Anonym (Fiffi) skrev 2019-09-07 09:08:50 följande:
Du levde inte billigt. Du levde kortsiktigt.
Så här levde jag de åren jag hade lite pengar: Jag åt mycket ärtor, rotfrukter, lök, gröt mm. Bakade brödet själv. Kläder köptes bra begagnade, men inte många. Bytte kläder med kompisar vid behov. Dammsugare lånade jag av en granne. Lappade och lagade. Cyklade eller tog bussen till affären. Så gott som alla möbler o husgeråd var ärvda, från containrar eller loppis.
Billigt och miljövänligt.
Kul för dig då. Du verkar ha haft ett bra och hjälpsamt nätverk omkring dig när du hade ont om pengar.
Men jag hade inga kompisar med samma klädstorlek som jag själv, jag hade storlek 34 på den tiden. Och mina kompisar var för övrigt lika ointresserade som jag själv att ha på sig jeans som spruckit upp i skrevet eller jumprar som spruckit upp i ärmhålan. De ville verkligen inte byta till sig mina utslitna kläder. Och ja, jumprarna försökte jag laga genom att sy för hand med tråd i samma färg , för någon symaskin hade jag inte råd med men när jag lagat samma tröja på samma ställe tre gånger brukade jag ge upp.
Jag hade heller inte den relationen till mina grannar att jag kunde ringa på och be att få låna deras dammsugare. Eftersom jag var ensamstående med ett litet barn på 40 kvadrat behövde jag dammsuga ganska ofta och hade jag varannan dag ringt på hos någon granne jag inte hade någon annan relation till än att vi brukade hälsa på varandra i trappen hade de förmodligen anmält mig för ofredande till slut.
Jag åt också en hel del rotfrukter när jag var fattig, linssoppa med allehanda rotfrukter som ingredienser var en paradrätt hemma hos mig. Men varken jag eller mitt barn ville äta samma sak varje dag.
Cykla till affären?
Ja, det var precis vad jag vanligtvis gjorde, cyklade till affären i mitt närområde. Men eftersom allting var betydligt dyrare där än på Willys som låg betydligt längre bort så åkte jag regelbundet till Willys för att spra pengar.
Ärvda möbler hade jag också en hel del och de flesta av dem har jag fortfarande kvar trots att jag inte är fattig längre. Men ingen kan ärva det man behöver just nu på beställning.
Leta möbler i containrar är absolut ingenting att skryta om att man gör, det är som att be om att få vägglöss och de medel som används vid sanering mot vägglöss är allt annat än miljövänliga.