• hangonasec

Gravid BF Jan 2020

Hej! Har vi några nyplussade som jag som väntar barn i januari?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-11 13:39
    Den andra BF Januari 2020 hade stängt sin fb grupp så jag tänkte starta en till oss som inte hann med, ni kan pma mig eran mailadress så lägger jag till er. Jag har den hemlig för att jag inte har gått ut med graviditeten än!

• Svar på tråden Gravid BF Jan 2020
  • Mrslonnqvist

Hej alla, 

Grattis till era plus. Själv var jag på hälsosamtal på MVC idag och vi räknade ut att jag förmodligen är i v 6 (5+2). Har en dotter på 8.5 år sedan innan. Så spännande detta! Ska bli kul att följas åt Glad

• Musetti

Hej! Jag hoppar in och skriver i den här tråden också. Skrev först i den andra BF Januari 2020-tråden men den stendog när alla hoppade över till FB. Hoppas det finns någon som vill vara kvar och prata här.

Jag är idag i vecka 7+6, har planerad BF den 3 januari. Är 37 år och bor på Södermalm i Stockholm med min sambo vår dotter som är 1,5 år. Dottern föddes när vi bodde i Frankrike så det här blir min första graviditet i Sverige.

Hade inskrivning hos BM i fredags. Jättetrevlig! Kommer behöva gå på fler kontroller än vanligt då jag hade en notch-förträningning förra graviditeten (leder till tillväxthämning och kan orsaka havandeskapsförgiftning).

• liebespuppe

Jag har ju inte berättat för min sambo än. Fick reda på att jag var gravid samma dag vi skulle begrava en uppskattad släkting till sambon. Så inte läge. Sedan har dagarna rullat på. Vi har jobbat om varandra, det har varit stressigt på hans jobb och helgerna har vi spenderat med hans familj, jag vill gärna dela stunden ensam.

Men imorgon ska jag berätta!

Går in i v. 7 då - fått två missfall, båda i v 6. Så det känns som en milstolpe att gå förbi de veckorna. Men är så, så nojjig.

Ska ringa MVC imorgon och begära ett VUL vid inskrivningen.

Jag kommer att stanna kvar vid familjeliv. Gillar plattformen och att man inte får alla notiser hela tiden går Facebook :)

Jag är förresten 33 år gammal och har en son född -09 sedan tidigare. Så jag tar ett barn varje decennium här tydligen ;)

• Tjoddan

Åh jag hoppar också in här :) plussade också vilket va en chock för mig.. väntar således fjärde barnet i början på januari :) yngsta sonen kommer då vara 17 månader vilket ibland gör mig nervös. Har två större töser också som är tio och sju år gammal. Bor i dom småländska skogarna :)

Tycker att jag känner mig orolig inför denna graviditet då jag har två snitt med mig och detta blir ett planerat i så fall. Upplever dock mer mensvärk denna gången men tror det är pga att jag fortfarande ammar samt att jag vid senaste förlossningen fick en stor reva i livmodern som kanske nu gör att man har lite mer ont.. jag vill bara att tolv veckor ska tå så man kan andas ut lite mer ialf. Inskrivning om tre veckor och ultraljud i samband med KUB.

• lillainna

Hoppar in här jag, är i 5+3.

Fick reda på att jag var gravid igen 5 dagar innan sonen fyllde 1 :)

Är också jätte orolig då jag har ett missfall i bagaget dock innan sonen men ändå, så jag hoppas lillebror/lillasyster vill stanna kvar nu :)

Är beräknad till den 19 januari, vad kul att hitta fler som är beräknade i januari. :)

Håller tummarna för oss alla!

• liebespuppe
    Tjoddan skrev 2019-05-23 20:12:55 följande:

Åh jag hoppar också in här :) plussade också vilket va en chock för mig.. väntar således fjärde barnet i början på januari :) yngsta sonen kommer då vara 17 månader vilket ibland gör mig nervös. Har två större töser också som är tio och sju år gammal. Bor i dom småländska skogarna :)

Tycker att jag känner mig orolig inför denna graviditet då jag har två snitt med mig och detta blir ett planerat i så fall. Upplever dock mer mensvärk denna gången men tror det är pga att jag fortfarande ammar samt att jag vid senaste förlossningen fick en stor reva i livmodern som kanske nu gör att man har lite mer ont.. jag vill bara att tolv veckor ska tå så man kan andas ut lite mer ialf. Inskrivning om tre veckor och ultraljud i samband med KUB.

Vad sent du fick din inskrivning med tanke på remiss till att göra KUB också. Är det rutin i er region eller pga tidsbrist på mottagningen?

Samma här med den magiska gränsen vid 12 veckor. Vill bara skrika ut till världen men också att ha facit i hand att det gått vägen..
  • liebespuppe

Idag berättade jag för min sambo och han är så skeptisk efter våra missfall. Hade bara velat velat han kände som mig, alltså rent kroppsligt - jag känner det så annorlunda denna gång. Blir det inget nu blir det isf ett sent missfall. Hur pessimistisk det nu än må låta.

Men ringde MVC och de erbjöd en tid nu redan på måndag men det går inte. Så det fick bli fredagen den 31/5 och så fick jag tid för VUL redan måndagen efter, samt då samtal med läkare och remiss till ett KUB-test. Satan vad gammal man blivit.

Det är 11 år mellan mina graviditeter..

Wiie. Så nu längtar man till till den 3/6!

• Tjoddan
    liebespuppe skrev 2019-05-24 15:38:06 följande:

Vad sent du fick din inskrivning med tanke på remiss till att göra KUB också. Är det rutin i er region eller pga tidsbrist på mottagningen?

Samma här med den magiska gränsen vid 12 veckor. Vill bara skrika ut till världen men också att ha facit i hand att det gått vägen..

Jag valde att ha inskrivningen och inte något hälsosamtal då jag väntar fjärde barnet. Här är det rutin med KUB mellan v 12-14. Jag är hos barnmorskan i vecka tio ungefär vilket känns helt lugnt för mig. Skulle det inte gå vägen så känns det onödigt med hälsosamtal innan, utan då kan man ta både de och inskrivning samtidigt.
  • Parfyym

Hej! Har också plussat och är nu i V6 5+1.

BF 22 januari.

28 år Inga barn sedan tidigare.

Knappt några symtom förutom lite trötthet, ökad hunger, molvärk som påminner om mensvärk och ömma bröstvårtor och lite ömma bröst.

Vill också vara med i fb gruppen:)!

• liebespuppe
    Tjoddan skrev 2019-05-24 20:51:15 följande:

Jag valde att ha inskrivningen och inte något hälsosamtal då jag väntar fjärde barnet. Här är det rutin med KUB mellan v 12-14. Jag är hos barnmorskan i vecka tio ungefär vilket känns helt lugnt för mig. Skulle det inte gå vägen så känns det onödigt med hälsosamtal innan, utan då kan man ta både de och inskrivning samtidigt.

Jaha, här tar de hälsosamtal och inskrivning i ett.. så det blir ett lååångt besök så att säga.

Vad jag förstod det så skulle en remiss skickas och att man fick en tid senare på de jag ska gå hos (11 år sedan jag var gravid sist, 11 år äldre med en ny man som ej har barn och bosatt i en ny stad så jag är helt förvirrad), därför ville hon ta läkarsamtalet snabbt med all information om KUB och då göra ett VUL.

Jag kommer att vara på G in v. 9 när remissen skickas.
Svar på tråden Gravid BF Jan 2020