• Crash Man

Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • nihka
    Liberté skrev 2019-05-14 15:03:17 följande:
    Man läser om det där i grundskolan jag trodde helt ärligt att du inte var seriös.
    När man läser fysik 1/2 på gymnasienivå så fördjupar man sig en smula när man räknar på radioaktiva isotoper och liknande.

Vi pratar om länkar som är för barn, helt ärligt.
    Bra att du börjat läsa in dig lite mer på det du pratar om, men de 5% högradioaktivt avfall står för 99% av det radioaktiva avfallets totala radioaktivitet och är således ett GIGANTISKT problem som man inte löst.

Tycker du att 20 ton använt kärnbränsle per reaktor och år är "extremt lite avfall"? Det är vad svensk kärnkraft producerar och det är denna typ av avfall som behöver förvaras inkapslat i slutna bergrum i 100 000 år.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Liberté
    nihka skrev 2019-05-14 15:07:25 följande:
    Bra att du börjat läsa in dig lite mer på det du pratar om, men de 5% högradioaktivt avfall står för 99% av det radioaktiva avfallets totala radioaktivitet och är således ett GIGANTISKT problem som man inte löst.

Tycker du att 20 ton använt kärnbränsle per reaktor och år är "extremt lite avfall"? Det är vad svensk kärnkraft producerar och det är denna typ av avfall som behöver förvaras inkapslat i slutna bergrum i 100 000 år.
    20 ton är ingenting.

Vi pratar om ett ämne med rätt hög täthet. Tänk dig 20 ton bly vs 20 ton träspån och jämför ytan de kommer ta upp.

Jämför med det avfall som blir från kol exempelvis som faktiskt också har giftigt avfall då det innehåller mycket tungmetaller samt inte kan dumpas överallt.

Gigantiskt jämfört med vadå, det som står på andra sidan är mänsklighetens utrotning samt större delen av de livsformer vi har på jorden..

• Rataxes

Att ha kärnkraftsfobi pga Tjernobyl är så 80-tal och lika relevant som axelvaddar och hockeyfrillor. Det finns ingen som propagerar för att bygga RBMK reaktorer utan inneslutning.

Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
  • Bjoer
    nihka skrev 2019-05-14 15:03:19 följande:
    Men det är väl helt onödigt att fråga sådana "drömtänkande" människor något öht och om de skulle hålla med dig om något så gör det väl även dig till en sån där "drömtänkande" människa
    Alltså, det är du jag menar är drömtänkande, inte de. DU hade planer på att detta skulle kunna vara en möjlig lösning på klimatproblemen, de som ligger i närtid. Det tror jag aldrig de ansåg.

Ärligt talat är det tröttsamt när du drar iväg såhär oseriöst så fort du får mothugg du inte genast kan försöka slå tillbaka på. Varför inte bara ta in faktan istället och inse att kärnkraft är en möjlig lösning på de problem vi står inför?
  • Bjoer
    nihka skrev 2019-05-14 15:07:23 följande:
    Det är rätt lite jämfört med de 10 miljarder ton koldioxid som släpps ut från kolkraftverk varje år. Skaffa lite perspektiv.
  • nihka
    Liberté skrev 2019-05-14 15:26:10 följande:
    20 ton är ingenting.

Vi pratar om ett ämne med rätt hög täthet. Tänk dig 20 ton bly vs 20 ton träspån och jämför ytan de kommer ta upp.

Jämför med det avfall som blir från kol exempelvis som faktiskt också har giftigt avfall då det innehåller mycket tungmetaller samt inte kan dumpas överallt.

Gigantiskt jämfört med vadå, det som står på andra sidan är mänsklighetens utrotning samt större delen av de livsformer vi har på jorden..
    Det är per år och per reaktor. Visserligen bidrog inte R1 till samma höga mängd avfall som senare anläggningar men vi har haft kärnreaktorer sedan 1950-talet...Och fortfarande efter så lång tid ingen lösning på det stadigt växande problemet med det högradioaktiva avfallet. Det är över 60 år. Det blir rätt mycket "ingenting" på den tiden och mer blir det.
  • nihka
    Rataxes skrev 2019-05-14 15:44:33 följande:

Att ha kärnkraftsfobi pga Tjernobyl är så 80-tal och lika relevant som axelvaddar och hockeyfrillor. Det finns ingen som propagerar för att bygga RBMK reaktorer utan inneslutning.

Hade du något relevant att säga som inte handlar om dina känslor utan något med någon slags faktabas?
  • nihka
    Bjoer skrev 2019-05-14 16:17:29 följande:
    Det är rätt lite jämfört med de 10 miljarder ton koldioxid som släpps ut från kolkraftverk varje år. Skaffa lite perspektiv.
    Jaha så ett svenskt kolkraftverk släpper ut 10 miljarder ton koldioxid per år att då jämföras med att en svensk kärnreaktor produceras 20 ton högradioaktivt kärnavfall per år.

Bra jämförelse och samtal hörru

Skaffa lite logiskt tänkande.
  • Flash Gordon
    Bjoer skrev 2019-05-14 08:43:01 följande:
    Men lol, är du på riktigt? Du skriver "tysk kol-el" och menar "38% kol-el och 40% förnyelsebar genom tyskland och sen varje annat lands elmix i respektive land" och sen gnäller du på att jag formulerat mig "miljövänligt" instället för "miljövänligare" på ett ställe?

Fast du kritiserar hennes budskap baserat på hennes person. Vilket är något helt annat.
    Du förstår inte skillnaden mellan orden miljöVÄNLIGARE och miljöVÄNLIGT?

Det är alltså fortfarande miljöOVÄNLIGT att resa med elbil till London även om det skulle vara miljöVÄNLIGARE än att flyga.

Hela grejen med Greta och henens familj är att de är blint troende och högt skroderande men de facto mycket okunniga. 

Budskapet blir fel för att hon/de inte vet vad de talar om.

Man måste kunna få kritisera att de (som personer) är okunniga närd et påverkar deras budskap.

Ett budskap som många ändå köper.
  • Ocdkille

Hon agerar mer än man kan säga om många. Dessutom vet vi inte ännu hur mycket hon påverkar.

Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?