• Tintin i Amerika

Campinglivet

Varför är det mest utsatta människor som campar?
    Ser sällan välbärgade på campingplatser

• Svar på tråden Campinglivet
  • Åsa
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-16 09:03:38 följande:
    är det inte gott med pasta?
    Linda5 skrev 2019-08-16 00:09:51 följande:
    Nej det är inte billigare att campa om du räknar med att du skall köpa en vagn/bil. Behöver du sen ta lån på den så blir det ännu dyrare.

Bra hotell sommartid får du för 1000kr/natt, billiga får du för 700kr boka på Hotel.com så är vårt 10e natt gratis dvs 20 dagar betala 18000kr/12600

Campinplats på camping med hög klass 450kr/natt lite sämre 350kr

20 nätter på camping 9000kr/7000kr

Lägg till 1500-5000kr skatt och försäkring.

Extra drivmedel vår bil drar 0,4 mer milen med vagnen 400 mil ca. 2500kr

Värdeminskning 2000kr/år

Hotellet har även gratis frukost som man står sig bra på.

Här man sen även lånat till husvagnen/husbilen så tillkommer det ränta på lånet
    Du vill verkligen tro på att camping är dyrare än hotell?
    Maten har du glömt som är en av de dyraste utgifterna på semestern för en familj med 4 barn! På campingen äter du gröt typ 
    på hotelt får du betala lunch och middag och mellanmålen OM frukost ingår!
    Så det är mkt billgare att campa 
    att räkna inköp av vagn är absurd för den används inte bara 20 dygn per år!

Det går säkert att komma väldigt billigt undan med levnadsomkostnaderna på en camping för den som vill. Fast den där husbilen/husvagnen får ju betalas dessförinnan. Och även om den skulle användas 40 dagar per år i 10 års tid så talar vi om kanske 2000 kr/använt dygn för de dyrare modellerna, löpande utgifter som hyra av campingplats, försäkring, bensin och service ej inräknade. (att anpassa nedåt om man använder den mer/längre). Att hyra en vecka blir säkert billigare billigare än en veckas solsemester för en flerbarnsfamilj, om än dyrare än att hyra ett hus på landet, men jag antog att du uttalar dig om den som campar mer än så.
    Det finns förstås även billigare begagnade modeller men för att det ska bli billigare än en ordinär solsemester får du nog titta på rejält gamla fordon. Och inget fel i dem, men det är inte dem jag brukar se köra förbi.

Fick jag den gratis skulle jag gärna testa husbil någon gång men som det nu är nöjer vi oss med hotell
  • Virriga Vera

Vi bor ofta på camping men då i stuga, och jag kan säga att jag sällan eller aldrig har sett några "utsatta". De som tältar är ofta ungdomar eller barnfamiljer. Sedan har vi husvagnsfolket som till största delen bor i fina, dyra husvagnar och så är det husbilsfolket som mer eller mindre alla bor i nya dyra husbilar. inte en enda av de ser speciellt utsatta ut. Om de äter pasta så är det väl för att det är enkel stapelvara som är lätt att tillaga när man campar. Inte sätter man på en söndagsstek i husvagnen? Annars så brukar det vara oftast vara fullsatt på de restauranger som finns på campingarna. Själva så köper vi färdig frukost där det går och äter även våra övriga måltider på restaurang.Nu senaste helgen var vi i Västervik på Lysinge camping och det var ju inte billigt precis.

• Tow2Mater
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-16 16:18:23 följande:
    Nej absolut inte!

Endel människor väljer att Missförstå mig
    Vad menar du då? Du kan ju borja med att forklara vad detta betyder:
    #94: "med grö menade jag billig mat som räknar upp med bacon ägg flingor mm:)"
  • Tintin i Amerika
    Tow2Mater skrev 2019-08-16 17:44:14 följande:

Vad menar du då? Du kan ju borja med att forklara vad detta betyder:

#94: "med grö menade jag billig mat som räknar upp med bacon ägg flingor mm:)"

Det var mest påskoj
  • Grande Rock
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-16 16:18:23 följande:
    Endel människor väljer att Missförstå mig
    Det kan ju vara så att du inte är speciellt bra på att föra fram din poäng och det är därför folk missförstår...
    Att tro är att inte veta
  • Tintin i Amerika
    Grande Rock skrev 2019-08-17 00:19:44 följande:
    Det kan ju vara så att du inte är speciellt bra på att föra fram din poäng och det är därför folk missförstår...
    du verkar en av dem
    Jag sade
    "EN DEL" människor

och

du skriver
    "därför folk missförstår dig"

förstår du nu skillnaden på en del och folk? 
  • Grande Rock
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-17 00:25:59 följande:
    du verkar en av dem
    Jag sade
    "EN DEL" människor

och

du skriver
    "därför folk missförstår dig"

förstår du nu skillnaden på en del och folk? 
    VSV.
    Att tro är att inte veta
  • Tintin i Amerika
    Grande Rock skrev 2019-08-17 00:46:17 följande:
    VSV.
    ja jag visar dig nu 
    hoppas du lärt dig något nu
  • Tintin i Amerika
    Linda5 skrev 2019-08-16 00:09:51 följande:
    Nej det är inte billigare att campa om du räknar med att du skall köpa en vagn/bil. Behöver du sen ta lån på den så blir det ännu dyrare.

Bra hotell sommartid får du för 1000kr/natt, billiga får du för 700kr boka på Hotel.com så är vårt 10e natt gratis dvs 20 dagar betala 18000kr/12600

Campinplats på camping med hög klass 450kr/natt lite sämre 350kr

20 nätter på camping 9000kr/7000kr

Lägg till 1500-5000kr skatt och försäkring.

Extra drivmedel vår bil drar 0,4 mer milen med vagnen 400 mil ca. 2500kr

Värdeminskning 2000kr/år

Hotellet har även gratis frukost som man står sig bra på.

Här man sen även lånat till husvagnen/husbilen så tillkommer det ränta på lånet.
    Nu har jag pratat med folk och de flesta säger att de köper ny husvagn pga status, man vill kompensera det billiga sättet att leva genom att visa en dyr vagn 

för att uppleva det fria behöver man inte en dyr vagn till det 
    finns gott om dugliga vagnar för 15000 klassen 
Svar på tråden Campinglivet