• Crash Man

Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2019-06-07 18:12:45 följande:
    Min ad hominmen vore om jag skulle säga: "Du är ett välkänt internettroll på flera plattformar och det är egentligen inte är värt att diskutera med dig".

Det vore ad hominem - att jag fokuserar på dig, som jag diskuterar med, istället för på argment. 

Att jag skriver att Greta är okunnig, har fel och i allt väsentligt är en PR-produkt - det är inte ad hominem.
    Nej, men det är ett utmärkt exempel på hur okunnig och fördomsfull kritiken mot Greta Thunberg ofta är.

Sällan eller snarare aldrig har kritiken ens förstånd att förstå vad som är möjligt att avgöra eller inte. Att hon skulle vara en PR-produkt bottnar väl främst i kritikerns mindervärdeskomplex typ: Här kommer en flicksnärta inte ens torr bakom öronen och dessutom med neuropsykiatriska diagnoser och blir uppmärksammad internationellt och kan till och med komma att få Nobels fredspris.

Det är klart att konspirationsteorikvarnen börjar mala dåSkrattande
  • Missermajser
    Crash Man skrev 2019-04-26 19:21:16 följande:

Jag är en vit känkt man!........bla,bla bla

Ja vet knappt vem den där Greta är eller om hennes protester påverkat koldioxidutsläppen. Det saknar helt betydelse för mig. Ändå tillhör jag inte de där gökarna som tror att klimatet är helt opåverkat av människans aktiviteter. 

Skiter i om Greta får något pris eller inte men jag tycker hon är en bra modig tjej som står upp för vad hon tycker! Själva modet är värt beröm!

Vad jag därmeot inte tror på är förväntningar om att elbilar eller konsumenternas klimatsmarta val ska påverka klimatproblemen i någon större utsträckning. Här behövs andra tag!!

Men jag håller verkligen med om att du är en vit kränkt man! 

Att gå och störa sig på att hon får uppmärksamhet luktar vit kränkt man förstår du.....

• klyban
    Flash Gordon skrev 2019-06-07 18:12:45 följande:
    Min ad hominmen vore om jag skulle säga: "Du är ett välkänt internettroll på flera plattformar och det är egentligen inte är värt att diskutera med dig".

Det vore ad hominem - att jag fokuserar på dig, som jag diskuterar med, istället för på argment. 

Att jag skriver att Greta är okunnig, har fel och i allt väsentligt är en PR-produkt - det är inte ad hominem.

Ja, det sker, även andra saker.
    Så vad tror du att du säger?

Greta behöver inte vara kunnig, det är konsensus i forskningen och detta.
    Fattar du inte att Greta lyfter forskningen, som det samtidigt råder en konsensus om.
    Det är ingen som lyfter Greta som ett geni och som den som gjort forskningen.
    Varför lyfter man en så konstig för?
    Känns mer som sista utvägen, för så konstig är den.

hur många meter var det?
  • KlantSmurfen
    klyban skrev 2019-06-07 12:19:54 följande:
    KlantSmurfen skrev 2019-06-07 12:07:46 följande:
    Many people want to #ActOnClimate , they ask "what can l do?"
    A new study says leading by example by stop flying has a huge impact. 75% say if someone they know stays on the ground it changes their view on #climatebreakdown .
    #istayontheground #govegan
    twitter.com/gretathunberg/status/105137825050...

Men säga emot Greta, det är att vara emot miljöaktivismen.

Säger du emot hennes person?(Ad hominem?)
    Om inte, så pratar du om annat.

Vill du göra mer försök och försök att lägga ord i min mun????
    Jag har inga problem att påpeka när du gör, och nu har det skett ett par ggr.

Och man ställer sig frågan, varför koncentrerar du dig på att ändra mina ord betydelse.
    Och ja, om vi gick över till en planbaserad diet, så skulle vi minska CO2 med ~65 gigaton.
    Dock pratar jag om klimatforskningen, inte lösningar.
    Och att alla ska bli veganer är en idé som aldrig kommer ske, men påverka att folk slutar frossa kött är betydligt enklare och har en större vinst.

Men nu var det inga lösningar jag pratar om ens, men ändå var det detta du bara ville prata om.
    Synd bara att det inte existerade i det du citerade.

"Säger du emot hennes person?(Ad hominem?)"
    Och vad är relevansen till det som jag skrev?

"Om inte, så pratar du om annat."
    Inget ad hominem har med henne och göra. Detta är självförklarande, men ändå så går du tillbaka till (hennes) person hela tiden.

"Och att alla ska bli veganer är en idé som aldrig kommer ske,"
    Tycker det är intressant att högerextrema är så upprörda över detta.

"Vill du göra mer försök och försök att lägga ord i min mun????"
    jobbar på det.

"Men nu var det inga lösningar jag pratar om ens..."
    Speciellt i Sverige är denna syn på miljön ett skämt.

tja, jag gjorde ett par inlägg som är ungefär lika seriösa som din argumentationsteknik och så kommer det fram att det inte är lösningar på problemet det handlar om, det där som Greta brinner för.
    Sånt man kan kalla för hyckleri.
  • klyban
    KlantSmurfen skrev 2019-06-07 21:16:18 följande:
    "Säger du emot hennes person?(Ad hominem?)"
    Och vad är relevansen till det som jag skrev?

"Om inte, så pratar du om annat."
    Inget ad hominem har med henne och göra. Detta är självförklarande, men ändå så går du tillbaka till (hennes) person hela tiden.

"Och att alla ska bli veganer är en idé som aldrig kommer ske,"
    Tycker det är intressant att högerextrema är så upprörda över detta.

"Vill du göra mer försök och försök att lägga ord i min mun????"
    jobbar på det.

"Men nu var det inga lösningar jag pratar om ens..."
    Speciellt i Sverige är denna syn på miljön ett skämt.

tja, jag gjorde ett par inlägg som är ungefär lika seriösa som din argumentationsteknik och så kommer det fram att det inte är lösningar på problemet det handlar om, det där som Greta brinner för.
    Sånt man kan kalla för hyckleri.

Ad hominem är person, och hör inte hemma i en fakta baserad diskussion.
    Dock så vill du så gärna ta upp och diskutera person.

Du kan jobba på att lägga orden i mun på mig, sen kommer jag berättar att du gör och att du aldrig sa något från början.
    Så vad ska ad hominem ge dig, för det betyder ju du har noll intresset för sak.

Det är högerextrema som springer fossi8lindiustrins ärenden, så om du undrar varför dom är upprörda över Greta, så får du faktiskt ta det snacket med dom och varför man bara vill prata person och aldrig sak.

Min argument är att sluta med ad h9minem och prata person, för då säger du inget.
    Hur är det inte en seriös diskussion, samtidigt som du vill bara in i ad hominem.
    Verkar som du glömmer av att tänka efter före du skriver, för du upprepar bara samma ad hominem när det vankas Greta.

Så väljer du prata person = du säger inget, väljer du prata sak = då säger du massor.(underförutsättningen att man inte valt de få fakeforskningen som fossilindustrin lagt ut med åren.

Exxon tex de har redan gjort klimatmodeller, denna komemr man använda för stämningar sen mot fossilindustrin.

Och fossilindustrin har redan anställt advokaterna som sa tobakbossarna säga det inte orsakar cancer och inte är beroendeframkallande.
    Och kommer se ut så här initialt.

fast då vissa ord utbytta, men i princip sak samma.

Försök nu tänka efter före du skriver, för det du försvarar är din rätt till ad hominem, och inget sakligt om det Greta framför.
    Och vill du bli vegan och minska CO2, det är upp till dig.
    Dock är det upp mot ~70 gigaton co2 att gå över till en  västbaserad diet och som co2 minskas med detta.
    Utbildning av kvinnor är en annan mycket stor post, som kommer bespara oss nått liknande.

hur många meter var det?
  • Flash Gordon
    klyban skrev 2019-06-07 19:12:26 följande:

Ja, det sker, även andra saker.
    Så vad tror du att du säger?

Kan du skriva om det där inlägget, lite långsammare eller lite mer fylligt, så att även jag kan förstå vad det är du försöker säga?
  • klyban
    Flash Gordon skrev 2019-06-08 13:34:08 följande:
    Kan du skriva om det där inlägget, lite långsammare eller lite mer fylligt, så att även jag kan förstå vad det är du försöker säga?
    Läs igen, eller ställ en intelligent fråga om vad du inte förstår.
    hur många meter var det?
  • klyban
    Flash Gordon skrev 2019-06-08 13:50:11 följande:
    Nähä, okej då ...
    Ockey, då håller du helt plötsligt med.
    hur många meter var det?
Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?