Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-09-09 14:46:46 följande:
Jag kan inte tänka mig att sluta flyga inrikes. Jag bor i ena delen av Sverige och mina vänner och nära och kära i andra änden och eftersom jag är beroende av min permobil kan jag inte åka tåg. Dessa är inte tillåtna ombord på SJ:s tåg nämligen (funkar på Skånetrafikens och andra lokala bolags dock, men ska ju ta sig dit först). På flyget går det bra att checka in den och man får assistans hela vägen. utan flyget skulle jag få kommunarrest.
Om du fick ha permobilen på tåget, skulle du åka tåg då?
Om jag fattat det rätt får man ha elrullstolar med idag om de är mindre än vissa mått och en viss vikt.
https://kundo.se/org/sj/d/elektriska-rullstolar/
Om inrikesflyget gick på biobränsle skulle det sannolikt inte bli så stora klimateffekter, eftersom inrikes flyget flyger på lägre höjder och därmed inte har sk höghöjdseffekter i samma utsträckning. Däremot skulle resan bli betydligt dyrare eftersom bränslet är dyrare att tillverka. Hur mycket mer skulle du vara beredd att betala för dina inrikesresor för att få förnybart bränsle?
(Dessutom finns det inte tillräckligt med biomassa för att tillverka bränsle till all världens flygplan. Men det är ett annat problem.)