• Crash Man

Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • nihka
    Liberté skrev 2019-05-14 06:08:25 följande:
    Det gör fortfarande ingen skillnad då du saknar alternativ till kärnkraften.

Ja folk har gjort dumma val, precis som med plast, ozon tunnande och fossila bränslen, men man kan inte ändra det som varit.

Att man skulle sluta med något för att teknologin varit efter samt förståelse för problemen är lite absurt. I sådant fall skulle vi inte ha rinnande vatten och avlopp idag.
    Du bekräftar det jag sa till att börja med: Vi mixtrar med teknik som vi långt ifrån behärskar.

Så att vi har gjort en del dumma val skulle vara något slags argument för att fortsätta med fler dumma val? 

Och förståelsen HAR inte varit efter. Den ÄR efter. Annars hade vi haft en lösning på hur man bryter ner högradioaktivt kärnbränsleavfall till ofarliga beståndsdelar och det har vi inte. Dessutom är de otillfredsställande metoder vi har idag en riskfaktor när det gäller tillverkning av kärnvapen och terrorism.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Bjoer skrev 2019-05-14 08:49:22 följande:
    Nej, givetvis inte. Men risken för en härdsmälta är några tusen gånger lägre än risken för att jag trillar av raket.

Så, vad väljer du av alternativen? Kärnkraft eller kol/olja/gas/biobränsel? Jag menar, jag svarade på din fråga så det är väl inte mer än fair att du svarar på min?
    Jag har solceller på taket och har aldrig ramlat ner. Däremot har jag varit med om effekterna av härdsmälta.

Jag väljer bort utbyggnad av ny kärnkraft tills vi har tekniken som behövs för att hantera alla delar i kedjan.
  • Bjoer
    nihka skrev 2019-05-14 09:34:00 följande:
    Jag har solceller på taket och har aldrig ramlat ner. Däremot har jag varit med om effekterna av härdsmälta.

Jag väljer bort utbyggnad av ny kärnkraft tills vi har tekniken som behövs för att hantera alla delar i kedjan.
    Så du ser hellre ökade klimatförändringar alltså? För det är konsekvensen av att t.ex. Kina bygger kolkraft istället för kärnkraft.
  • nihka
    Liberté skrev 2019-05-14 06:35:45 följande:
    Ja du blir sjuk om du leker med radioaktiva ämnen ?
    Ja, och det är i princip vad vi gör. Vi leker med STORA mängder högradioaktiva ämnen. Leker i bemärkelsen att vi inte har riktigt koll på vad vi gör och vad konsekvenserna av våra val kommer att bli.
  • nihka
    Bjoer skrev 2019-05-14 09:53:24 följande:
    Så du ser hellre ökade klimatförändringar alltså?
    Nej, det finns mycket att spara och exempelvis solkraft kan byggas ut. Space Based Solar Power tycker jag är ett intressant utvecklingsområde.

Sedan är ju också kärnkraft ett intressant utvecklingsområde.
  • Bjoer
    nihka skrev 2019-05-14 10:51:06 följande:
    Nej, det finns mycket att spara och exempelvis solkraft kan byggas ut. Space Based Solar Power tycker jag är ett intressant utvecklingsområde.

Sedan är ju också kärnkraft ett intressant utvecklingsområde.
    Fast Space Based Solar Power är ju knappast ett realistiskt alternativ inom de tidsramar vi pratar om? Solkraft kan aldrig ersätta baskraft. Som sagt, du måste ha någon baskraft som kan ta över när de tillfälliga kraftalstrarna (sol/vind) inte funkar.

Om vi ska spara in på el så handlar det om 80%, typ. Dvs, inte realistiskt.
  • Liberté
    nihka skrev 2019-05-14 10:44:12 följande:

Ja, och det är i princip vad vi gör. Vi leker med STORA mängder högradioaktiva ämnen. Leker i bemärkelsen att vi inte har riktigt koll på vad vi gör och vad konsekvenserna av våra val kommer att bli.

Men vad pratar du om.. vi har väldigt bra koll på dessa ämnen. De skulle inte användas inom så många fält av vård ifall man inte hade koll. Seriöst, radioaktivitet är inte speciellt avancerat.

Året är inte 1942 längre. Man har bra koll på ämnena.
  • nihka
    Liberté skrev 2019-05-14 11:15:19 följande:
    Men vad pratar du om.. vi har väldigt bra koll på dessa ämnen. De skulle inte användas inom så många fält av vård ifall man inte hade koll. Seriöst, radioaktivitet är inte speciellt avancerat.

Året är inte 1942 längre. Man har bra koll på ämnena.
    Tycker du? Varför kan vi då inte effektivt bryta ner allt vi har upparbetat?

Vi har koll på en DEL av dessa radioaktiva ämnen med inte alla. Tror du att folk går runt med högradioaktivt kärnbränsleavfall inkapslat i plast runt halsen? Och varför bemödar vi oss om det är så ofarligt?

"Därefter är planen att bränslet ska kapslas in och transporteras till ett slutförvar 500 meter ner i urberget. Bränslet måste isoleras från omgivningen i ytterligare 100 000 år."

https://corporate.vattenfall.se/om-oss/var-verksamhet/var-elproduktion/karnkraft/sakerhet/radioaktivt-avfall/
Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?