• hangonasec

Gravid BF Jan 2020

Hej! Har vi några nyplussade som jag som väntar barn i januari?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-11 13:39
    Den andra BF Januari 2020 hade stängt sin fb grupp så jag tänkte starta en till oss som inte hann med, ni kan pma mig eran mailadress så lägger jag till er. Jag har den hemlig för att jag inte har gått ut med graviditeten än!

• Svar på tråden Gravid BF Jan 2020
  • Tripp

Oj, häftigt att se att det är fler än jag som är gravid! Det tror man inte när man sitter här hemma. Har beräknad 24 januari, men det där tror jag kommer ändras. Första barnet! Är 30 år och inte mindre nervös för det. Glad Allt är nytt.

• Musetti

Vi var på KUB i tisdags och fick se en väldigt livlig krabat därinne! Bra värden denna gång så behövde inte gå vidare och göra NIPT (det fick vi göra med dottern då vi fick 1:74 och eftersom jag bara blivit äldre trodde jag resultatet skulle bli ännu sämre men nejdå). Gissar av bilderna att det är en liten kille men svårt att se såklart.

Blöder fortfarande lite varje dag och i torsdags förra veckan fick jag åka in till gynakuten då jag fick en störtblödning. De kan inte se vad som orsakar blödningarna, ev en irriterad livmodertapp. Så jag får snällt fortsätta åka in på kontroll, segt.

12+5 idag, bf 4 jan.

• josefiina

Hur mår ni?

Själv har jag mått bra förutom trötthet. Startade med blodvärde(?) på 116 vilket är lågt med tanke på tröttheten jag kännt så har på eget bevåg börjat med niferex. Det tjatas om blodmat, broccoli o spenat men jag vill inte trö i mig ngt jag varken är förtjust eller sugen på + att man hellst inte ska dricka mjölk till för det hämmar upptaget. Vad lätt med en tablett tänker jag.

I övrigt spökveckor här

• Emmissss
    josefiina skrev 2019-06-28 06:52:28 följande:

Hur mår ni?

Själv har jag mått bra förutom trötthet. Startade med blodvärde(?) på 116 vilket är lågt med tanke på tröttheten jag kännt så har på eget bevåg börjat med niferex. Det tjatas om blodmat, broccoli o spenat men jag vill inte trö i mig ngt jag varken är förtjust eller sugen på + att man hellst inte ska dricka mjölk till för det hämmar upptaget. Vad lätt med en tablett tänker jag.

I övrigt spökveckor här

Samma här! Vilken vecka är du i? Fick svar från de första proverna från inskrivningen. Hade järnvärde på 24 (20-60) så ska redan börja äta järntabletter då det var väldigt lågt så tidigt i graviditeten. Hade även UVI... Hoppas man blir piggare snart! Trodde aldrig man kunde bli såhär trött mitt i sommaren.
  • Tripp
    josefiina skrev 2019-06-28 06:52:28 följande:

Hur mår ni?

I övrigt spökveckor här

Det är svårt det där med att äta sånt man inte är sugen på. Jag är inte sugen på kött för det mesta & det känns jättekonstigt när jag gillar det i vanliga fall. Sen är jag lite yr & var bekymrad när mitt blodtryck gick ner till 109 / 70, men fick förklarat att det blir så i början för alla. Riktigt stort drop neråt tycker jag! Hade 120 / 80 innan grav.
  • josefiina
    Emmissss skrev 2019-06-28 07:06:25 följande:

Samma här! Vilken vecka är du i? Fick svar från de första proverna från inskrivningen. Hade järnvärde på 24 (20-60) så ska redan börja äta järntabletter då det var väldigt lågt så tidigt i graviditeten. Hade även UVI... Hoppas man blir piggare snart! Trodde aldrig man kunde bli såhär trött mitt i sommaren.

11+5

Ja jag hade ett järnvärde på 124 förra grav och gick ner till 112. Nu när jag startade på 116 konstaterade bm bara att det var ett normalt värde men jag rynkade lite på pannan inombords. Hon tyckte inte jag skulle börja med järntabletter men jag gör det ändå. Nä visst är det sjukt hur trött man kan va. Har legat i tung dvala vissa dagar. Nu känns det bättre här. Hoppas du får pigga på dig!
  • josefiina
    Tripp skrev 2019-06-28 07:13:09 följande:

Det är svårt det där med att äta sånt man inte är sugen på. Jag är inte sugen på kött för det mesta & det känns jättekonstigt när jag gillar det i vanliga fall. Sen är jag lite yr & var bekymrad när mitt blodtryck gick ner till 109 / 70, men fick förklarat att det blir så i början för alla. Riktigt stort drop neråt tycker jag! Hade 120 / 80 innan grav.

Ser du till att få i dig vätska? Det kan vara en faktor och påverka och ge lågt blodtryck. Det lärde min mamma mig efter yrselanfall förra grav. Nu dricker jag regelbundet och har mått bra. Om det nu beror på det.
  • Tripp
    josefiina skrev 2019-06-28 07:24:15 följande:
    Ser du till att få i dig vätska? Det kan vara en faktor och påverka och ge lågt blodtryck. Det lärde min mamma mig efter yrselanfall förra grav. Nu dricker jag regelbundet och har mått bra. Om det nu beror på det.
    Ja, jag försöker dricka mer vatten men det kanske inte är tillräckligt. Det borde däremot vara en jätteskillnad eftersom jag drack hemskt mycket kaffe innan jag blev gravid och nu är det ju utbytt mot vatten. Tyst  Men sen är jag ganska lång också (177) så det påverkar såklart också. Försvinner inte yrseln så ska jag testa stödstrumpor också, fick det rådet av min bm.
  • josefiina
    Tripp skrev 2019-06-28 07:13:09 följande:

Tripp skrev 2019-06-28 07:37:57 följande:

Ja, jag försöker dricka mer vatten men det kanske inte är tillräckligt. Det borde däremot vara en jätteskillnad eftersom jag drack hemskt mycket kaffe innan jag blev gravid och nu är det ju utbytt mot vatten.   Men sen är jag ganska lång också (177) så det påverkar såklart också. Försvinner inte yrseln så ska jag testa stödstrumpor också, fick det rådet av min bm.

Alla tips är tacksamma. Låter som du har en bra BM min sa bara att det var att sjukskriva sig utan att ge råd.
Svar på tråden Gravid BF Jan 2020