• Crash Man

Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • Padirac
    Ocdkille skrev 2019-05-15 18:52:56 följande:
    Hon agerar mer än man kan säga om många. Dessutom vet vi inte ännu hur mycket hon påverkar.
    Kloka ord.

Det som är känt är också att miljöförändringar leder till större risker för krig

https://www.aktuellhallbarhet.se/nu-ar-det-bekraftat-klimatforandringar-leder-till-krig/

Att det dessutom finns kopplingar mellan miljöhot eller miljökatastrofer och krig gör att det inte alls är en tankevurpa att en person som uppmärksammar och påverkar regeringar eller organisationer nomineras till nobels fredspris.
  • nihka
    Bjoer skrev 2019-05-14 16:16:33 följande:
    Alltså, det är du jag menar är drömtänkande, inte de. DU hade planer på att detta skulle kunna vara en möjlig lösning på klimatproblemen, de som ligger i närtid. Det tror jag aldrig de ansåg.

Ärligt talat är det tröttsamt när du drar iväg såhär oseriöst så fort du får mothugg du inte genast kan försöka slå tillbaka på. Varför inte bara ta in faktan istället och inse att kärnkraft är en möjlig lösning på de problem vi står inför?
    Det måste du drömt ihop att jag sagt. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Bananböjaren
    Rataxes skrev 2019-05-14 15:44:33 följande:

Att ha kärnkraftsfobi pga Tjernobyl är så 80-tal och lika relevant som axelvaddar och hockeyfrillor. Det finns ingen som propagerar för att bygga RBMK reaktorer utan inneslutning.

Olyckan i Tjernobyl orsakades dessutom av att den sovjetiska intellektuella eliten ville testa hur länge man kunde köra reaktorn utan kylning.
  • nihka
    Bananböjaren skrev 2019-05-15 22:03:21 följande:
    Olyckan i Tjernobyl orsakades dessutom av att den sovjetiska intellektuella eliten ville testa hur länge man kunde köra reaktorn utan kylning.
    Jamen då så. Då var det varken farligt eller kan hända igen. Någonstans. Billigt dessutom. 21 miljarder kronor. Fyrtiosex länder gick samman och hjälptes åt med finansieringen till att kapsla in reaktorbyggnaden i ett hölje som man hoppas ska hålla i 100 år. Det vill man göra oftare.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Padirac
    Bananböjaren skrev 2019-05-15 22:03:21 följande:

Njae, det var väl frågan om att köra utan matning från elnätet och om turbinerna med sin återstående rörelseenergi kunde driva systemet med vattenpumpar tills nödströmsystemen startats, just för att förhindra att systemet skulle köras utan kylning, ngt som var ett känt problem med dessa reaktorer.

www.nyteknik.se/teknikhistoria/tjernobyl-den-omojliga-katastrofen-6422752

'Den 25 april förberedde personalen vid reaktor 4 ett viktigt test som skulle hjälpa dem at åtgärda ett allvarligt fel i RBMK-reaktorerna.

Reaktorn kunde bli av med kylvattenförsörjningen vid ett plötsligt strömavbrott, eftersom det tog 30 till 75 sekunder för nödgeneratorerna att starta.'

Den intellektuella eliten I Ryssland på 80-talet ägnade sig knappast åt nattpasset på kärnkraftverken. Fång och arbetsläger, tvingade till emigration är mer troliga öden.

Ingenjörer och tekniker på kärnkraftverken som var knutna till militär produktion var nog inte tillåtna att intellektualisera så mycket mer än tekniken, tyvärr var reaktorn I fråga mycket svår att förutsäga i fråga om förloppet vid de tester för ökad säkerhet som de ägnade sig åt
  • Klas O
    nihka skrev 2019-05-15 22:28:13 följande:
    Jamen då så. Då var det varken farligt eller kan hända igen. Någonstans. Billigt dessutom. 21 miljarder kronor. Fyrtiosex länder gick samman och hjälptes åt med finansieringen till att kapsla in reaktorbyggnaden i ett hölje som man hoppas ska hålla i 100 år. Det vill man göra oftare.
    21 Miljarder för att rädda planeten från klimatkatastrof. Taget. Men pengarna kanske blir mer värda när planeten brunnit upp, vad tror du?
  • Anton Chigurh
    Ocdkille skrev 2019-05-15 18:52:56 följande:

Hon agerar mer än man kan säga om många.

Dessutom vet vi inte ännu hur mycket hon påverkar.

Hon torde påverka utbildningsnivån då det numera är legitimt att skolstrejka...!
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Bjoer
    nihka skrev 2019-05-14 22:20:45 följande:
    Jaha så ett svenskt kolkraftverk släpper ut 10 miljarder ton koldioxid per år att då jämföras med att en svensk kärnreaktor produceras 20 ton högradioaktivt kärnavfall per år.

Bra jämförelse och samtal hörru

Skaffa lite logiskt tänkande.
    All världens kärnkraft producerar 2,300 ton kärnavfall per år. Om du hade lite logiskt tänkande skulle du kunna lista ut det själv. Eller tror du att det finns 500 miljoner kärnkraftverk i världen?

Du skiter verkligen i klimatet, eller? För om du hade brytt dig hade du tagit frågan seriöst istället för att till varje pris försöka vinna billiga poäng.
  • Bjoer
    Flash Gordon skrev 2019-05-15 11:26:16 följande:
    Du förstår inte skillnaden mellan orden miljöVÄNLIGARE och miljöVÄNLIGT?

Det är alltså fortfarande miljöOVÄNLIGT att resa med elbil till London även om det skulle vara miljöVÄNLIGARE än att flyga.

Hela grejen med Greta och henens familj är att de är blint troende och högt skroderande men de facto mycket okunniga. 

Budskapet blir fel för att hon/de inte vet vad de talar om.

Man måste kunna få kritisera att de (som personer) är okunniga närd et påverkar deras budskap.

Ett budskap som många ändå köper.
    Det är en skillnad i nyans. Det är miljövänligt att ta elbilen jämfört med att ta flyget. Eftersom det är miljöovänligt att existera, om man ska vara strikt, så är något i praktien aldrig miljövänligt. Inte ens att stanna hemma. Vilket gör ordet meningslöst. Kom igen, du som tjatar om att saker är komplicerade måste väl ändå förstå nyanser i språket, eller? Apropå komplicerade saker, hur bråttom vad det nu? Du svarade aldrig på frågan tidigare.

Förutom att hennes budskap i stort stämmer, då. Om du inte anser det får du väl komma med exempel. Notera att en resa med elbil inte är en del av hennes budskap.
  • Rataxes
    Anton Chigurh skrev 2019-05-16 05:42:52 följande:

Hon torde påverka utbildningsnivån då det numera är legitimt att skolstrejka...!

De vidskepliga såssarna hävdar nu att Greta är en profet. Då behöver man ingen skola.
    Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?