• Crash Man

Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2019-05-18 11:04:29 följande:
    Forumhicka. 

Man kan ju förstås avböja att bli utsedd till hedersdoktor men det tycks hon inte ha gjort eftersom det är brukligt att tillfråga den det gäller innan just med tanke på det. 

Hur som helst tycker inte jag att resan till Belgien är problemet - det är att hon alls utses till hedersdoktor.
    Varför det, hedersdoktorer utses inte nödvändigtvis på vetenskapliga meriter och motiveringen var "bidragit till att öka medvetenheten om hållbar utveckling". Något som stämmer mycket väl, själv får jag söka mig tillbaka till Rachel Carsons "Tyst vår" för att hitta en motsvarighet.

Hursomhelst, så kan man ju vända på allt. Gläd dig åt alla universitet som inte utsett Thunberg till hedersdoktor - eller att universitetet i Mons tycks vara rätt obetydligtGlad
  • Kirenaj68

Greta har aspergers syndrom. Ett symptom är man har ett väldigt smalt och intensivt intresse för en sak. Annat existerar inte och det stämmer bra in på Greta. Här finns definitivt ett stort orosmoment. När personer med asperger kommer till insikten att det de har fokuserat så starkt på inte stämmer eller på något sätt är felaktigt kan de lätt tappa fotfästet. Detta är naturligtvis mycket individuellt, men det har hänt att de har blivit så vilsna att de begått självmord. Så illa får vi hoppas att det inte ska gå med Greta, oavsett vad man tycker om henne, men jag hoppas att henne föräldrar är uppmärksamma. Otroligt att de låter henne exponeras så hårt och nej. Något fredspris ska hon inte ha. Det enda hon har gjort är att säga att miljön inte mår bra. Det vet vi alla om redan. Det är väl snarare dem som aktivt jobbar för miljön som ska ha priset i så fall. Bolag som aktivt jobbar för miljön, ingenjörer som dagligen jobbar med att utveckla tekniken så att fossilbränsleberoendet kan minska m.fl. Ingen flickunge som på märkliga grunder satts på piedestal och som tar tillvara varje tillfälle att offentligt förolämpa folk.

• FDFMGA
    Kirenaj68 skrev 2019-05-18 14:03:23 följande:

Greta har aspergers syndrom. Ett symptom är man har ett väldigt smalt och intensivt intresse för en sak. Annat existerar inte och det stämmer bra in på Greta. Här finns definitivt ett stort orosmoment. När personer med asperger kommer till insikten att det de har fokuserat så starkt på inte stämmer eller på något sätt är felaktigt kan de lätt tappa fotfästet. Detta är naturligtvis mycket individuellt, men det har hänt att de har blivit så vilsna att de begått självmord. Så illa får vi hoppas att det inte ska gå med Greta, oavsett vad man tycker om henne, men jag hoppas att henne föräldrar är uppmärksamma. Otroligt att de låter henne exponeras så hårt och nej. Något fredspris ska hon inte ha. Det enda hon har gjort är att säga att miljön inte mår bra. Det vet vi alla om redan. Det är väl snarare dem som aktivt jobbar för miljön som ska ha priset i så fall. Bolag som aktivt jobbar för miljön, ingenjörer som dagligen jobbar med att utveckla tekniken så att fossilbränsleberoendet kan minska m.fl. Ingen flickunge som på märkliga grunder satts på piedestal och som tar tillvara varje tillfälle att offentligt förolämpa folk.

Så Thunbergs föräldrar riskerar att driva henne till självmord när sanningen om att det det inte existerar något hot mot klimatet uppenbaras för henne.

Tänk att slemklumpshögern alltid ska klibba fast vid person i stället för att argumentera i sak.
  • slirren
    Forumhicka. 

Man kan ju förstås avböja att bli utsedd till hedersdoktor men det tycks hon inte ha gjort eftersom det är brukligt att tillfråga den det gäller innan just med tanke på det. 

Hur som helst tycker inte jag att resan till Belgien är problemet - det är att hon alls utses till hedersdoktor.
    Det är väl i paritet med Göran Perssons doktorshatt. Nu blir det lite mer pondus i debatten när Dr. Greta begär ordet ;)
  • Flash Gordon
    Bjoer skrev 2019-05-17 09:05:27 följande:
    Miljövänlig och stanna hemma? Jag trodde det var ett eller noll. Du är väl medveten om att även om man stannar hemma så sker utsläpp på grund av ens vardagliga liv? Det är inte miljövänligt att stanna hemma. Ett eller noll! Det enda som är miljövänligt är att ta livet av sig. Ett eller noll...

Eller så är det frågan om nyanser.

Nej, du har inte svarat på det. Jag frågade, du slingrade dig, jag bad om ett ungefär mellan tummen och pekfingret, du slingrade dig. Annars får du gärna peka på inlägget där du berättar hur bråttom det är. I siffror och konsekvenser. Inget politikersvar, tack.
    Snälla, läs inläggen ordentligt innan du svarar nästa gång så slipper vi en massa svammel om något som inte står - eller missar av sådant som faktiskt står.

All aktivitet har påverkan. Det skrev jag. Jag skrev också att en resa till London är en lyx man kan låta bli. Om man vill vara miljövänlig. Här är familjen Ernman-Thunberg antingen okunniga eller hycklar.

.
    Din fråga har jag svarat på två gånger. Svaret är att det finns inget exakt datum. Vi har ingen exakt tid på oss. inte ens mellan tummen och pekfingret.

Det är du (och Greta) som påstår att det är panik. Varför har du det?
  • Flash Gordon
    Forumhicka. 

Resan till Belgien är inget stort problem eftersom Greta komemr att resa miljövänligt dit med lådcykel. Helt kosher enligt MP-modell.

Givet hur långt familjen Ernman-Thunberg (och deras allierade) har lyckats pusha Greta så kan Greta vara den största PR-framgången i modern tid.
  • klyban

Tycker det är intressant att högerextrema är så upprörda över detta.
    Speciellt i Sverige är denna syn på miljön ett skämt, vi har ingen oljeindustri att skydda, men vi springer än dåd eras ärenden(vissa), varför?

Om Greta förtjänar fredspriset, definitivt då priset inte längre har någon glans och krav som förr.
    Och har man lyft trumpen för fredspriset, så kommer vi snabbt till slutsatsen att troligtvis är nästan samtliga på jorden mer berättigade till att få ett fredspris än han och få tilldelat sig.

Och är man i konflikt över miljon, läs Exxons egna klimatmodeller.
    Nått som de idag låtsas som inte existerar.

hur många meter var det?
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2019-05-19 11:19:16 följande:
    Snälla, läs inläggen ordentligt innan du svarar nästa gång så slipper vi en massa svammel om något som inte står - eller missar av sådant som faktiskt står.

All aktivitet har påverkan. Det skrev jag. Jag skrev också att en resa till London är en lyx man kan låta bli. Om man vill vara miljövänlig. Här är familjen Ernman-Thunberg antingen okunniga eller hycklar.

Det är du (och Greta) som påstår att det är panik. Varför har du det?
    Nu tycker jag du ska sluta hyckla och hitta på vad andra har sagt och istället utgå utgå från att människor generellt fattar att det mest miljövänliga är att bara existera, eller helst inte ens det. Men eftersom människor generellt utgår från att man A ska ha ett liv och B ska fylla livet med något mer stimulerande än att bara andas så gör vi saker som påverkar miljön. Ett miljövänligt tänk begränsar sig allt som oftast är att välja det minst miljöovänliga alternativet så långt det går. Detta gäller även ditt för tillfället favorithatobjekt familjen Ernman-Thunberg. Man får alltså välja tåg isf för flyg och räkna det som ett miljövänligare alternativ.

Det är klart det är bråttom eftersom när man väl har bestämt hur man ska göra tar allt tid, tid och åter tid.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2019-05-19 11:22:15 följande:
    Resan till Belgien är inget stort problem eftersom Greta komemr att resa miljövänligt dit med lådcykel. Helt kosher enligt MP-modell.

Givet hur långt familjen Ernman-Thunberg (och deras allierade) har lyckats pusha Greta så kan Greta vara den största PR-framgången i modern tid.
    Det är inte ens bestämt om hon ska resa dit och än mindre i så fall hur.

Det är ingen som pushar henne.

Ditt hat tar löjliga proportioner.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-05-19 12:05:22 följande:
    Det är inte ens bestämt om hon ska resa dit och än mindre i så fall hur.

Det är ingen som pushar henne.

Ditt hat tar löjliga proportioner.
    Den här tråden är ett skolexempel på att skrikhögern skolkat från all undervisning som förklarat vikten av att kunna skilja på sak och person.
Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?