• Tintin i Amerika

Campinglivet

Varför är det mest utsatta människor som campar?
    Ser sällan välbärgade på campingplatser

• Svar på tråden Campinglivet
  • Mandel
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 12:50:43 följande:
    Jag menar självklart inte alla men de flesta som campar känns utsatta.
    Många ggr campar folk för de känner någon som campar typ grupptryck.
    har man genuint intresse eller är det pga pengabrist vet jag dock ej

Om ni hade haft råd ( anta att ni är miljardärer) att bo i fina stora stugor av olika stilar moderna eller gammaldags hyddor med alla bekvämligheter matbuffér m.m. och ger er samma frihet nära havet m.m. hade ni fortfarande bott i husvagn?
    Handlar om mobiliteten och avsaknaden av krav.

Jag kan åka dit jag vill efter att ha tittat på väderprognosen. Testa nya ställen och se och uppleva nytt istället för samma område år ut och år in kring en stuga.
    Behöver inte känna tvånget att fixa med trädgården vid stugan och måste åka och klippa gräset en helg det ösregnar.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Tintin i Amerika
    sextiotalist skrev 2019-08-15 13:19:55 följande:
    Campar du själv eftersom du vet så säkert?

Brukar ni prata om lån, vad ni äter etc. Eller är det förutfattade åsikter du har?
    nej vi campar inte tack och lov! vi släktingar folk som campar. Tack och lov umgås vi inte med de mer än vid enstaka tillfällen någon gång per år. 
    vi har sett deras liv . och de är många ! Bor på olika platser i landet med. 

stora inkomster som aldrig räcker till lever ständigt i lyxfällan 
    äter inte så ofta på dagarna och när de äter så är det skitmat 
    stora kolhydrater intag för att överleva dagen typ 
    allmänt grisiga är de också och inte trevliga att prata med massa svärord könsord och så 
    Går dagligen på allmäna toaletter och hygien är bristfällig till allvar 
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 13:37:05 följande:

nej vi campar inte tack och lov! vi släktingar folk som campar. Tack och lov umgås vi inte med de mer än vid enstaka tillfällen någon gång per år. 

vi har sett deras liv . och de är många ! Bor på olika platser i landet med. 

stora inkomster som aldrig räcker till lever ständigt i lyxfällan 

äter inte så ofta på dagarna och när de äter så är det skitmat 

stora kolhydrater intag för att överleva dagen typ 

allmänt grisiga är de också och inte trevliga att prata med massa svärord könsord och så 

Går dagligen på allmäna toaletter och hygien är bristfällig till allvar 

Tråkigt med sådan släkt. De jag känner som campar är inte sådana.
  • Tintin i Amerika
    Mandel skrev 2019-08-15 13:25:30 följande:
    Ensamstående mamma med en Hobby Premiumvagn betald kontant som jag drar med en ny bil också betald kontant.
    Grillar svensk oxfilé och personligen äter jag inte pasta över huvud taget. Gör både egen majonnäs och egen bea ifrån grunden i husvagnen.

Till vardags bor jag i villa - köpt "kontant", värd 2,8milj. Lagar mat ifrån grunden på svenska råvaror så långt det går. Inga avbetalningslån på teknikprylar eller alla mina cyklar heller.
    Har runt millen i pengar på banken.

Tror inte jag är unik/ensam i campingvärlden om detta.
    du är inte ensam nej men du speglar inte campingfolket heller 
    Mandel skrev 2019-08-15 13:31:08 följande:

Jag kan åka dit jag vill efter att ha tittat på väderprognosen. Testa nya ställen och se och uppleva nytt istället för samma område år ut och år in kring en stuga.
    Behöver inte känna tvånget att fixa med trädgården vid stugan och måste åka och klippa gräset en helg det ösregnar.
    JA absolut du kan åka vart du vill och testa nya ställen men behöver du en vagn till det? tips: man kan hyra stugor?  bo i bangalows? med alla faciliteter och mat serveras och städ ingår 
    men det är klart en miljon räcker ju inte till det livsstilet 

• Tintin i Amerika
    sextiotalist skrev 2019-08-15 13:40:47 följande:
    Tråkigt med sådan släkt. De jag känner som campar är inte sådana.
    javisst är det det men det skrämmande är att campingen var full som var likasinade som de :)
  • Ljbs

[quote=79833325][quote-nick]Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 12:50:43 följande:[/quote-nick]Jag menar självklart inte alla men de flesta som campar känns utsatta.

Många ggr campar folk för de känner någon som campar typ grupptryck.

har man genuint intresse eller är det pga pengabrist vet jag dock ej

Om ni hade haft råd ( anta att ni är miljardärer) att bo i fina stora stugor av olika stilar moderna eller gammaldags hyddor med alla bekvämligheter matbuffér m.m. och ger er samma frihet nära havet m.m. hade ni fortfarande bott i husvagn?[/

Nej klart man hade unnat sig.

Nu har vi tre små barn så detta är ett äventyr för oss och inte så att vi ligger ute i flera veckor under semestern.

Vi har råd att hyra ett hus/ stuga eller bo på hotell några nätter men inget som vi väljer.

Ska vi lägga större pengar på våra resor blir det solsemester med allt vad det innebär.

Ska vi på några dagars utflykt på något speciellt tar vi in på antingen hotell eller vandrarhem.

Hade vi haft några dagar för oss själva hade vi absolut prioriterat bekvämlighet och hyrt något härligt mindre hus eller större stuga. Fast vi har ju aldrig några dagar på tumanhand.

Hade jag haft några miljoner hade jag nog inte lagt mig till med dyrare vanor förutom några dröm semestrar .

Jag imponeras inte av maffiga hotell komplex. Hade inte lagt 20000 på ett hus för en vecka bara för att det är snyggt inrett. Dels pga mina intressen , syn på värde av pengar och kan jag hyra en stuga för 20000 i veckan hade det vettigaste varit att spara dom och köpa mitt egna.

Det jag kommer spara till och bo i bekvämlighet är främst vår bröllopsresa och solresor med barnen.

• sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 13:43:23 följande:
    javisst är det det men det skrämmande är att campingen var full som var likasinade som de :)
    Vilken campingplats var det (du skrev ju inte att ni inte campar) ?
    tror inte att programmet Böda Camping ger en rättvis bild av campingen.
    Lite OT, vi har en väldigt stor campingplats inte långt från vårt sommarhus, de gångerna jag gått igenom den campingen, så har jag alltid blivit förvånad hur fräscht och rent det är och hur fint faciliteterna verkar fungera.
    Många från andra delar av Europa, företrädesvis tyskar och danskar. Bilarna ser ut att vara rätt nya.
    Vad de har på grillen har jag ingen aning om.
    En vän har husvagn. Vintertid står den i någon av skidanläggningarna, eftersom de mer än gärna åker skidor och vill kunna komma när de har lust.
    Sommartid åker de runt i Sverige.
  • Ljbs
    Mandel skrev 2019-08-15 13:25:30 följande:

Ensamstående mamma med en Hobby Premiumvagn betald kontant som jag drar med en ny bil också betald kontant.

Grillar svensk oxfilé och personligen äter jag inte pasta över huvud taget. Gör både egen majonnäs och egen bea ifrån grunden i husvagnen.

Till vardags bor jag i villa - köpt "kontant", värd 2,8milj. Lagar mat ifrån grunden på svenska råvaror så långt det går. Inga avbetalningslån på teknikprylar eller alla mina cyklar heller.

Har runt millen i pengar på banken.

Tror inte jag är unik/ensam i campingvärlden om detta.

Håller med dig förekommer säkerligen i campingvärlden.

Får jag fråga hur du lyckats så väl? Blir hemskt nyfiken
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 13:42:09 följande:
    du är inte ensam nej men du speglar inte campingfolket heller 
    Mandel skrev 2019-08-15 13:31:08 följande:

JA absolut du kan åka vart du vill och testa nya ställen men behöver du en vagn till det? tips: man kan hyra stugor?  bo i bangalows? med alla faciliteter och mat serveras och städ ingår 
    men det är klart en miljon räcker ju inte till det livsstilet 

Man behöver inte en miljon för att hyra en stuga. Inte heller för att äga en stuga heller.
    Bungalow har vi inte i Sverige, men de är rätt billiga att hyra när man är utomlands.
  • Ljbs

Ts undrar fortfarande vad du menar med utsatta.

Svar på tråden Campinglivet