• Anonym (Utmattad)

Ta bort något barnet vill ha?

Om den enormt viljestarka 5-åringen har haft för vana på senaste att tramsa vid matbordet och bla inte sitter ordentligt och allmänt stör middagen, spiller överdrivet och skiter i vad man säger, hånler eller tom skrattar en i ansiktet när man höjer rösten...och man tidigare lovade varm choklad till kvällsmaten. Är det då fel att säga till henne att hon inte får någon choklad? Känns ju som att hur hon än beter sig får hon ändå myset isåfall vilket gör att hon inte känner det blir någon konsekvens. Har hört om att det ska höra ihop med barnets handling och inte något helt annat

men tycker ändå det är rimligt i detta fall, när hon betett sig så illa varje middag senaste tiden. Tänkte först skita i det helt men känns så taskigt mot de andra barnen att de ska bli straffade för hon inte lyssnar.

Hur gör ni med era barn? Tänker på det här med att man inte ska straffa med sånt barnet inte kopplar till händelsen men kom igen, inte som om man drar fram lördagsgodiset om barnen betett sig riktigt illa precis innan...

• Svar på tråden Ta bort något barnet vill ha?
  • Tom Araya

För ett äldre barn hade jag tyckt det vore på sin plats att dra in varm choklad, lördagsgodis e.t.c.

Med ett mindre barn vill jag nog ha en mer direkt koppling till händelsen.

Lyft bort barnet från matbordet och säg att nu gör vi något annat, så de andra får äta i lugn och ro.
    Så kan du se till att hon får något i sig senare.

Sedan så erbjuder inte jag vad jag anser är förmåner helt villkorslöst, utan detär något man får för att man skött sig under dagen, veckan e.t.c. eller gjort något bra utöver det vanliga.

• Anonym (Oj.)

Finns det en annan förälder närvarande? Eller är du själv om allt?

• tankfull
    Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-29 19:03:11 följande:
    Ja, du har rätt. Fast tycker jag straffar sällan ändå. Är nog mer jag hotar om konsekvenser eller straff beroende på hur man ser det än att det faktiskt blir något. Men nu beter hon sig illa igen pga detta med chokladen så blir inget idag oavsett.
    Detta är skälet till att ditt barn beter sig dåligt: du hotar ofta om konsekvenser som aldrig infrias. Jag har aldrig behövt vara drastisk och dra in på saker eller straffa eftersom jag uppfostrar hela tiden, ända från början. Jobbigt och tjatigt men det ger resultat. Att göra punktinsatser och vara plötsligt sträng tror jag inte är lösningen. Man måste ta tag i allting hela tiden, prata och visa. 
  • Anonym (Utmattad)
    tankfull skrev 2018-10-30 10:51:40 följande:

Detta är skälet till att ditt barn beter sig dåligt: du hotar ofta om konsekvenser som aldrig infrias. Jag har aldrig behövt vara drastisk och dra in på saker eller straffa eftersom jag uppfostrar hela tiden, ända från början. Jobbigt och tjatigt men det ger resultat. Att göra punktinsatser och vara plötsligt sträng tror jag inte är lösningen. Man måste ta tag i allting hela tiden, prata och visa. 

Det blir alltså konsekvens regelbundet tex inte får ha iPad om man bankar med den eller om de slåss och väsnas får de befinna sig på sina rum istället. Jag har dock inte straffat på så sätt som igår. Har tyckt det känts elakt
  • Anonym (Ewe)
    Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-30 13:40:37 följande:

Det blir alltså konsekvens regelbundet tex inte får ha iPad om man bankar med den eller om de slåss och väsnas får de befinna sig på sina rum istället. Jag har dock inte straffat på så sätt som igår. Har tyckt det känts elakt

Jag vet egentligen inte vad jag tycker om bestraffningar (bara min personliga åsikt). Jag tror visserligen på handling - konsekvens. Haha, oj vad jag säger emot mig själv här.

Men jag har en släkting kan vi säga, som hela tiden hotar sitt barn, typ säger: Om du inte slutar kasta leksakerna åker vi hem, eller: Ät upp all mat på din tallrik för annars blir det ingen efterrätt. Vad som händer är att de åker aldrig hem, trots att barnet fortsätter kasta leksaker och de ger barnet efterrätt trots att hen inte äter upp maten. Det är bara en massa tomma hot. Inte bra!

Gör istället verkan av de varningar som ges, för annars blir det kanske motsägelsefullt och barnet lär sig att hen inte behöver lyssna för det blir aldrig några konsekvenser ändå. Åk hem om barnet fortsätter tramsa på släktkalaset! (Oj, vad min svärmor hade tagit illa upp). Nä, skämt åsido. Ibland måste kanske något lite mer drastiskt hända för att barnet ska fatta vinken, dvs att man menar allvar. Sedan får man som vuxen fråga sig vad man tror att barnet lär sig av bestraffningar? Om man vet vad barnet lär sig, då har man insikt och är alltså medveten kring vad man gör.

Allra bäst tror jag ändå är att försöka förstå kanslan/tankarna bakom beteendet. Har barnet något slags behov som hen vill ha tillgodosett? Det krävs en dialog med barnet (inte när ni är i affekt men efteråt när ni är lugna). Försök komma överens om vilka regler som gäller. Barn behöver vägledning, där man som vuxen handleder barnet, men ni gör det hela tiden tillsammans. Ditt barn behöver förstå vilka förväntningar som finns. Påminn/Säg gärna till innan, att vid matbordet sitter vi ner, vi håller maten på tallriken, äter med besticken osv. Det är traggligt men till sist lossnar det, tills något annat dyker upp!
  • tankfull
    Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-30 13:40:37 följande:
    Jag tror på en dialog och vägledning som pågår ständigt, då behöver man inte hota eller bestraffa. Men det värsta man kan göra som förälder är nog att bara ständigt hota och inte fullfölja, eller att lova något som aldrig blir av. Jag tycker inte att du ska straffa med att inte ge choklad, jag tycker du ska fundera på om det finns något annat sätt du kan hantera det hela på för det är ju inte en engångsgrej. Mindre barn kanske behöver mer handfasta konsekvenser ibland, men en 5-åring borde kunna gå att prata med. Har ni regler kring måltiderna typ att alla ska sitta kvar tills den långsammaste ätit upp eller att alla ska ta en tugga till av potatisen och två tuggor till av grönsakerna och sånt där? I så fall kanske det bidrar till att 5-åringen flippar, vad vet jag. 
  • Anonym (Pappa - 43)

Hej TS,

Nu har du fått många långa svar så men detta är mitt tips.

Mat ska aldrig använda mat som straff eller belöning. Hur många gånger har du inte hört ordet "tröstäta".  Man äter alltså för att man är deppig. Eller om du är snäll får du mjölkchocklad! Alltså en belöning. Om jag är duktig kan jag äta/dricka skräp. 

Försök också att INTE läxa upp barnet framför dom andra barnen. Skulle du vilja få skäll av chefen ensam på dennes kontor eller framför alla kollegor?

Men prova att köra stenhårt med en "3 strikes and you?re out".

Typ,

Barnet skriker!

1 - Gumman snälla sluta att skrika? (Detta säger du med helt neutral tone och röst).

Barnet ser på dig och har hört dig men skriker igen?

2 ? Gumman, skriker du en gång till så blir det ingen TV efter middagen. (Igen med neutral röst)

Barnet har igen sett och hört dig men skriker igen.

3 ? Okej, ingen mer TV ikväll då. (Behåll neutral röst.)

Barnet kanske nu blir jätte argt och skriker igen.

1 ? Gumman jag bad dig sluta skrika och du har bestämt att du hellre skrek än att titta på TV. Skriker du igen nu så skippar vi sagan också.

Barnet skriker igen.

2 ? Gumman, vi har redan pratat om det här. Detta blir sista varningen. Skrik en gång till och vi skippar sagan också...

Ja, du förstår resonemanget. Dock är det viktigt att inte bli arg, för blir du arg så får barnet en ursäkt att fortsätta vara argt. Det är ju mamma som skäller! Men om du är lugn så kan du sen förklara att ?älskling, du fick ju välja mellan att skrika eller TV, och du valde skrika?

• Inga bekymmer
    Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-29 19:12:32 följande:

Tänkte mer köra ?det är för sent nu ändå? kortet med den stora(minsta fattar inte) då han ändå verkar ha glömt det och sen säga det blir imorgon istället och då kan hon få en chans till. Vill tillägga vi inte är helt hopplösa då de beter sig väldigt bra borta och på skola/dagis och vår äldsta är väldigt snäll och skötsam. Men jag personligen har märkt jag har svårt att veta vad som är rätt alltid i åldern 3-5 något. Och ett tålamod som tryter..

Hörde av någon att väluppfostrade barn uppför sig väl bland folk. Något att trösta sig med om man har barn som alltid uppför sig väl utanför hemmet, när de kan driva en till vansinne hemma:)
  • Gameofthrones

Varför ska man få ngt när man tramsar, vid matbordet? Uppmuntra ett dåligt beteende? nu vet ju barnet att utnyttja mamman till max för hon ger upp och jag får det jag vill ha? Det vet barn i tidig ålder. Här hos oss är det ingen trams vid matbordet inte ens elektronik. Det är min chans och prata med barnen och umgås med hela familjen. Vi har olika arbetstider och för mig är då viktigt med matro, kunna skratta, prata mm. Ha nån dag du och din 5 åring laga mat tillsammans, behöver inte vara avancerat.  

Ha en framförhållning inget bus, inget godis, ipad eller vad ni gör där hemma. Jag är uppväxt så ät som serveras, samma här med mina barn. Dem är ej kräsna. Äter allt, typ.

Jag säger inte att det är lätt alla ggr men det var mkt vilja i mina barn med, i yngre dgr  är stenhård vid mina matrutiner. Idag är dem skolbarn grundskola och det är inte gnäll, trams vid vårt matbord. 

• Anonym (beka)
    Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-29 18:00:38 följande:

Om den enormt viljestarka 5-åringen har haft för vana på senaste att tramsa vid matbordet och bla inte sitter ordentligt och allmänt stör middagen, spiller överdrivet och skiter i vad man säger, hånler eller tom skrattar en i ansiktet när man höjer rösten...och man tidigare lovade varm choklad till kvällsmaten. Är det då fel att säga till henne att hon inte får någon choklad? Känns ju som att hur hon än beter sig får hon ändå myset isåfall vilket gör att hon inte känner det blir någon konsekvens. Har hört om att det ska höra ihop med barnets handling och inte något helt annat

men tycker ändå det är rimligt i detta fall, när hon betett sig så illa varje middag senaste tiden. Tänkte först skita i det helt men känns så taskigt mot de andra barnen att de ska bli straffade för hon inte lyssnar.

Hur gör ni med era barn? Tänker på det här med att man inte ska straffa med sånt barnet inte kopplar till händelsen men kom igen, inte som om man drar fram lördagsgodiset om barnen betett sig riktigt illa precis innan...

Jag blir så beklämd när jag läser såna här inlägg där föräldrar försöker straffa barn till korrekt beteende utifrån förälderns önskemål. Fundera istället över varför barnet beter sig som hon gör och vad som kan förändra situationen för henne.

Vad innebär att inte sitta ordentligt för dig? Hur viktigt är det att sitta ordentligt? Hur spiller man överdrivet?

Varför får du höja rösten men hon inte får varken le eller skratta?

Varför kopplar du mys och lördagsgodis till en handling som utspelar sig under middagsmåltiden?

Jag skulle nog hållit tyst om uppförandet, undrat om barnet var extra trött eller om det händer nåt i livet eller utvecklingen hos barnet. Chokladen och lördagsgodiset får man för att man får det, inte för att man sitter still vid middagen.

Vid ett lugnare tillfälle skulle jag fråga barnet vad som händer vid middagarna, varför har det blivit så jobbigt? Och berättat att jag också tycker att det är jobbigt när det spills, larvas eller vad det nu är. Undrat hur vi skulle kunna göra för att det ska bli bättre för oss alla.

Sen skulle jag nog bara vänta ut situationen och tänka att middagarna med barnen blir nog lite roligare och lättare när de växer upp alltmer. För det mesta med barn ger sig med tiden, och ofta lite snabbare om man inte gör så himla stor sak av det. 
  • sextiotalist
    Anonym (beka) skrev 2018-10-31 16:02:20 följande:
    Jag blir så beklämd när jag läser såna här inlägg där föräldrar försöker straffa barn till korrekt beteende utifrån förälderns önskemål. Fundera istället över varför barnet beter sig som hon gör och vad som kan förändra situationen för henne.

Vad innebär att inte sitta ordentligt för dig? Hur viktigt är det att sitta ordentligt? Hur spiller man överdrivet?

Varför kopplar du mys och lördagsgodis till en handling som utspelar sig under middagsmåltiden?

Jag skulle nog hållit tyst om uppförandet, undrat om barnet var extra trött eller om det händer nåt i livet eller utvecklingen hos barnet. Chokladen och lördagsgodiset får man för att man får det, inte för att man sitter still vid middagen.

Vid ett lugnare tillfälle skulle jag fråga barnet vad som händer vid middagarna, varför har det blivit så jobbigt? Och berättat att jag också tycker att det är jobbigt när det spills, larvas eller vad det nu är. Undrat hur vi skulle kunna göra för att det ska bli bättre för oss alla.

Sen skulle jag nog bara vänta ut situationen och tänka att middagarna med barnen blir nog lite roligare och lättare när de växer upp alltmer. För det mesta med barn ger sig med tiden, och ofta lite snabbare om man inte gör så himla stor sak av det. 

Jag tror inte heller på straff, men reagerar lite på din kommentar "korrekt beteende utifrån föräldrarnas önskemål".

Alltså skrika och bete sig illa vid matbordet är inte något som någon uppskattar. Det kan absolut vara så att hon är trött och orkar inte hålla ihop efter en lång dag. Men man måste också få henne att förstå att hennes sätt att vara gör att alla mår dåligt.

Jag tolkar inte ts som att det var normalt skratt och bus, utan skrik och bråk. Inte att hon skulle sitta rak i ryggen, perfekt bordskick och endast svara på tilltal. Utan att flickan skulle helt enkelt inte uppföra sig och förstöra för andra.

TS
    Sedan är det detta med att spilla. Det är inte helt ovanligt att barn är fumliga i den åldern, ben och armar växer lite som de vill så att spill får man nästan räkna med (men inte att de medvetet välter glaset).

Vad vi gjorde. Vi gjorde klart att alla ska trivas vid matbordet, orkade man inte sitta med så fick man mer än gärna sitta framför tv´n. Vi hade inga problem med att i vardagen sonen fick sitta och äta framför TV´n, bättre det än massa bråk och alla blev trötta och irriterade.
    OK, vi tog inte den striden, men för oss var matro viktigare än striden.

• klyban

Inte läst svaren.

En risk med använda mat som belöning och bestraffning, det är att det kan ordna till en ätstörning.
    Sen om den är stor eller lite, det återstår och se.
    Men använda mat som belöning och bestraffning är inte intelligent om man väljer tänka lite längre fram.

Ge mindre mat, det kan få dom koncentrera sig på det dom har, istället för sprida det omkring sig.
    Även så kan man säga att man inte får ny mat om man inte äter upp det man fått(det inkluderar det h*n slänger iväg).

hur många meter var det?
  • Anonym (beka)
    sextiotalist skrev 2018-10-31 16:15:33 följande:

Jag tror inte heller på straff, men reagerar lite på din kommentar "korrekt beteende utifrån föräldrarnas önskemål".

Alltså skrika och bete sig illa vid matbordet är inte något som någon uppskattar. Det kan absolut vara så att hon är trött och orkar inte hålla ihop efter en lång dag. Men man måste också få henne att förstå att hennes sätt att vara gör att alla mår dåligt.

Jag tolkar inte ts som att det var normalt skratt och bus, utan skrik och bråk. Inte att hon skulle sitta rak i ryggen, perfekt bordskick och endast svara på tilltal. Utan att flickan skulle helt enkelt inte uppföra sig och förstöra för andra.

TS
    Sedan är det detta med att spilla. Det är inte helt ovanligt att barn är fumliga i den åldern, ben och armar växer lite som de vill så att spill får man nästan räkna med (men inte att de medvetet välter glaset).

Vad vi gjorde. Vi gjorde klart att alla ska trivas vid matbordet, orkade man inte sitta med så fick man mer än gärna sitta framför tv´n. Vi hade inga problem med att i vardagen sonen fick sitta och äta framför TV´n, bättre det än massa bråk och alla blev trötta och irriterade.
    OK, vi tog inte den striden, men för oss var matro viktigare än striden.

Och det var ju precis exakt det jag skrev. Jag tycker att man som förälder ska fundera både över de krav man ställer och varför man ställer dem och också fundera över barnets möjligheter att möta de kraven. Jag skrev också att jag skulle prata med barnet och beskriva hur jag ser på det och fråga barnet hur hen ser på situationen. 

Att erbjuda någon som inte orkar med måltiden att sitta enskilt är något helt annat än att ta bort tex efterrätten eller lördagsgodiset.

Sen har vuxna och föräldrar också en massa oönskade beteenden som barnet kanske skulle vilja ha bort, men där finns väldigt liten makt hos barnet att förändra situationen.

Föräldern får höja rösten men barnet får inte skrika. Vari ligger den egentliga skillnaden? Jo, att föräldern bestämmer reglerna. Och den makten kommer med ett ansvar, dels att tänka över vilka regler som ska gälla och varför och även att fundera över sitt eget beteende som vuxen och förälder. 
  • sextiotalist
    Anonym (beka) skrev 2018-10-31 16:22:34 följande:
    Och det var ju precis exakt det jag skrev. Jag tycker att man som förälder ska fundera både över de krav man ställer och varför man ställer dem och också fundera över barnets möjligheter att möta de kraven. Jag skrev också att jag skulle prata med barnet och beskriva hur jag ser på det och fråga barnet hur hen ser på situationen. 

Att erbjuda någon som inte orkar med måltiden att sitta enskilt är något helt annat än att ta bort tex efterrätten eller lördagsgodiset.

Sen har vuxna och föräldrar också en massa oönskade beteenden som barnet kanske skulle vilja ha bort, men där finns väldigt liten makt hos barnet att förändra situationen.

Föräldern får höja rösten men barnet får inte skrika. Vari ligger den egentliga skillnaden? Jo, att föräldern bestämmer reglerna. Och den makten kommer med ett ansvar, dels att tänka över vilka regler som ska gälla och varför och även att fundera över sitt eget beteende som vuxen och förälder. 
    Jag tycker inte heller att man ska skrika åt barn, självklart kommer ansvar med makten.

Jag tror också att många föräldrar hamnar fast i ett mönster, ser framför sig middagsstunden som en stund för avkoppling, trevliga samtal etc..... glöm det med barn som är trötta efter en lång dag, som har haft miljoner intryck.
    Som jag skrev, vi löst situationen när vi märkte att sonen inte kunde hålla ihop genom att låta honom äta framför tv´n.
  • summa21

Instämmer
  • Drottningen1970

Äntligen ett humant inlägg..
  • Anonym (Utmattad)

Jag kan se hur det kan bli problematiskt att använda godsaker/mat som straff/belöning så det ska jag inte göra fler gånger.

Tänker också att hon kanske tramsar så för hon är väldigt trött efter en lång dag på förskolan så jag kanske får lätta på kraven lite. Och med det sagt inte på alla andras bekostnad såklart.

Det är väl tur man vågar skriva och be om råd, där man inte utger sig som en perfekt förälder, så man kan få tips, lära sig och växa i föräldraskapet?

Svar på tråden Ta bort något barnet vill ha?