Inlägg från: tankfull |Visa alla inlägg
  • tankfull

Ta bort något barnet vill ha?

Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-29 19:03:11 följande:
    Ja, du har rätt. Fast tycker jag straffar sällan ändå. Är nog mer jag hotar om konsekvenser eller straff beroende på hur man ser det än att det faktiskt blir något. Men nu beter hon sig illa igen pga detta med chokladen så blir inget idag oavsett.
    Detta är skälet till att ditt barn beter sig dåligt: du hotar ofta om konsekvenser som aldrig infrias. Jag har aldrig behövt vara drastisk och dra in på saker eller straffa eftersom jag uppfostrar hela tiden, ända från början. Jobbigt och tjatigt men det ger resultat. Att göra punktinsatser och vara plötsligt sträng tror jag inte är lösningen. Man måste ta tag i allting hela tiden, prata och visa. 
  • tankfull
    Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-30 13:40:37 följande:
    Det blir alltså konsekvens regelbundet tex inte får ha iPad om man bankar med den eller om de slåss och väsnas får de befinna sig på sina rum istället. Jag har dock inte straffat på så sätt som igår. Har tyckt det känts elakt
    Jag tror på en dialog och vägledning som pågår ständigt, då behöver man inte hota eller bestraffa. Men det värsta man kan göra som förälder är nog att bara ständigt hota och inte fullfölja, eller att lova något som aldrig blir av. Jag tycker inte att du ska straffa med att inte ge choklad, jag tycker du ska fundera på om det finns något annat sätt du kan hantera det hela på för det är ju inte en engångsgrej. Mindre barn kanske behöver mer handfasta konsekvenser ibland, men en 5-åring borde kunna gå att prata med. Har ni regler kring måltiderna typ att alla ska sitta kvar tills den långsammaste ätit upp eller att alla ska ta en tugga till av potatisen och två tuggor till av grönsakerna och sånt där? I så fall kanske det bidrar till att 5-åringen flippar, vad vet jag. 
Svar på tråden Ta bort något barnet vill ha?