• Tintin i Amerika

Campinglivet

Varför är det mest utsatta människor som campar?
    Ser sällan välbärgade på campingplatser

• Svar på tråden Campinglivet
  • Tintin i Amerika
    sextiotalist skrev 2019-08-16 10:02:09 följande:
    Så du äter utav hela buffén, då äter alla från buffén?

Det är väldigt typiskt Svensson?

Nu bor jag på hotell i tjänsten, då behöver man inte tänka mest för pengarna utan äter som man brukar
    nej äter inte hotellfrukost alls om jag inte måste 
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-16 11:58:03 följande:

återigen de med skygglappar såg inte vad som pågick utanför deras dörr 

Du skrev att alla blev fattiga. Jag skrev att depressionen påverkade alla, men de som drabbades mest var de som var knutna till industrin och gruvnäringen så skygglappar hade de verkligen inte. Men de drabbades inte.
  • Tintin i Amerika
    sextiotalist skrev 2019-08-16 12:24:31 följande:
    Du skrev att alla blev fattiga. Jag skrev att depressionen påverkade alla, men de som drabbades mest var de som var knutna till industrin och gruvnäringen så skygglappar hade de verkligen inte. Men de drabbades inte.
    alla blev fattiga men vissa insåg inte det och forsatte leva i en bubbla
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-16 12:28:36 följande:
    alla blev fattiga men vissa insåg inte det och forsatte leva i en bubbla
    Jaså, så när de hade råd med kläder, mat, fast arbete, barnjungfru, hembiträde, då var de fattiga, men inte insåg det.
    Vet du, jag är rätt säker på att de visste nog bättre om de var fattiga eller inte, än vad du tror sig veta.
    Nej, alla blev INTE fattiga, det blev sämre för alla, men fattiga (dvs inte mat för dagen, inte kunna betala boendet, inte kunna köpa kläder) var det inte alla som blev.
  • Tintin i Amerika
    sextiotalist skrev 2019-08-16 13:01:06 följande:

Jaså, så när de hade råd med kläder, mat, fast arbete, barnjungfru, hembiträde, då var de fattiga, men inte insåg det.

Vet du, jag är rätt säker på att de visste nog bättre om de var fattiga eller inte, än vad du tror sig veta.

Nej, alla blev INTE fattiga, det blev sämre för alla, men fattiga (dvs inte mat för dagen, inte kunna betala boendet, inte kunna köpa kläder) var det inte alla som blev.

Jag har insett tyvärr att jag inte kan övertyga endel och där är du.

Alla var fattiga alla

De rika är rika på fattigas bekostnad!
  • Tow2Mater

Enligt TS verkar man klassas som fattig om man äter 'billig' mat som gröt, bacon ägg, flingor, pasta, etc. Jag antar de som då inte klassas som fattiga äter oxfile, räkor, rysk kaviar och champagne till vardags- de hittar du väl på privata lyxyahter och inte på campingar. Ar det så du menar TS?

• sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-16 15:08:32 följande:
    Jag har insett tyvärr att jag inte kan övertyga endel och där är du.

Alla var fattiga alla

De rika är rika på fattigas bekostnad!
    Nej, du kan inte övertyga mig saker som är uppdiktade i ditt eget huvud. Jag har ett stort intresse för nutidshistoria (1900-talet och framåt), vi har en gedigen släktforskning och släktingar som blivit gamla. Så jag har läst, lyssnat på äldres erfarenheter. Den äldsta jag träffat var född 1882. Klart i huvudet ända fram till sin död.
  • Tintin i Amerika
    Tow2Mater skrev 2019-08-16 15:27:50 följande:

Enligt TS verkar man klassas som fattig om man äter 'billig' mat som gröt, bacon ägg, flingor, pasta, etc. Jag antar de som då inte klassas som fattiga äter oxfile, räkor, rysk kaviar och champagne till vardags- de hittar du väl på privata lyxyahter och inte på campingar. Ar det så du menar TS?

Nej absolut inte!

Endel människor väljer att Missförstå mig
  • Åsa

Tänk, det stämmer inte alls med mitt intryck. Tycker mest det verkar vara väletablerade arbetare/lägre medelklass som campar. Viss tonvikt mot medelålders-äldre också  (som förmodligen campat sedan ungdomen). Campar inte själv men när jag tog en sväng om en camping i somras (Tobisvik btw) stod där många schabrak i flerhundratusenkronorsklassen.

Går vi till personer som bor permanent på camping blir bilden annorlunda, det finns enstaka Svenssons även där men också personer med /tidigare/ problematik inom droger och psykiatri, och en och annan frihetsfanatiker som inte vill binda upp sig i det materiella.

• Åsa
    sextiotalist skrev 2019-08-16 10:02:09 följande:
    Så du äter utav hela buffén, då äter alla från buffén?

Det är väldigt typiskt Svensson?

Nu bor jag på hotell i tjänsten, då behöver man inte tänka mest för pengarna utan äter som man brukar
    "Ta lax /Sune/, det är dyrt, eller gott menar jag"

Erkänner att jag själv tänkte i de banorna när ett av barnen på kinesisk helgbuffé fyllde _hela_ tallriken med..... ris.
Svar på tråden Campinglivet