• adrenalin

Slipper unga bristningar oftare?

Jag tycker så många unga mammor slipper bristningar. Är det så, eller har jag fått det om bakfoten?

Jag var 20 när jag fick och jag fick typ rekordmycket bristningar. men ser jag på andra verkar deras magar va lena som .. lussebullar me äggvita på
    mamma till det bästa som hänt mig
  • Svar på tråden Slipper unga bristningar oftare?
  • johannadarling

det har väl hormonella orsaker?
    vissa har dragit vinstlott i genlotteriet och andra inte. jag tillhör skaran som får bristningar, min mamma likaså.

• mrsbygg

min mamma hade inte en enda bristning och jag har 3 syskon!
    men jag fick juh...nå genfel där då!

• dison

Det är delvis hormonellt, men även beroende av hur huden tänjs ut. De flesta personer med fetma har ju mycket hudbristningar.

• johannadarling

mammab:
    man måste ju inte nödvändigtvis ha ärvt sin mamma...

jag tror också att det beror på att huden tänjs ut, så jag smörjer för fulla muggar för att huden ska vara elastisk och följsam. sen får man väl se hur det blir. det ska väl synas att kroppen har blivit använd ; )

• Sandris82

Är 23 år och fick inga bristningar, stor mage till trots. Men min mamma, som var 20 när hon fick mig, fick en hel del... så varken arv eller ålder här iaf...

• majflickan
    va 22 när jag fick min son, fick jättemånga bristningar... Min mamma hade oxå en del bristningar
  • mrsbygg

johannadarling; farmor å mormor hade inte heller..
    typ bara jag som fått bristningar, smörjde mig oxå som en blå dåre! men men gör inget, värt vart enda tiger rand!

• johannadarling

well well, jag tror att ens genetiska förutsättningar bestämmer det mesta som händer med kroppen. vissa får dem, andra inte. menar inte att det måste vara ärftligt. observera att det är vad jag tror, inte vet...

• sandra1984

När jag precis hade fött min dotter var bristningarna väldigt illröda...såg äckligt ut.
    Mest på magen...

Men med tiden bleknade det.Efter kanse 6-12 månader såg det mest ut som hudfärgade trådar hi hi..svårt att förklara...man kunde känna bristningarna lite grann...och se om man kollade nära och noga.

Efter cirka 1-1 1/2 år så försvann allt helt faktiskt.Känns ingenting,och syns ingenting.

Jag tror det mesta försvinner med tiden hos dom flesta.

• MallanFrallan

Är 20 och fick bristningar,men jag tror det har med hormoner att göra,jag fick bristningar ganska sent och under större delen av graviditeten mådde jag som en prinsessa men mot slutet var jag inte lika skojjig i humöret

Svar på tråden Slipper unga bristningar oftare?