BF Juni 2020
Plussade idag och fann ingen sådan grupp, så jag startar en.
Grattis till er alla!
Plussade idag och fann ingen sådan grupp, så jag startar en.
Grattis till er alla!
...
Stackare! Det låter verkligen inge vidare.
Håller verkligen tummarna för att du kan få kejsarsnitt så snart det vore möjligt. Blev du förlöst tidigare förra graviditeten också? Vilken vecka är om då?
Förstår att du har ångest över situationen och ökad ångest när det närmar sig att förlänga sjukskrivning.
Har också uppmärksammat att det inte är så mkt järn i hemofer jämfört med niferex. Men läste nånstans att det är en annan typ som tas upp lättare av kroppen? Jag vet inte om det är sant? Skulle va intressant att testa och se om det ändå ger större effekt trots mindre mängd?
Jag tar niferex. Skulle visst va snällare för magen (kapsel som tas upp längre ner + innehåller väl oxå c-vit). Har oxå provat duroferon. Trots att jag tagit varje dag sjunker det fortfarande. Visst är det väl normalt till viss del, men ändå. Har inte nån större lust att ta 2tabl/dag egentligen.
Här är det heller inge vidare. Drar ut på tiden m sjukintyget. Läkaren är totalt upptagen av att jag jobbar 50% och är föräldrarledig 50%. Tycker egentligen inte det är läkarens ensak. Det är ju en livsstil att jobba mindre, fortsätta skydda sgi:n och få livet att fungera för mig/oss.
Med facit i hand skulle jag kanske fortsatt va sjukskriven redan sedan graviditeten m tredje barnen eftersom jag ej blivit helt återställd ännu.
Jag förstår inte varför läkaren ska lägga så stort fokus på detta.
Läkaren har även upplyst mig om att barnen behöver ha 100% barnomsorg om jag jobbar 50% och sjukskriven 50%. Förstår heller inte varför det framförs då min man arbetar kortare dagar några dagar i veckan för att hämta tidigare + vi har en stående dag m mormor.
Vår yngsta är dessutom en lite lugnare variant som är rätt lättsam, till skillnad från äldsta tex som var en riktig duracell med högt tempo och som en behövde ha ständig uppsikt över.
Okej.. 37 fullgångna veckor är ju typ fullgånget, så det borde väl gå att ordna m tanke på omständigheterna. Hoppas du får besked snart!
Så jobbigt det låter när en möter en sådan läkare. Förstår det påverkar dej mkt. Är ju så avgörande de där korta mötena.
Jo jag vet ju reglerna så att säga. Men det läkaren ej tagit reda på är att min man också har kortare arbetsdagar mm. Så jag står inte själv för barnpassningen.
Tanken var att bli sjukskriven från arbetet 50% då det är en helt annan sak att bestämma tempo, aktivitet, vila mm hemmavid.
Så här står det på Kronans Apotek om hemofer: ... Det som gör Hemofer unikt i jämförelse med andra järnpreparat är innehållet av hemjärn. Kroppen tar lättare upp hemjärn än icke-hemjärn. Hemofer innehåller även vitamin C för bättre upptag av järn..
Okej.. 37 fullgångna veckor är ju typ fullgånget, så det borde väl gå att ordna m tanke på omständigheterna. Hoppas du får besked snart!
Så jobbigt det låter när en möter en sådan läkare. Förstår det påverkar dej mkt. Är ju så avgörande de där korta mötena.
Jo jag vet ju reglerna så att säga. Men det läkaren ej tagit reda på är att min man också har kortare arbetsdagar mm. Så jag står inte själv för barnpassningen.
Tanken var att bli sjukskriven från arbetet 50% då det är en helt annan sak att bestämma tempo, aktivitet, vila mm hemmavid.
Får hoppas att HVC-läkaren är lika förstående som min psykolog och BM.
Känner mig lite nervös över de biverkningar som järntabletter kan ge.. Magen ska ju tydligen kunna reagera lite olika, hehe..
Hur gick det för dej?
För mig har det löst sig med sjukskrivningen. När jag väl fick riktig kontakt med läkaren igen så var det inga konstigheter. Så återstår det ju att se hur försäkringskassan hanterar det hela... är ju en nervös process det också.
Hur gick det för dej?Hur går det för dej m järntabl.? Klarat dig från biverkningar so far? Vilken vecka är du i nu? Är det första barnet för dej, eller hur var det nu..?
För mig har det löst sig med sjukskrivningen. När jag väl fick riktig kontakt med läkaren igen så var det inga konstigheter. Så återstår det ju att se hur försäkringskassan hanterar det hela... är ju en nervös process det också.
Stämmer att det är första barnet :) Så det är en spännande upplevelse, och ibland lite läskigt då jag ju inte har tidigare graviditeter att jämföra med. Man vet ju t.ex. inte riktigt hur fosterrörelser ska kännas eller "hur det ska vara". Nu är jag i vecka 23 och har mer och mer börjat känna något som kanske är rörelser, men jag är inte alls säker.
Järntabletterna har helt klart påverkat magen, dock kunde det väl varit mycket värre.
Gick bra på HVC, hon var ovanligt trevlig. Har läst sjukintyget och hon skrev då inget dumt, knasigt eller så men nu är det istället stressen över vad FK kommer säga. -_- MVC-läkaren på torsdag och hoppas så att hon går med på att bevilja tidigt snitt. :/
Vad bra! Jo, alltid stressande att ha med FK att göra. :(