Vi skaffade bara ett barn, för jag tycker att planeten redan är överbefolkad och detta bestämde jag före år 2000. det vorde rimligen kompensera för vårt bilkkörande tycker jag. Man kanske skulle tvingas välja mellan att köra bil eller föda barn 2 i framtiden? Läste en SF-novell i somras där bara var tredje par på jorden fick skaffa barn p.g.a. resursbrist, och detta avgjordes genom lottning när man bestämde sig för att bli ett par officiellt.
Vi kommer aldrig att äga en fritös, en vattenkokare, en kaffekapselmaskin, en popcornmaskin, en glassmaskin, en bakmaskin eller nån annan sjukt överskattad elektronik som används typ tre gånger per år. Allt går att göra med vanliga kastruller och stekjärn och en frys tycker vi. Mitt stekjärn är f.ö. från 1930-talet och har tillhört min morfar.
Köper mycket på blocket och antikt för det passar i vårt hem och avger inte lika mycket formaldehyd och skräp som nyköpta möbler. Datorer uppgraderar vi länge och min mobil är sex år gammal, har just köpt nytt batteri till den.
Jag kommer redan aldrig att använda spolglans, sköljmedel, hårbalsam, stylingprodukter, skönhetskrämer, lösnaglar, lösögonfransar, dagligt smink och skit som inte någon mänska behöver. Det är lite för miljöns skull men mycket för min egen för jag tål verkligen inte skräpet och det finns gott om saker i det där som inte är bra för oss. Städar rätt sällan (utom badrum och kök) och använder därmed mindre rengöringsmedel. Går till frissan sällan, färgar håret max en gång per år.
Vi handlar ekologiskt ibland, men det kan bli bättre. Vi köper lokalt kött och grönt ibland, men det kan också bli bättre. Jag äter gärna vegetariskt, resten av familjen är skeptisk.
Vi har en lägenhet, den är fin och rymlig men den behåller vi så länge alla andra härjar rundor med sommarstugor, husbilar, båtar, MC, extra bilar, pool och tusen onödiga tillbehör till dessa.
Men frågan är kanske vad det spelar för roll vad jag gör när vissa betalar för skönhetsoperationer till sin pudel och drar över sin yacht med bladguld.