• Enniie

BF Juni 2020

Plussade idag och fann ingen sådan grupp, så jag startar en.

Grattis till er alla!

• Svar på tråden BF Juni 2020
  • Anonym (Tomte)

Vaknar lite täppt och småsnorig i princip varje dag. Haft så tidigare under graviditeten också så känns som att det är relaterat till det. Blir även väldigt rinnig i näsan så fort jag varit ute under en längre tid, men så brukar jag vara under den här årstiden.

Sen Corona kom har jag däremot vid tre tillfällen känt av mer sjuksymptom (sjukdomskänsla och smått luftvägs/halssymptom). Jag vet dock inte om det var på riktigt eller bara inbillning. Kanske inte vara så konstigt om man går och känner efter en massa. Men man vet ju aldrig..

Här hemma börjar vi väl rent praktiskt bli så redo vi kan bli för den lilla. Just nu håller jag bara tummarna för att vi ska få vara friska vid förlossningen. Kan tyvärr inte komma på någon annan i min omgivning än min partner som jag vill ha med, så om han blir sjuk blir jag nog ensam. Han är väldigt sällan sjuk men det skulle vara väldigt typiskt om han blev det just då. Så just nu får jag väl förbereda mig lite på det scenariot.

Går in i vecka 33 imorgon. Haft en väldigt tacksam graviditet hittills men som nu börjar kännas lite mer. Fått mer besvär med foglossning nu. Fungerar oftast att ta lätta promenader i början av dagen, ibland till och med rätt långt. Framåt eftermiddagen/kvällen är jag däremot nästan orörlig. Kollegorna har väldigt roligt åt min gångstil, haha. Rätt jobbigt med kisseriet också, blåsan tränger på som sjutton. Känner mig även öm där nere sen i helgen så börjar misstänka uvi. Ska som tur är till barnmorskan imorgon, första gången på två månader, så får väl lämna ett prov då :)

• Anonym (Fjärde barnet)
    Anonym (Tomte) skrev 2020-04-28 14:05:47 följande:

Vaknar lite täppt och småsnorig i princip varje dag. Haft så tidigare under graviditeten också så känns som att det är relaterat till det.

Typ så som det också varit för mig, må ju vara graviditetsrelaterat alltså.

Svårt å veta vad som är vad numer.

Skönt att va redo å ha allt på plats!

Lurigt m foglossning.. att d funkar bra tidigt under dan å sen inte alls kvällstid..

Håller tummarna att sambon håller sig frisk!!

Jag har också känt lite obehag. Fick ett provförpackning av bm på ?florealis rosonia?, ett skum som ger skyddande barriär. Finns på apoteket. Har provat några tillfällen. Det känns svalkande.

Så länge sen du var på mvc! Var det planerat så?
  • Småstadstjej

V 32+1 och hade tänkt arbeta så länge det går faktiskt.. Men från och med idag har dom ju gått ut med att man ska vara försiktigt vid slutet av graviditeten om man har fetma, diabetes eller högt blodtryck.. Har fått högt blodtryck och är stor.. Har lite dödsångest faktiskt, arbetar inom vården.. kommunen har redan gått ut med att dom inte beviljar semestrar.. Så jag måste arbeta vidare och hoppas på det bästa.. Har även börjat förbereda mig på att få föda ensam.. är snuvig som många andra skrivit på morgonen och har lite hosta. Men bara hosta upp sig och snyta sig så är det bra resten av dagen.

• Chuckiiii

Snuvig och tät precis hela tiden! Gravidtäppa med lite pollen på toppen. Den som försöker ta mitt nässpray riskerar döden kan jag säga!:p

Det slog mig först för typ en vecka sen, att min man kan bli sjuk och då inte få va med!! Kommer inte på någon jag skulle vilja ha med mig! Hade möjligtvis varit min kompis som bor i Malmö, lite långt från Göteborg dock:(

Får bli min syster i värsta fall.. men han brukar hålla sig frisk så håller tummarna!

Går in i v.35 på fredag. Börjar bli jobbigt stor och samla på mig vatten. Kan knappt gå på eftermiddan trots att jag sitter hemma och jobbar och rör mig minimalt :(

Namn, gah! Har ett flicknamn som jag verkligen gillar, men verkar svårt att få igenom det hos pappan:/ pojknamn har vi några st som vi båda tycker är ok:)

Men familjens gener pekar på ett flickebarn så..

• Let it Rain
    Chuckiiii skrev 2020-04-29 18:08:43 följande:

Snuvig och tät precis hela tiden! Gravidtäppa med lite pollen på toppen. Den som försöker ta mitt nässpray riskerar döden kan jag säga!:p

Det slog mig först för typ en vecka sen, att min man kan bli sjuk och då inte få va med!! Kommer inte på någon jag skulle vilja ha med mig! Hade möjligtvis varit min kompis som bor i Malmö, lite långt från Göteborg dock:(

Får bli min syster i värsta fall.. men han brukar hålla sig frisk så håller tummarna!

Går in i v.35 på fredag. Börjar bli jobbigt stor och samla på mig vatten. Kan knappt gå på eftermiddan trots att jag sitter hemma och jobbar och rör mig minimalt :(

Namn, gah! Har ett flicknamn som jag verkligen gillar, men verkar svårt att få igenom det hos pappan:/ pojknamn har vi några st som vi båda tycker är ok:)

Men familjens gener pekar på ett flickebarn så..

Jag ska också föda i Gbg och ligger bara 2 dagar efter dig i graviditeten. :)
  • Chuckiiii
    Let it Rain skrev 2020-04-29 22:34:10 följande:

Jag ska också föda i Gbg och ligger bara 2 dagar efter dig i graviditeten. :)

Oj, vad roligt! Väntar du första eller är det ett syskon?
  • norrlänningen89

Läkaren kände på tappen idag då jag haft mensvärk som ökat, ont i ryggslutet och mer illamående sen obsdag/torsdag någon gång och min mormor tyckte att jag skulle be henne kolla när jag ändå skulle träffa henne idag. Hon sa inget om jag var öppen eller så men hon så att det kommer att gå att göra en igångsättning med att ta hinnorna då man skulle kunna ta dom redan nu, 34+0, och så pratade hon om att vi måste ta och skriva ner önskemål och dyligt inför en eventuell vaginal förlossning, så dom på förlossningen vet, ifall det skulle sätta igång tidigare. Visst borde det innebära att jag har öppnat mig lite?

• Anonym (Fjärde barnet)
    norrlänningen89 skrev 2020-05-04 17:51:23 följande:

Visst borde det innebära att jag har öppnat mig lite?

Oj, här händer det grejer!

Det låter ju onekligen som att tappen är mogen och lite öppen!

Som omföderska kan man väl dock också vara lite öppen på ett annat sätt än vid första graviditeten..

Men så spännande ändå! Inom snar framtid är bebis här!

Jag har sista dagarna kommit på att jag vill gravidfotas.. synd bara att jag började svälla för 1-2 veckor sen!

Får se om det blir av... får sån ångest samtidigt av att fotas. Har ni andra gjort nån?
  • Let it Rain
    Chuckiiii skrev 2020-05-04 11:11:19 följande:

Oj, vad roligt! Väntar du första eller är det ett syskon?

Jag väntar min trea nu. :) Syskonen är födda -16 resp -18.
  • norrlänningen89
    Anonym (Fjärde barnet) skrev 2020-05-05 20:28:54 följande:

Oj, här händer det grejer!

Det låter ju onekligen som att tappen är mogen och lite öppen!

Som omföderska kan man väl dock också vara lite öppen på ett annat sätt än vid första graviditeten..

Men så spännande ändå! Inom snar framtid är bebis här!

Jag har sista dagarna kommit på att jag vill gravidfotas.. synd bara att jag började svälla för 1-2 veckor sen!

Får se om det blir av... får sån ångest samtidigt av att fotas. Har ni andra gjort nån?

Är ju bra om man kan göra igångsättning genom att ta hinnorna, så det är ju bra om det hänt något redan nu. Blev tvungen, för snart 2 veckor sen, att omvärdera beslutet om snitt då det blev nya saker att ta i beaktning.. :( så som det ser ut nu så blir det igångsättning istället för snitt sista veckan i maj, försöker verkligen förberedda mig så gått det går men jag är så, så rädd. :( är det över snitt också, men att ha haft siktet istället på snitt sista veckan i maj och så behöva ta nya beslut och ställa om sig 5 veckor innan var inte något jag behövde, även om det inte är så mycket göra åt, men nu är jag ständigt rädd, och så ledsen, så ledsen. Panik/ångestattackerna är inte lika många längre men alltså, nä, fy fan.

Jag har inte tagit ett enda foto på magen denna graviditet, tog knappt några med sonen heller. Men då har jag hatat/ogillat denna graviditet något så enormt så det är nog en bidragande faktor, plus att jag hatar att bli fotograferad.
Svar på tråden BF Juni 2020