• Crash Man

Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • FDFMGA
    klyban skrev 2019-06-03 12:50:32 följande:

Många som inte förtjänar fredspriset, och detta pga det är ett spekulativt pris har vi märkt.
    Vi har diktator som är fredspristagare.

Dock är Greta ett säkert kort, sen om det hjälper är en annan femma.

Hon skulle vara mer än välförtjänt.

Fredspriset ges ju inte som en utmärkelse för forskning, till skillnad från andra Nobelpris - och här skulle det vara hennes person/personlighet och hennes förmåga att föra ut ett budskap som belönades.
  • klyban
    Flash Gordon skrev 2019-06-03 12:56:02 följande:
    Jag tror att du missuppfattar begreppet ad hominem. Rubriken på tråden är: Förtjänar GT Nobels fredspris. Gissa vad (och vem) man måste kunna diskutera då ...

Har någon sagt något annat? 

Ojdå, du vill jag ska vända blicken till trådstarten, än diskutera din ad hominem.
    Väntat, men inget ändrar sig som du förstår.

hur många meter var det?
  • klyban
    FDFMGA skrev 2019-06-03 13:01:57 följande:
    Hon skulle vara mer än välförtjänt.

Fredspriset ges ju inte som en utmärkelse för forskning, till skillnad från andra Nobelpris - och här skulle det vara hennes person/personlighet och hennes förmåga att föra ut ett budskap som belönades.

Oja, men kritiken mot Nobels Fredspris är berättigat, man gjort en hel del fel där.
    Men Greta spelar inte ens i den kategorin som diktatorer, så inget hon behöver oroa sig över som så.

hur många meter var det?
  • FDFMGA
    klyban skrev 2019-06-03 13:06:52 följande:

Oja, men kritiken mot Nobels Fredspris är berättigat, man gjort en hel del fel där.
    Men Greta spelar inte ens i den kategorin som diktatorer, så inget hon behöver oroa sig över som så.

javisst, Fredspriset har används av Norge som ett sätt att uppmuntra en utveckling man önskat, ibland har detta inneburit att priset efter en tid närmast har tett sig som satir.

I Thunbergs fall skulle bakgrunden vara att uppmuntra en utveckling där vi så långt som möjligt försöker undvika att försämra livsbetingelserna för framtida generationer.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2019-06-03 12:23:16 följande:
    Helt ärligt, Greta själv har förstås inte tagit det här en meter. Det har organisationen bakom henne gjort.

När jag läser hennes uppsats/text i SVD så inser jag också att mamma lagt in den (något redigerad) i sin bok.
    Fortsätt gärna att köra ner dig i ditt nuvarande hjulspår. Det kom förstås ett grönt monster från THE ORGANISATION Demon som uppmanade Greta att sign on the dotted line så var uppsatsen ett faktum.

"Bevisas" av att mamman sedan publicerade Gretas uppsats i sin bok
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • klyban
    FDFMGA skrev 2019-06-03 13:22:12 följande:
    javisst, Fredspriset har används av Norge som ett sätt att uppmuntra en utveckling man önskat, ibland har detta inneburit att priset efter en tid närmast har tett sig som satir.

I Thunbergs fall skulle bakgrunden vara att uppmuntra en utveckling där vi så långt som möjligt försöker undvika att försämra livsbetingelserna för framtida generationer.

Exakt, men man vill bara lyfta det första, och göra en jämförelse rätt av och som det gäller samma för Greta.
    Det kan väl ingen ha missat?

hur många meter var det?
  • Pope Joan II

Otroligt konstigt att Greta Thunbergs föräldrar som är vana av att slå mynt av talang (som sig bör) plötsligt anses vara altruister vars engagemang uteslutande drivs av "the greater good". 

Hoppas nu bara inte att alla religiösa knäppgökar som förklarat henne vara Jesus i ny tappning förväntar sig att hon ska gå på vattnet över till USA för att ta itu med sitt sabbatsår. Det förvånar mig dock inte om de gör det, psykosen verkar stå i full blomning. 

• nihka

Hahahaha! Dansk journalist med bekräftelsebehov och som vill synas lite oftare och mer uttrycker sin lust att polisanmäla Gretas föräldrar. De har nämligen åtminstone delvis rest till sig sina döttrars diagnoser för att de lever som en "gøglerfamilie". Han tror alltså att Marlena Erman sjunger utanför typ tunnelbanestationer.

Här räcker det inte bara med chips utan hela snacksbuffén behöver komma fram

https://www.bt.dk/anmeldelser/slagter-greta-thunberg-bog-jeg-har-lyst-til-at-melde-moren-til-politiet

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • K Markatta
    nihka skrev 2019-06-03 14:08:07 följande:
    Hahahaha! Dansk journalist med bekräftelsebehov och som vill synas lite oftare och mer uttrycker sin lust att polisanmäla Gretas föräldrar. De har nämligen åtminstone delvis rest till sig sina döttrars diagnoser för att de lever som en "gøglerfamilie". Han tror alltså att Marlena Erman sjunger utanför typ tunnelbanestationer.

Här räcker det inte bara med chips utan hela snacksbuffén behöver komma fram smile2.gif

www.bt.dk/anmeldelser/slagter-greta-thunberg-...
    Det är en bokrecension. Journalisten som skrivit recensionen tyckte väl inte att boken var särskilt bra och sågade den med ett lite tillspetsat språk.
Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?