• Enniie

BF Juni 2020

Plussade idag och fann ingen sådan grupp, så jag startar en.

Grattis till er alla!

• Svar på tråden BF Juni 2020
  • Mollyn
    Anonym (Fjärde barnet) skrev 2020-01-12 17:42:55 följande:

Mm.. samma här. Antar att det är det som bidragit en del till oron också. Vet de varför du haft blödningar? För mig syntes nåt hematom eller annat något obestämt på ultraljud. Får se om det fortsatt syns vid rul. Annars kunde det kollas upp närmre efter graviditeten.

Så lustigt det är hur olika det fungerar på olika ställen. Vi fick inte några klara besked alls om datum eller så vid kub!

Gjorde ett VUL och då trodde läkaren att blödningarna kan bero på att moderkakan ligger precis i gränsen till livmodertappen och skaver.
  • Anonym (Fjärde barnet)
    Mollyn skrev 2020-01-12 19:46:29 följande:

Gjorde ett VUL och då trodde läkaren att blödningarna kan bero på att moderkakan ligger precis i gränsen till livmodertappen och skaver.

Aha.. det kan ju förklara saken. Har det blivit bättre allteftersom?
  • Anonym (Fjärde barnet)

Hej tjejer! Hur mår ni?

Jag har känt mig lite matt senaste tiden. Även börjat somna i soffan igen om kvällarna. Mitt hb har sjunkit från 127-116 senaste månaden, det kanske kan förklara saken?

Hur har ni det med hb?t?

När en läser om graviditet för den här tiden så står det ju att en börjar känna sig som vanligt igen, är pigg osv, vilket känns lite tufft att läsa när det inte stämmer överens med hur en annan upplever det.

Så har även en liten oro börjar smyga sig inpå inför rul om 4 dagar. Det är ju verkligen en milstolpe, ett avstamp inför det som skall komma i framtiden.

• Anonym (Tomte)

Här har det varit toppen fram tills för en vecka sedan, nu är det mer eller mindre botten. Har fått något i kroppen som jag inte vet vad det är, började som en förkylning men har utvecklats till magkramper, diarré, illamående, stel i kroppen, orkeslöshet osv. I lördags hade jag så ont att jag var övertygad om att missfall var på gång, men gick som tur var över snabbt. Fått akuttid på vårdcentralen idag för att testa för urinvägsinfektion och andra infektioner. Kommer eventuellt även att lämna avföringsprov då jag är sjukt orolig för listeria, fick av misstag i mig en opastöriserad produkt för två veckor sen :/ Har jag något virus/bakterie i kroppen som endast får mig att må dåligt gör det väl inget, men usch vad orolig jag är för sånt som kan skada bebisen.

Hur det ligger till med mitt hb nu vet jag inte, då jag tog prov i november sist (då var det bra). Kanske blir ett prov på det idag också.

Känner mig också lite nervös inför rul om 11 dagar. Nog för att magen har svällt ut lite, vilket syns ibland. Men kan inte låta bli att tycka att den är för liten. Inte känt fosterrörelser heller vad jag vet. Men så kan det väl hända att jag också jämför lite för mycket med bilder/berättelser på nätet också :)

Anonym (Fjärde barnet) skrev 2020-01-16 10:11:09 följande:

Hej tjejer! Hur mår ni?

Jag har känt mig lite matt senaste tiden. Även börjat somna i soffan igen om kvällarna. Mitt hb har sjunkit från 127-116 senaste månaden, det kanske kan förklara saken?

Hur har ni det med hb?t?

När en läser om graviditet för den här tiden så står det ju att en börjar känna sig som vanligt igen, är pigg osv, vilket känns lite tufft att läsa när det inte stämmer överens med hur en annan upplever det.

Så har även en liten oro börjar smyga sig inpå inför rul om 4 dagar. Det är ju verkligen en milstolpe, ett avstamp inför det som skall komma i framtiden.

• Anonym (Fjärde barnet)
    Anonym (Tomte) skrev 2020-01-16 11:16:04 följande:

Här har det varit toppen fram tills för en vecka sedan, nu är det mer eller mindre botten. Har fått något i kroppen som jag inte vet vad det är, började som en förkylning men har utvecklats till magkramper, diarré, illamående, stel i kroppen, orkeslöshet osv. I lördags hade jag så ont att jag var övertygad om att missfall var på gång, men gick som tur var över snabbt. Fått akuttid på vårdcentralen idag för att testa för urinvägsinfektion och andra

Oj, så otäckt med händelsen i lördags! Hoppas bacillen/viruset ger med sig snart! Klart en kan bli lite orolig att det skulle påverka bebis. Men för det mesta e ju bebis bra skyddad.

Ja, det är nog lätt att jämföra sig m det som finns tillgängligt på nätet och runtomkring.. En har ju ingen aning egentligen om de bilderna är knäppta på kvällen, m avslappnad mage mm mm + att vi alla e ju olika.

Fick veta hb?t av en slump då jag egentligen skulle lämna andra prover. Men jag förstår inte annars vart denna matthet skulle komma ifrån.
  • Anonym (Tomte)
    Anonym (Fjärde barnet) skrev 2020-01-16 12:26:05 följande:

Oj, så otäckt med händelsen i lördags! Hoppas bacillen/viruset ger med sig snart! Klart en kan bli lite orolig att det skulle påverka bebis. Men för det mesta e ju bebis bra skyddad.

Ja, det är nog lätt att jämföra sig m det som finns tillgängligt på nätet och runtomkring.. En har ju ingen aning egentligen om de bilderna är knäppta på kvällen, m avslappnad mage mm mm + att vi alla e ju olika.

Fick veta hb?t av en slump då jag egentligen skulle lämna andra prover. Men jag förstår inte annars vart denna matthet skulle komma ifrån.

Ja usch, det var en jättejobbig upplevelse. Bara grät och sa till sambon att "nu är det kört". Men vet inte om jag stressade upp mig också och att det gjorde värken värre..

Varit på vårdcentralen nu flera timmar och blev väl tyvärr inte klokare av det. Min sänka är förhöjd så något har jag helt klart i kroppen.. Läkaren trodde på något virus men tyckte inte sänkan var tillräckligt hög för att gå vidare med just nu. Listeria visste han knappt vad det är, ändå skrevs det min journal att risken för det bedöms som låg. Så nu ska vi avvakta, se åt vilket håll det går och jag får fortsätta vara ovetandes helt enkelt.. :/

Ja, låter ju som att din matthet klart kan bero på lågt hb. Har för mig det blir lägre för många ju längre graviditeten går. För mig var väl hb det enda som såg bra ut idag. Förutom crp:n så avviker även blodsockret och blodtrycket lite. Usch önskar bara jag kunde fått nån enkel medicin som rättade till allt..
  • Anonym (Fjärde barnet)
    Anonym (Tomte) skrev 2020-01-16 15:50:27 följande:

Har för mig det blir lägre för många ju längre gravidite. För mig var väl hb det enda som såg bra ut idag Förutom crp:n så avviker även blodsockret och blodtrycket lite. Usch önskar bara jag kunde fått nån enkel medicin som rättade till allt..

Ja, det är ju så. Beroende på hur snabbt det sjunker blir en väl olika påverkad beroende på hur snabbt kroppen anpassar sig.

Så jobbigt m ovisshet! Får hoppas allt bara klingar av nu och blir bättre å bättre för var dag! Kanske det var något tillfälligt med blodtrycket? Hoppas!

Vilken vecka är du i nu? Har du nån glukosbelastning planerad via mvc?
  • Anonym (Tomte)
    Anonym (Fjärde barnet) skrev 2020-01-16 16:38:46 följande:

Ja, det är ju så. Beroende på hur snabbt det sjunker blir en väl olika påverkad beroende på hur snabbt kroppen anpassar sig.

Så jobbigt m ovisshet! Får hoppas allt bara klingar av nu och blir bättre å bättre för var dag! Kanske det var något tillfälligt med blodtrycket? Hoppas!

Vilken vecka är du i nu? Har du nån glukosbelastning planerad via mvc?

Tack! :) Hoppas verkligen det, annars kommer jag att kräva ny undersökning nästa vecka. Om det inte bättrar sig sa de att jag kan få remiss till blododling, så då kan jag ju ev i så fall få svar på vad för bakterie/virus det rör sig om.. Än så länge var sänkan bara lite höjd (11), så inget alarmerande iaf. Det konstiga med blodtrycket var att det var normalt när sköterskan tog men lågt när läkaren tog två timmar senare, haha. Men han trodde mest på att det var nåt tillfälligt.

Hmm vet inte om jag har det, det ska ju vara rutin på vissa mvc men jag är osäker på vad som gäller på min. Får kolla vid mitt nästa besök :)
  • Anonym (JJ)

Ni som hade mensens första dag 31 aug. Vilken vecka är ni i nu?

:)

• Anonym (Fjärde barnet)

Så har vi vart på rul och allt såg bra ut!

Det verkade som det var en liten pojke vi väntar. Så overkligt det är ändå att se lilla pyret sprattla omkring!! Nu får jag verkligen ta å smälta detta och även börja berätta för omgivningen så smått.

Svar på tråden BF Juni 2020