• Crash Man

Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • Lånehajen
    Padirac skrev 2019-05-20 00:36:22 följande:

Nu var det dina slutsatser som jag frågade om.

Själv tror jag att Greta är mer än väl påläst, men det är inte alls samma sak som att vara expert, eller att vara en auktoritet i fråga om kunskap. Det tror jag också att de allra flesta förstår. Men säkert inte alla.

Istället för att se det för vad det är verkar det finnas ett intresse av att hitta sätt att svartmåla Greta och de som uppskattar Greta och det Greta gör genom att tillskriva Greta - och de som inte svartmålar Greta och den gärning hon gör - olika falska motiv och egenskaper för att sedan kritisera detta.

Med tanke på vad jag skrev i inlägg #497 trodde jag att det tydligt framgick redan att jag menar på att det till viss del finns den typen av syn på Greta. Naturligtvis innebär det inte att jag tillskriver varenda människa på jorden den uppfattningen utan det är brukligt att i vissa sammanhang uttala sig mer generaliserande kring trender och företeelser. Precis som du själv gör ovan.

Det finns säkerligen de som svartmålar och hatar på Greta vilket är tråkigt, inte minst då det rör sig om en så pass ung tjej. För egen del tycker jag att det verkar finnas ett ganska stort intresse av att svartmåla alla som på något sätt ifrågasätter vad som sker runt Greta eller hur omvärlden har reagerat på henne.
  • Johan H

Tycker de finns två stora grupper som är varandras motsatser. Den ena är hatgruppen som tycker att en sådan ung tjej ska inte ha pris och kopplar mycket till hennes funktionsnedsättning Asperberger.

Sedan den andra gruppen som bygger sina känslor eller iakttagelser på att hon är ung, djärv, modig och som en ny frisk fläkt som intar denna stora scenen.

Sen har vi den tredje gruppen som jag tycker är den som är sakkunnig och mest förståndigast.

Som kollar kandidat för kandidat och jämför och ser vad hennes påverkan får för faktiskt resultat i praktiken. Du kan stå i talarstolen i FN och göra magnifika tal men gör de någon effekt i slutändan? Minskar koldioxid utsläppen i världen, får vi en mer fossil hållbarhet etc.

Jag är inte rätt person att uttala mig om är representabel för ett Nobel pris. Men jag tycker mig se att många bygger sittställningstagande antingen att hon är ung, modig och kvinna eller ett enbart hat pga hennes funktionsnedsättning eller förakt mot unga kvinnor. Låt se vilken kandidat som faktiskt gör påverkan i praktisk handling vad slutkontentan blir de är de viktiga för mig vem som får pris. Jag är varken för eller emot Greta.

• klyban
    Lånehajen skrev 2019-05-20 12:35:34 följande:
    Att invända sig mot att någon t ex får utmärkelser för akademiska prestationer på extremt lösa grunder är varken en attack på deras person eller att säga emot dem. Jag har aldrig påstått att Greta har fel i vad hon säger och är helt enig om att hon gjort ett bra jobb med att öka medvetenheten.

Det är i den här situationen inte jag utan du som hela tiden drar in hennes person och försöker vrida det till att jag skulle attackera den.

Finner inte du har argument faktiskt, utan du verkar lite besatt av att ad hominema Greta.
    Då alla vet hon INTE är forskare, och inte heller har arbetat med det i en anställning så existerar ingen diskussion.
    Detta är självförklarande, men ändå så går du tillbaka till person hela tiden.
    Vad är det som gör dig så besatt av Gretas person som gör att du vill så extremt gärna bara prata om den?

Greta lyfter frågan och skapar uppmärksamhet kring frågan, men du vill lägga på mer och personligt och varför vi ska göra Greta irrelevant.
    Och vilka akademiska prestationer har Greta gjort som gör att vi ska prata om dessa?
    Som du förstår, det är konsensus bakom det Greta säger.
    Och får nog tillstå att säga att jag inte tror på vad du säger längre, och just för du verkar så besatt av Greta som person.

Är du inte medveten om detta själv?
    Undrar du det är så uppenbart.

hur många meter var det?
  • davvzor86

Hon förtjänar inte att bli hedersdoktor alls då det inte finns någon akademisk prestation bakom i likhet med andra som får detta.Däremot möjligtvis Nobels fredspris för den impact hon har rent uppmärksamhets mässigt.

Själv undviker jag alla skriverier och artiklar om barnet, ointressant propaganda tycker jag personligen och man fattar att hon används som en marionette av sina föräldrar eller andra myndiga vuxen. Skickligt PR knep.

• klyban
    davvzor86 skrev 2019-05-20 14:51:57 följande:
    Hon förtjänar inte att bli hedersdoktor alls då det inte finns någon akademisk prestation bakom i likhet med andra som får detta.Däremot möjligtvis Nobels fredspris för den impact hon har rent uppmärksamhets mässigt.

Själv undviker jag alla skriverier och artiklar om barnet, ointressant propaganda tycker jag personligen och man fattar att hon används som en marionette av sina föräldrar eller andra myndiga vuxen. Skickligt PR knep.

Det räcker med insatser för få en hedersdoktor titel, och tex inom ett universitets verksamhetsområde.
    Med tanke på hur kassa Nobelsfredspris som getts ut, så är Greta redan klar för ett sådant, då kraven är för kassa.
    Vi har en fredspristagare som är diktator nu, och finns säkerligen mer otrevligt att leta upp.
    Dock inte med Obama, även om det är kasst pris också, då man inte vänta på fakta, utan hade för bråttom.
    Extremt udda pris faktiskt, för mig inte ens Obama egentligen vill ha priset.

Dock har Greta gjort ett mycket gott jobb, och vi i Sverige behöver inte ens springa fossilindustrins ärenden, men ändå gör högerextrema detta.
    Väldigt udda.
    Det finns inget att vinna på att vara emot att värna om miljö i Sverige, då de som man springer ärendet för inte finns här i Sverige ens.
    Väldigt udda.

hur många meter var det?
  • Lånehajen
    klyban skrev 2019-05-20 14:29:56 följande:

Finner inte du har argument faktiskt, utan du verkar lite besatt av att ad hominema Greta.

Då alla vet hon INTE är forskare, och inte heller har arbetat med det i en anställning så existerar ingen diskussion.

Detta är självförklarande, men ändå så går du tillbaka till person hela tiden.

Vad är det som gör dig så besatt av Gretas person som gör att du vill så extremt gärna bara prata om den?

Greta lyfter frågan och skapar uppmärksamhet kring frågan, men du vill lägga på mer och personligt och varför vi ska göra Greta irrelevant.

Och vilka akademiska prestationer har Greta gjort som gör att vi ska prata om dessa?

Som du förstår, det är konsensus bakom det Greta säger.

Och får nog tillstå att säga att jag inte tror på vad du säger längre, och just för du verkar så besatt av Greta som person.

Är du inte medveten om detta själv?

Undrar du det är så uppenbart.

Tråden vi befinner oss i handlar om huruvida Greta förtjänar ett fredspris eller inte. Du ser ändå inte relevansen att i det sammanhanget motivera sin åsikt genom att referera till vad hon faktiskt har eller inte har uträttat?

Då tror jag inte vi kommer längre med den här diskussionen. Du förstår tydligtvis inte skillnaden mellan sak och person och du försöker hela tiden vrida allt jag skriver till att ha en helt annan innebörd än vad jag faktiskt sagt.

Ska du använda dig av ad hominem är det för övrigt inte särskilt smart att i nästa stund själv sitta och fantisera ihop saker om din motdebattör.

Men fortsätt för all del att svamla om att jag skulle vara besatt av Greta. Du utgör ett bra exempel på vad som händer så fort någon gör minsta lilla rationella ifrågasättande av den här mediekarusellen.
  • klyban
    Lånehajen skrev 2019-05-20 16:24:37 följande:
    Tråden vi befinner oss i handlar om huruvida Greta förtjänar ett fredspris eller inte. Du ser ändå inte relevansen att i det sammanhanget motivera sin åsikt genom att referera till vad hon faktiskt har eller inte har uträttat?

Då tror jag inte vi kommer längre med den här diskussionen. Du förstår tydligtvis inte skillnaden mellan sak och person och du försöker hela tiden vrida allt jag skriver till att ha en helt annan innebörd än vad jag faktiskt sagt.

Ska du använda dig av ad hominem är det för övrigt inte särskilt smart att i nästa stund själv sitta och fantisera ihop saker om din motdebattör.

Men fortsätt för all del att svamla om att jag skulle vara besatt av Greta. Du utgör ett bra exempel på vad som händer så fort någon gör minsta lilla rationella ifrågasättande av den här mediekarusellen.

Jag tror nog de flesta förtjänar ett fredspris, och med tanke på hur dåliga val man gjort.
    Greta vore en av de bättre.

Nä, vi kommer inte längre, då du är mer intresserad av person än sak.
    Och du förstår inte att Greta är där för lyfta miljön, inte att berätta hon minsann jobbat och forskat med det.
    Så fort du säger nått om person i tron det ett argument, så är det ad hominem.
    Och att du är mer intresserad att diskutera person, det har du väl inte missat?
    Menar det är ju du som skriver, eller är det någon annan?

Och JA, du är besatt av Gretas person, och hitta sätt göra henne irrelevant.
    Men säg den som gjort mer att lyfta denna fråga i närtid.
    Detta hamnar under självförklarande.

Om hennes exponering och spridning ökar, så finns det inget att säga emot ett fredspris längre.
    Men det får tiden utvisa, idag nä, inte tillräckligt för nått fredspris, men det har inte hindrat ge fredspris till personer som idag är diktator.
    Obama, eller andra som man inte tänkte efter före man gav priset, och inte värda fredspriset.

Detta är en konstant problem för nobels fredspris, lägg ned priset och gör om det som de övriga Nobelprisen. är utformade.
    Och att man måste uppnå nått innan man komemr på tal om att få ett Nobelpris.

Dock är Gretas person irrelevant, och man jagar henne med blåslampa högerextrema, som inte har nått och vinna med att ge sig på Greta.
    Utan tvärtom, allt och förlora.

hur många meter var det?
  • slirren
    klyban skrev 2019-05-20 00:30:26 följande:

Hon är där och förmedlar vad forskningen säger.
    Det finns gott om denna forskning, och ibland behövs det en Greta att lyfta fram det.
    Och här gör hon ett extremt bra jobb.

Men säga emot Greta, det är att vara emot miljöaktivismen.
    För det man säger är "Håll tyst" för du inte har utbildningen eller erfarenheten med att arbetat med miljö.
    Saken är glasklar, det är en konsensus bakom det Greta lyfter, och man väljer att ge sig på hennes person.
    Och Gretas person är irrelevant för det hon talar om.
    Det är så det brukar gå till för de som inte har fakta och forskning bakom sig, man pratar person istället.

Det är snarare Greta och hennes mor som skriver att antingen håller man med eller så borde man inte få yttra sig.
Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?