanske hon kommer ?tidigare? än BF, du kanske inte behöver bli igångsatt heller!

Thereseee88 skrev 2020-06-15 10:31:39 följande:

Halloj.

Första gången jag skriver här men känner att jag behöver någon att prata med.

Har bf nu i juni. Från början var jag beräknad den 14/6 men efter rl så flyttade de mig till den 26/6, alltså 12 dagar! 4-5 dagar hade jag köpt men inte nästan två veckor!? Vet även med mig att det är omöjligt att hon skulle ha blivit till så mycket senare eftersom vi inte ens hade sex så långt efter äl. Börjar därför bli orolig att hon kommer va inne där för länge :( Har en tid den 23/6 och sen den 30/6 för att isf boka igångsättning. Men det skulle ju innebära att jag gått låååångt över tiden vilket oroar mig något extremt.

Vet egentligen inte vad jag ville ha sagt med detta men kände bara att jag hade behövt lite stöd och råd .

• Lilly1717

God morgon!

Ah fy visst är det segt.... är på BF+10 idag, blä. Har du mycket förvärkar och sammandragningar? Jag har bara haft sammandragningar tidigare tror jag. . Fast imorse kom nog den ?rejäla? slemproppen. Stor och blodig, förlåt TMI. Och har haft som lite mer onda sammandragningar, inte regelbundna, så kanske är förvärkar. Men vill inte få några förhoppningar.

Jag vet faktiskt inte om latensfasen kan avstanna men skulle inte förvåna mig - verkar som i princip allt är möjligt haha. Ja är torsdag så länge förlossningen inte är full! Tisdag för dig alltså. Hoppas bara det smäller till och kommer igång för dig snart så du slipper gå över helgen! Vet du om du är nåt öppen än, har barnmorskan undersökt dig?

Anonym (Fjärde barnet) skrev 2020-06-16 08:37:29 följande:

Så har man passerat beräknat datum då... Nu går det segt alltså... Varit så slö några dagar. Sammandragningarna/förvärkarna tar på krafterna. Trodde jag var i latensfas i förrgår, men så var det väl icke då.. Eller kan latensfas starta å sen helt avstanna mån tro?

Har du några känningar Lilly1717?

Är det nu på torsdag du blir igångsatt? Här är det tisdag därpå som gäller.

• Lilly1717

Tror jag kanske är i latensfasen nu?? Haft typ tidvis ganska regelbundna sammandragningar men som gör ont liksom... håller i kanske 30-35 sekunder och har ibland kommit med 5 min mellanrum men sedan slutar de helt plötsligt i ett par timmar...? Och har fortsatt slempropp med blod/brunt som kommer ut hmmm... vad tror du?

Lilly1717 skrev 2020-06-16 08:51:07 följande:

God morgon!

Ah fy visst är det segt.... är på BF+10 idag, blä. Har du mycket förvärkar och sammandragningar? Jag har bara haft sammandragningar tidigare tror jag. . Fast imorse kom nog den ?rejäla? slemproppen. Stor och blodig, förlåt TMI. Och har haft som lite mer onda sammandragningar, inte regelbundna, så kanske är förvärkar. Men vill inte få några förhoppningar.

Jag vet faktiskt inte om latensfasen kan avstanna men skulle inte förvåna mig - verkar som i princip allt är möjligt haha. Ja är torsdag så länge förlossningen inte är full! Tisdag för dig alltså. Hoppas bara det smäller till och kommer igång för dig snart så du slipper gå över helgen! Vet du om du är nåt öppen än, har barnmorskan undersökt dig?

• Lilly1717

Jag blir galen här hemma, det är verkligen helt oregelbundet så även om något är på g är det nog inte så snart som man skulle önska. Men så frustrerande haha.

Vad spännande att slemproppen börjat gå för dig!! Hopps värkarna tilltar ännu mer för dig!

Ja otroligt drygt med 10+! Känns helt galet av någon anledning. Speciellt för att andra jag känner som haft BF efter mig har alla fött, till och med de som var förstföderskor haha. Ja jag har gjort ultraljud för v41 sedan har BM hinnsvept och då sagt att jag är öppen ca 2 cm, tappen ca 2cm bibehållen och att det är tightare inne vid livmoderhalsen typ.. så kanske närmare 1 cm där..

Anonym (Fjärde barnet) skrev 2020-06-16 15:23:27 följande:

Låter ju lovande med tanke på att slemproppen gått och att du passerat datum!

Jag hade täta och regelbundna ända från jag vaknade till jag gick å la mig, men det var inte kraftfulla och intensiva förvärkar då så att säga utan mer fisiga...

Tror slemproppen börjar gå så smått här med... å de få förvärkar jag haft har nypt på lite mer... håller tummarna för att det blir innan midsommar!

Håller tummarna för dej med att det drar igång nu!! Fasen vad drygt med +10 dgr.. Har du vart inne på nån kontroll?

Jag har inte det så vet inte status

• Lilly1717

Norrlänningen: jag älskar Ronja! Vilket fint namn! Vad skönt att det går bra men kan tänka mig omställningen, vi ska också gå från 1 till 2 här.. hoppas det blir en fin sommar så när man kommer in i en rutin kan man göra så mkt kul.

Fjärde barnet: ja fyfan jag har haft värkar nu av och till sedan i måndags, igår från kl 03 var de otroligt regelbundna och smärtsamma och började blöda en del så trodde på gång, förlossningen sa kom in... på vägen dit vid kl 7.30 fortf med regelbundna värkar får vi reda på att det är fullt så blev hänvisade längre bort, då dog värkarna totalt! Som att kroppen totalvägrade! Väl där hade jag bara öppnat mig en cm sedan BM i måndags (så istället för 2 var jag närmare 3 men helt mjuk) så sa de först att de skulle hålla mig kvar och få igång mig eftersom jag hade igångsättning idag ändå, men ändrade sig sen och skickade hem mig. Helt knäckt. Hade väldigt smärtsamma förvärkar av och till hela dagen igår sedan inget imorse. utdragen latensfas här också. Idag är ju planerat för igångsättning, de har bett mig komma in 18.00 men chansen är att det inte kommer hända idag då de har så fullt upp. BF+12 idag och har HELT tappat stinget för att föda barn och ångesten är på 100000.

Förlåt för så långt jäkla gnällinlägg!! Hur går det för dig? Har det tilltagit? Håller tummarna!

Anonym (Fjärde barnet) skrev 2020-06-17 19:31:02 följande:

Ronja e ju oxå gulligt! Samma tema som Lovis väl? ;)

Ja, det är ju en väldig omställning för hela familjen egentligen! :)

Går lite segt här.. långdragen latensfas verkar det som.. Vet inte riktigt vad som ska till!

Så allt känns så ovisst för stunden.

Varit på en koll, visst går det väl litelite framåt, men har inte hänt särskilt mkt. Men kan fortsatt vända snabbt. Så tillvaron känns lite orolig just nu..

Kan ju som inte ha barnvakt hela dagarna eller dygnet runt till en eventuellt igångsättning. Men antar det inte funkar riktigt heller att inte helt kunna vila.. Svår avvägning.

• Lilly1717

Norrlänningen: jag älskar Ronja! Vilket fint namn! Vad skönt att det går bra men kan tänka mig omställningen, vi ska också gå från 1 till 2 här.. hoppas det blir en fin sommar så när man kommer in i en rutin kan man göra så mkt kul.

Fjärde barnet: ja fyfan jag har haft värkar nu av och till sedan i måndags, igår från kl 03 var de otroligt regelbundna och smärtsamma och började blöda en del så trodde på gång, förlossningen sa kom in... på vägen dit vid kl 7.30 fortf med regelbundna värkar får vi reda på att det är fullt så blev hänvisade längre bort, då dog värkarna totalt! Som att kroppen totalvägrade! Väl där hade jag bara öppnat mig en cm sedan BM i måndags (så istället för 2 var jag närmare 3 men helt mjuk) så sa de först att de skulle hålla mig kvar och få igång mig eftersom jag hade igångsättning idag ändå, men ändrade sig sen och skickade hem mig. Helt knäckt. Hade väldigt smärtsamma förvärkar av och till hela dagen igår sedan inget imorse. utdragen latensfas här också. Idag är ju planerat för igångsättning, de har bett mig komma in 18.00 men chansen är att det inte kommer hända idag då de har så fullt upp. BF+12 idag och har HELT tappat stinget för att föda barn och ångesten är på 100000.

Förlåt för så långt jäkla gnällinlägg!! Hur går det för dig? Har det tilltagit? Håller tummarna!

Anonym (Fjärde barnet) skrev 2020-06-17 19:31:02 följande:

Ronja e ju oxå gulligt! Samma tema som Lovis väl? ;)

Ja, det är ju en väldig omställning för hela familjen egentligen! :)

Går lite segt här.. långdragen latensfas verkar det som.. Vet inte riktigt vad som ska till!

Så allt känns så ovisst för stunden.

Varit på en koll, visst går det väl litelite framåt, men har inte hänt särskilt mkt. Men kan fortsatt vända snabbt. Så tillvaron känns lite orolig just nu..

Kan ju som inte ha barnvakt hela dagarna eller dygnet runt till en eventuellt igångsättning. Men antar det inte funkar riktigt heller att inte helt kunna vila.. Svår avvägning.

Svar på tråden BF Juni 2020