• Tintin i Amerika

Campinglivet

Varför är det mest utsatta människor som campar?
    Ser sällan välbärgade på campingplatser

• Svar på tråden Campinglivet
  • nernu

Det är billigt så man har inte råd med annat. Kan inte se någon annan anledning.

• Tintin i Amerika
    sextiotalist skrev 2019-08-15 16:38:07 följande:
    Vilka gamla sår?

Jag gillar inte att campa eller sova i tält. Jag är för bekväm av mig helt enkelt. Skulle inte trivas med att trängas på liten yta under min semester.

Men ser campinglivet nästan dagligen när jag är vid vårt sommarhus och har gjort det under hela min uppväxt och delar inte din uppfattning alls.

Skulle nog beskriva den anläggningen som är hos oss som en anläggning som vänder sig till de som har lite mer i plånboken (Och den är inte femstjärnig)
    många människor går med skygglappar tyvärr 
  • Tintin i Amerika
    AnonymZzZ skrev 2019-08-15 16:46:11 följande:

Hej TS,

Anledningen till att vi ens hamnar på en camping är ju för att vi har ett resmål vi vill besöka, kanske Öland eller Danmark. För egen del hade jag förstås mycket hellre valt ett tjusigt hotellrum, men med två små barn är det sjukt bekvämt med camping! Nöjda barn = nöjda föräldrar. Framförallt med lekplats utanför knuten, ofta bad i närheten, kiosk och restaurang. Stuga är helt klart bekvämare, men tält älskas som sagt av barnen plus att det är betydligt billigare (bara för att man har höga inkomster betyder ju inte det att man struntar i utgifterna)

Hoppas du har fått svar på din fråga! För uppenbarligen existerar vi som gör detta val, så vad finns det ens att diskutera?

Hejhej
    Jag menade ju som du skriver att ekonomin styr. 
    Men det är sorgligt att höra många som du skriver nöjda barn = nöjda föräldrar
    för mig klingar det oansvar
    Barn vill äta glass framför mat ska man göra barn glada då?
    Barn älskar att tälta ja men inte spendera en hel helg i en varm tält? 
    Att dela toalett med andra främmande människor skapar otroligt mkt stress hos våra barn. Integriteten blir som bortblåst. 
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 17:55:22 följande:

många människor går med skygglappar tyvärr 

Nej, däremot så tror du att ditt enda besök på en campingplats och dina släktingar är det som är sanningen.
  • Tintin i Amerika
    Nymphaea skrev 2019-08-15 17:24:02 följande:
    Så du stannade alltså länge nog på denna campingplats du inte campat på tillräckligt länge för att se att de åt pasta i stora mängder i flera dagar? Vad som helst i för stora mängder kan vara skadligt för hälsan, vet du

Det känns helt klart som att du hänger upp dig på detta av någon personlig anledning. Låter helt sjukt att du förfärar dig över folk som äter pasta, campar i fina husvagnar och barn som har svårt att ta sig från en klätterställning till en annan! Och hur vet du vad alla dessa människor tjänar och att de har problem med ekonomin (du nämnde lyxfällan)?
    vi stannade där några timmar för att vara hövliga 
    men däremot känner vi många som campar och vi känner till deras livsstil och villka de klickar med och de klickar med de flesta på campingen 
  • Tintin i Amerika
    sextiotalist skrev 2019-08-15 17:59:34 följande:
    Nej, däremot så tror du att ditt enda besök på en campingplats och dina släktingar är det som är sanningen.
    nädå jag har sett och hört från många olika 
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 18:02:32 följande:

nädå jag har sett och hört från många olika 

Jag tycker det säger mer om de du umgås med än de som campar
  • Limeblad

Rent teoretiskt skulle man kanske kunna boka upp en stuga på varje plats man kan tänka sig åka till under sommaren hela sommaren och få samma flexibilitet som när man campar. För att svänga in någonstans spontant under sommaren och hyra en stuga vid havet finns ju inte på kartan. Stugorna bokas upp tidigt och då måste man bestämma i förväg vilken dag man vill vara på vilken plats. Det behöver man inte när man campar. Åtminstone inte med tält. Helst hade jag velat fricampa för att få vara mer i fred men det är ju också bekvämt med toalett och färskvatten tillgängligt.

• Tintin i Amerika
    sextiotalist skrev 2019-08-15 18:10:50 följande:
    Jag tycker det säger mer om de du umgås med än de som campar
    jag har vid många campingar och badat tex öland där varje varje nästan strand är omgjort till camping
    samma typ av folk 
    Limeblad skrev 2019-08-15 18:21:57 följande:

Rent teoretiskt skulle man kanske kunna boka upp en stuga på varje plats man kan tänka sig åka till under sommaren hela sommaren och få samma flexibilitet som när man campar. För att svänga in någonstans spontant under sommaren och hyra en stuga vid havet finns ju inte på kartan. Stugorna bokas upp tidigt och då måste man bestämma i förväg vilken dag man vill vara på vilken plats. Det behöver man inte när man campar. Åtminstone inte med tält. Helst hade jag velat fricampa för att få vara mer i fred men det är ju också bekvämt med toalett och färskvatten tillgängligt.

klart det finns fördelar och nackdelar med allt
    men här är nackdelar för mkt anser jag 

• EnAnonumius
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 14:24:46 följande:
    återigen läs gärna på om det socio-ekonmiska arvet :)
    Det tar flera genarationer att bli rik på pengar :) även om man har massa pengar i en viss pekad generation 
    Just det läs gärna på.
    Ingvar Kamprad kom från en familj som faktiskt var "generations rika".  Ingvar Kamprads egna farfar, Achim Kamprad var förmögen godsägare i Altenburger Land i Thüringen. Så en annons på ett gods i Sverige i en tysk jakttidning och köpte upp gården där Ingvar Kamprad föddes.. Ingvars pappa Feodor var född i Tyskland,

Så nej Ingvar Kamprad och hans familj bakåt i generationerna var knappast "fattiga" och hade ingen s.k "ärvd fattigdom" som du hävdade i inlägg #22.

Så innan du uppmanar andra att läsa på om "socioekonomiska arvet, så bör du nog göra en bakgrunds koll på personerna du vill exemplifiera med i stället om s.k "socioekonomiska arvet" för "ärvd fattidom.
    Så vad du har fått diet ifrån att Ingvar Kamprad skulle ha haft "ärvd fattigdom", kan man ju i stället spekulera i. Då det knappast stämmer med verkligheten att Ingvar skulle ha "ärvd fattigdom".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Campinglivet