Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-09-19 08:15:05 följande:
Och då kan det krävas lagändringar, men det vågar inte politikerna eftersom samhället skulle förlora ekonomiskt på det. Av samma anledning vågar man inte skrämma bort fartyg från våra hamnar genom att förbjuda tomgångskörning (vilket alltså spyr ut MER skit än flyget).
Fartyg som ligger i hamn kör i regel inte på tomgång, utan man använder motor för att generera el. Vanligen är det separata hjälpmotorer, men även huvudmotor kan användas för el beroende på hur fartyget är konstruerat.
Elen används sedan till att driva belysning och utrustning ombord. Är det är färja så måste ju passagerare och personal kunna se utan att det är mörkt, och är det ett fraktfartyg kanske elen driver pumpar för att pumpa i och ur olja eller lyfta i och ur gods.
De senaste siffrorna visar att all inrikes sjöfart släppte ut närmare 662 tusen ton CO2, men då kom "bara" 448 tusen ton från kommersiell sjöfart. Resten kom från fritidsbåtar (det finns nästan 1 miljon fritidsbåtar i Sverige).
Inrikesflyget släppte ut 553 tusen ton CO2 2017, men den stora boven är ju utrikesflyget. Flyget släppte ut 2,8 miljoner ton CO2 och då räknar man det flygbränsle som tankas i Sverige. För en flygning till Thailand räknas alltså bara bränslet till den första mellanlandningen.
Om man stället tittar på hur mycket svenskar flygresande släpper ut är det närmare 10 miljoner ton. Det beror på att alla de flesta långa flygresor går via Heathrow, Helsingfors, etc.